ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 405/7262/17(2-а/405/292/17)
адміністративне провадження № К/9901/12482/19, К/9901/66828/18, К/9901/12482/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Стародуб О.П., Желєзного І.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2018 року (колегія у складі суддів Сафронова С.В., Мельник В.В., Чепурнов Д.В.)
касаційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року (колегія у складі суддів Суховаров А.В., Дурасова Ю.В., Ясенова Т.І.)
касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року (колегія у складі суддів Суховаров А.В., Дурасова Ю.В., Ясенова Т.І.)
у справі № 405/7262/17
за позовом ОСОБА_1
до 1) Головного управління ДФС у Кіровоградській області, 2) Державної фіскальної служби України
про зобов`язання прийняти рішення та вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 01.12.2017 до Ленінського районного суду м. Кіровограда надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Кіровоградській області, 2) Державної фіскальної служби України.
2. Позивач просив суд:
- зобов`язати Головне управління ДФС у Кіровоградській області надати висновок щодо виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, яка настала в період проходження служби в органах державної податкової служби (податкової міліції) внаслідок захворювання за наслідками нещасного випадку відповідно до Закону України "Про міліцію" в редакції Закону України від 13.02.2015 № 208-VІІІ та направити висновок щодо виплати грошової допомоги до Державної фіскальної служби України для прийняття рішення про призначення виплати;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України прийняти рішення про призначення до виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із III групою інвалідності, що настала в період проходження служби в податковій міліції внаслідок травми, пов`язаної з виконанням службових обов`язків, відповідно до Закону України "Про міліцію" в редакції Закону України від 13.02.2015 № 208-УІІІ в розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності - 24.05.2017.
3. Рішенням Ленінського районного суду м. Кіровограда від 08.06.2018 позов задоволено.
4. 05.07.2018 Державна фіскальна служби України подала апеляційну скаргу.
5. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2018 апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишено без руху. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 апеляційну скаргу повернуто Державній фіскальній службі України.
6. 20.02.2019 до Третього апеляційного адміністративного суду знову надійшла апеляційна скарга Державної фіскальної служби України разом з клопотанням про поновлення строку на апеляційне оскарження.
7. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.02.2019 апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишено без руху, а ухвалою від 26.03.2019 відмовлено у відкритті апеляційного провадження.
8. Головне управління ДФС у Кіровоградській області також подало апеляційну скаргу, яку ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2018 повернуто.
9. 11.09.2018 до суду апеляційної інстанції вдруге надійшла апеляційна скарга від 16.08.2018 Головного управління ДФС у Кіровоградській області.
10. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області залишено без руху. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.10.2018 відмовлено Головному управлінню ДФС у Кіровоградській області в клопотанні про продовження строку для сплати судового збору, а апеляційна скарга повернута скаржнику.
11. Головне управління ДФС у Кіровоградській області втретє подало апеляційну скаргу разом з клопотанням про поновлення строку на апеляційне оскарження, яка надійшла до суду апеляційної інстанції 12.12.2018.
12. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області залишено без руху. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.02.2019 відмовлено у відкритті провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Кіровоградській області.
13. 30.11.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління ДФС у Кіровоградській області на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 10.10.2018, якою повернуто апеляційну скаргу. Просить її скасувати.
14. Ухвалою від 21.06.2018 відкрито касаційне провадження.
15. 08.04.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління ДФС у Кіровоградській області на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 21.02.2019, якою відмовлено у відкритті апеляційного провадження. Просить її скасувати, а справу передати для продовження розгляду.
16. Ухвалою від 10.06.2018 відкрито касаційне провадження.
17. 03.05.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Державної фіскальної служби України на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019, якою відмовлено у відкритті апеляційного провадження. Просить її скасувати, а справу передати для продовження розгляду.
18. Ухвалою від 12.06.2018 відкрито касаційне провадження.
19. Ухвали про відкриття касаційного провадження направлялись учасникам справи.
20. 09.01.2019 від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу Державної фіскальної служби України.
ІІ. ОЦІНКА СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
21. Відмовляючи у продовженні строку усунення недоліків та повертаючи апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області, в ухвалі від 10.10.2018, суд апеляційної інстанції зазначив, що у встановлений судом строк та станом на 10.10.2018 недоліки апеляційної скарги не усунуті. Ухвалою від 13.09.2018 судом було надано максимально можливий строк для усунення недоліків апеляційної скарги. Головне управління ДФС у Кіровоградській області мало достатньо часу для сплати судового збору, враховуючи, що подання апеляційної скарги є її повторним поданням.
22. Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Кіровоградській області, суд апеляційної інстанції в ухвалі від 21.02.2019 виходив з того, що скаржник вже подавав апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Ухвалою від 23.07.2018 скаргу було повернуто у зв`язку з неналежним підтвердженням повноважень представника.
З цього часу оскаржуване рішення суду першої інстанції набрало законної сили.
Апеляційну скаргу разом з клопотанням про поновлення строку на апеляційне провадження подано повторно. Ухвалою від 13.09.2018 скаргу залишено без руху з підстав несплати судового збору, а від 10.10.2018 відмовлено в клопотанні про продовження строку для сплати судового збору та апеляційна скарга повернута через не усунення недоліків.
Головне управління Державної фіскальної служби в Кіровоградській області 03.12.2018 втретє подало апеляційну скаргу з клопотанням про поновлення строку на апеляційне оскарження. Пропуск строку пояснював тим, що через несвоєчасне фінансування змогли сплатити судовий збір тільки 19.10.2018.
Таким чином, суб`єкт владних повноважень оскаржує судове рішення, яке набрало законної сили. У зв`язку з цим, ухвалою від 17.12.2018 апеляційна скарга залишалась без руху, а скаржнику пропонувалось вказати іншу причину подачі апеляційної скарги фактично через п`ять з половиною місяців після отримання оскаржуваного рішення.
Скаржник навів ті самі причини - несвоєчасне фінансування. Однак цій причині апеляційний суд вже надав оцінка і визнав неповажною. Інших причин суб`єкт владних повноважень не наводить.
23. Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Державної фіскальної служби України, в ухвалі від 26.03.2019 суд апеляційної інстанції виходив з того, скаржник вже подав апеляційну скаргу на те саме рішення суду першої інстанції, яку було повернуто.
Державна фіскальна служби України вдруге подала апеляційну скаргу на те саме судове рішення, яку залишено без руху. Проте скаржник подав нове клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, зазначаючи ті самі причини пропуску строку - відсутність фінансування. Однак зазначена причина визнана неповажною для подачі апеляційної скарги через сім місяців після отримання оскаржуваного рішення. Інших причин суб`єкт владних повноважень не навів.
ІІІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
24. Касаційну скаргу на ухвалу суду апеляційної інстанції від 10.10.2018, якою повернуто апеляційну скаргу, обґрунтовано неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права в частині позбавлення скаржника права на апеляційний перегляд судового рішення, з причин, які не залежали від скаржника, зокрема, через відсутність коштів на рахунку для сплати судового збору.
Так, ГУ ДФС у Кіровоградській області 26.09.2018 (в межах строку визначених ухвалою без руху) з метою усунення недоліків апеляційної скарги направлено до суду клопотання про продовження процесуального строку з причин неможливості сплати судового збору, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку скаржника. ГУ ДФС у Кіровоградській області після надходження коштів на рахунок сплатило судовий збір 19.10.2018 та 23.10.2018 подало відповідне клопотання. Проте ухвалою від 10.10.2018 суд відмовив у задоволенні клопотання та повернув скаргу, посилаючись на невиконання вимог ухвали про залишення без руху та неподання будь-яких заяв про продовження встановленого судом строку на усунення недоліків апеляційної скарги.
25. У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 просив залишити ухвалу суду апеляційної інстанції від 10.10.2018 без змін. Скаржник сплатив судовий збір після 10.10.2018, а саме 19.10.2018.
26. Касаційну скаргу на ухвалу суду апеляційної інстанції від 21.02.2019 про відмову у відкритті апеляційного провадження, обґрунтовано неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права в частині позбавлення скаржника права на апеляційний перегляд судового рішення, з причин, які не залежали від скаржника, зокрема, через відсутність коштів на рахунку для сплати судового збору.
27. Касаційну скаргу на ухвалу суду апеляційної інстанції від 26.03.2019 2019 про відмову у відкритті апеляційного провадження, обґрунтовано тим, що обставини, які стали причиною несвоєчасного звернення до суду, не залежали від волевиявлення скаржника, а пов`язані з відсутністю коштів для сплати судового збору.
ІV. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
28. Верховний Суд перевірив доводи касаційних скарг, правильність застосування судом норм процесуального права та дійшов таких висновків.
(а) щодо ухвали від 10.10.2018 про повернення апеляційної скарги
29. Частиною першою, пунктом 1 частини 5 статті 296 КАС України передбачено, що до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.
30. Відповідно до частини 2 статті 297 КАС України до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу, згідно з якими апеляційна скарга залишається без руху. За змістом частини 2 статті 169 КАС в ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Якщо ухвала про залишення позовної заяви без руху постановляється з підстави несплати судового збору у встановленому законом розмірі, суд в такій ухвалі повинен зазначити точну суму судового збору, яку необхідно сплатити (доплатити).