1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



15 вересня 2020 року



м. Київ

справа № 635/7878/16-а

адміністративне провадження № К/9901/17591/18, №К/9901/17592/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Коваленко Н.В.



розглянув у письмовому провадженні

касаційні скарги ОСОБА_1

на постанову Харківського районного суду Харківської області від 15 березня 2017 року (суддя Панас Н.Л.), постанову Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну від 20 квітня 2017 року (колегія суддів у складі Кононенко З.О., Бондара В.О., Калитки О. М.), ухвалу Харківського районного суду Харківської області від 15 березня 2017 року (суддя Панас Н.Л.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну від 20 квітня 2017 року (колегія суддів у складі Кононенко З.О., Бондара В.О., Калитки О. М.)

у справі № 635/7878/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Харківського приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області

про визнання рішення неправомірним, скасування рішення, спонукання до вчинення певних дій та стягнення моральної шкоди.



І. РУХ СПРАВИ



1. 14.11.2016 до Харківського районного суду Харківської області надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Харківського приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області.

2. Позивач просив суд:

- визнати незаконною і скасувати відмову Харківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області від 23.08.2016;

- зобов`язати Харківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст. 54, ч. 3 ст.67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та ч. 3 ст.28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з підвищенням її на 12 % у відповідності до Постанови КМУ № 894 від 13.07.2004 "Про підвищення розміру пенсій, призначених відповідно до частини четвертої ст.54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та з підвищенням її в 3,5 рази у відповідності до Постанови КМУ № 1293 від 27.12.2005 "Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" на виконання постанови Харківського районного суду Харківської області по справі №2034/2-а-2578/11 від 04.05.2011р. за період з 01.01.2014 по 03.08.2014 і провести відповідні виплати;

- стягнути з відповідача заподіяну йому моральну шкоду у розмірі 10000 грн., заподіяну внаслідок неправомірної відмови у виплаті пенсії у встановлених законодавством розмірах.

- поновити строк звернення до суду.

3. Постановою Харківського районного суду Харківської області від 15.03.2017 у задоволенні позову відмовлено, а ухвалою від 15.03.2017 залишено без розгляду позовні вимоги ОСОБА_1 в частині проведення перерахунку та виплати пенсії за період з 01.01.2014 по 03.08.2014.

4. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну від 20.04.2017 скасовано постанову Харківського районного суду Харківської області від 15.03.2017 та прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково, а саме зобов`язано Харківське приміське об`єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області розглянути заяву ОСОБА_1 про перерахунок пенсії та прийняти відповідне рішення. В іншій частині позовних вимог - відмовлено. Крім того, ухвалою від 20.04.2017 залишено без змін ухвалу Харківського районного суду Харківської області від 15.03.2017.

5. 13.05.2017 від ОСОБА_1 до Вищого адміністративного суду України надійшли касаційні скарги. Скаржник просить скасувати постанову Харківського районного суду Харківської області від 15.03.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну від 20.04.2017, ухвалити нове рішення - про задоволення позову повністю. Також просив скасувати ухвалу Харківського районного суду Харківської області від 15.03.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну від 20.04. 2017 про залишення частини позовних вимог без розгляду. Ухвалити нове рішення - про задоволення вимог про визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними, поновлення цього строку. Розгляд касаційних скарги просив здійснювати без його участі.

6. Ухвалою від 13.05.2017 Вищий адміністративний суд України відкрив касаційні провадження.

7. 02.06.2017 від відповідача надійшли заперечення на касаційну скаргу.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



8. ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії, а з 11.04.1991 перебуває на обліку в територіальному управлінні пенсійного фонду та отримує пенсію по інвалідності, як учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

9. Постановою Харківського районного суду Харківської області від 04.05.2011 (справа №2034/2-а-2578/11) задоволено позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Харківському районі Харківської області, а саме зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в Харківському районі Харківської області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до ч. 4 ст. 54, ч. 3 ст. 67 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з підвищенням її на 12 % у відповідності до Постанови КМУ № 894 від 13.07.2004 "Про підвищення розміру пенсій, призначених відповідно до частини четвертої ст. 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 01.09.2004 по 31.12.2007, з 22.05.2008 з урахуванням виплачених сум та з подальшим перерахунком та провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до ч. 4 ст. 54, ч. 3 ст. 67 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та з підвищенням її в 3,5 рази у відповідності до Постанови КМУ № 1293 від 27.12.2005 "Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" починаючи з 01.01.2006 по 31.12.2007, з 22.05.2008 з урахуванням виплачених сум та з подальшим перерахунком.

10. Зазначене судове рішення виконувалось відповідачем до 31.10.2011.

11. 17.08.2016 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою про виплату йому пенсії на підставі постанови Харківського районного суду Харківської області від 04.05.2011.

12. Листом №3623-10/44 від 23.08.2016 відповідач повідомив ОСОБА_1 про те, що постанова суду від 04.05.2011виконана у повному обсязі у 2011 році.

13. Крім того роз`яснено, що з 01.01.2012 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Даною Постановою затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та визначено механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до ст. ст. 54, 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 №796.

З урахуванням вимог вказаної Постанови органами Пенсійного фонду України з 01.01.2012 проведено перерахунки пенсій призначених на підставі Закону №796.

Щодо застосування Закону №796 у редакції станом на 01.07.2011, то вказана редакція втратила чинність. Оскільки Управління є територіальним органом виконавчої влади, не має права здійснювати перерахунок пенсії на умовах та в порядку, закріплених нормою, що втратила чинність.



ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН



14. Позивач вимоги обґрунтовував тим, що з 01.11.2011 по 31.12.2011 йому виплачувалась пенсія на підставі Постанови КМУ від 06.07.2011 № 745, а з 01.01.2012 по теперішній час на підставі Постанови КМУ від 23.11.2011 №1210.

15. Проте Законом України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" не були встановлені обмеження щодо виплат основної та додаткової пенсій, не внесені зміни до Закону України №796-ХІІ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Отже, з 01.01.2014 діяли положення ст. ст. 50, 54 Закону України №796-ХІІ. Тому у період з 01.01.2014 правовідносини щодо виплати додаткової пенсії особам, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС регулюються Законом України №796-ХІІ, а тому нарахування пенсії на підставі Постанови КМУ від 23.11.2011 №1210, яка суперечить Закону України №796-ХІІ, є помилковим.

16. У зв`язку з цим, ОСОБА_1 звернувся до УПФ із заявою від 17.08.2016 про перерахунок пенсії. Проте листом від 23.08.2017 отримав відмову, яка мотивована тим, що бюджетні кошти на виплату пенсій в інших розмірах, ніж передбачено Постановою КМУ від 06.07.2011 № 745 та Постановою КМУ від 23.11.2011 №1210, відсутні.

17. Позивач зазначає, що лише Законом України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" були надані повноваження КМУ визначати розмір виплат основної та додаткової пенсій. Передбачених ст. ст. 50, 54 Закону України №796-ХІІ, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджетів на 2014 рік.

18. Крім того, позивач просив поновити йому строк звернення до суду за період з 01.01.2014 по 03.08.2014, оскільки Управління самостійно не здійснило відповідного перерахунку за цей період, а позивач не знав раніше про можливість здійснити такий перерахунок. Дізнався про це з судової практики та відразу звернувся до Управління.

19. Відповідач проти позову заперечував. Постанова Харківського районного суду Харківської області від 04.05.2011 була виконана у повному обсязі і на теперішній час правових підстав для задоволення позову не має, оскільки бюджетні кошти на виплату пенсій в інших розмірах, ніж передбачено Постановою КМУ від 06.07.2011 № 745 та Постановою КМУ від 23.11.2011 №1210, відсутні.



ІII. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ



20. Відмовляючи в задоволенні позову повністю, суд першої інстанції виходив з того, що застосуванню в даному випадку підлягають норми Законів України "Про Державний бюджет України" на 2011-2014 роки, тобто під час дії вказаних законів розмір пенсії по інвалідності та додаткової пенсії, громадянам, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається відповідно до постанов Кабінету Міністрів України.

21. Якщо після прийняття судового рішення щодо перерахунку пенсії у певному розмірі змінилось законодавство щодо нарахування та розміру такої пенсії, то і відповідач після набрання законної сили новим Законом повинен виплачувати пенсію відповідно до вимог діючого на час пенсійної виплати законодавства, а не згідно постанови суду.

22. Доказів заподіяння позивачеві моральної шкоди не наведено, не зазначено у чому саме полягала така шкода, не обґрунтовано розмір грошового відшкодування такої шкоди.

23. Суд апеляційної інстанції частково погодився з цим висновком та дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії та прийняти відповідне рішення, оскільки відповідачем не надано доказів розгляду заяви позивача від 17.08.2016 про перерахунок пенсії та прийняття рішення, у відповідності до ч. 5 ст. 45 Закону 1058-IV.

24. Водночас, ухвалення рішення про зобов`язання здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1, законодавцем віднесено до виключної компетенції Харківського приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області. Тому в цій частині в позові відмовлено правильно.

25. Разом з тим, залишаючи без розгляду позовні вимоги ОСОБА_1 в частині проведення перерахунку та виплати пенсії за період з 01.01.2014 по 03.08.2014, суди обох інстанцій виходили з того, що про розмір своєї пенсії позивач був обізнаний щомісячно отримуючи пенсію. Проте до суду звернувся лише 14.11.2016. При цьому жодних причин пропуску строків не навів.

26. Суди не прийняли до уваги доводи позивача, що він звертався до відповідача лише протягом 2012-2013 років і після цього до серпня 2016 року жодного звернення до відповідача щодо призначення чи перерахунку пенсії не подавав. Також суди не прийняли до уваги доводи позивача щодо перебування його у лікарні, оскільки останній перебував в лікарні не тривалий строк. Крім того не надано доказів того, що позивач дізнався про порушення своїх прав на перерахунок пенсії за період з 01.01.2014 по 03.08.2014 саме у 2016 році.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ



27. Скаржник посилається на те, що суди обох інстанцій допустили порушення норм матеріального та процесуального права. Вважає, що Законом України "Про державний бюджет на 2014 рік" не були встановлені обмеження щодо виплати основної та додаткової пенсії, внесені зміни до Закону України № 796-ХІІ. Отже, з 01.01.2014 діяли положення ст. 50, 54 Закону № 796-ХІІ відповідно до яких розмір пенсій для інвалідів ІІ групи щодо яких встановлений зв`язок із Чорнобильською катастрофою не можуть бути нижчими 8 мінімальних пенсій за віком, а особам, які є інвалідами ІІ групи і віднесені до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю у розмірі 75 мінімальної пенсії за віком. Таким чином, правовідносини щодо виплати додаткової пенсії особам, які постраждали на аварії ЧАЕС регулюються законом № 796-ХІІ, а тому застосування підзаконних актів, які суперечать цьому Закону є неправильним. Крім того, не виконання або неналежне виконання законів, якими передбачено певні соціальні гарантії, через відсутність коштів для їх виплати не є підставою для їх невиплати.

28. Також скаржник вважає, що суди допустили неправильне застосування норм процесуального права залишаючи частину його вимог без розгляду. Суди надали неправильну оцінку тому, що ніби то позивач з цього самого питання вже звертався до відповідача протягом 2012-2013 років, був обізнаний про розмір і в 2016 році. Позивач до відповідача звертався в 2012 та 2013 році стосовно індексації пенсії, нарахованої на підставі іншого судового рішення, а звернення в серпні 2016 року стосуються періоду з 01.01.2014 по 03.08.2014, оскільки лише в 2016 році позивач дізнався, що мав право на більший розмір пенсії за цей період.

29. Вважає, що залишення позову без розгляду та прийняття рішення по суті щодо позовних вимог суперечить один одному.

30. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач зазначив, що заявою від 17.08.2016 позивач просив поновити виплату пенсії, призначеної постановою суду від 04.05.2011 з 01.11.2011, з дати припинення виплати пенсії по зазначеній постанові. Виплата пенсії позивачеві не припинялась, а тому підстав для поновлення вже призначеної пенсії не було. Також відповідач вважає, що позивач був обізнаний про розмір своєї пенсії, проте до суду звернувся лише в 2016 році. Тому суди правильно залишили позов без розгляду.



V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ



31. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

32. Предметом спору є перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст. 54, ч. 3 ст.67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та ч. 3 ст.28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з підвищенням її у відповідності до Постанови КМУ № 894 від 13.07.2004 "Про підвищення розміру пенсій, призначених відповідно до частини четвертої ст.54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та з підвищенням її у відповідності до Постанови КМУ № 1293 від 27.12.2005 "Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Спірним є період з 01.01.2014 по 03.08.2014.


................
Перейти до повного тексту