ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 804/839/16
адміністративне провадження № К/9901/32724/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Новокодацькому районі м.Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.06.2017 (суддя Врона О.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017 (судді: Білак С.В. (головуючий), Олефіренко Н.А., В.А. Шальєва) у справі №804/839/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" до Державної податкової інспекції у Новокодацькому районі м.Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Новокодацькому районі м.Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.09.2015 № 0002052204, яким Товариству збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість (ПДВ) за основним платежем в розмірі 33 030,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 16 515,00 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення контролюючим органом прийнято безпідставно, оскільки висновки контролюючого органу про порушення Товариством вимог податкового законодавства є не обґрунтованими та базуються виключно на припущеннях, натомість у позивача наявні всі первинні документи, які підтверджують здійснення господарських операцій з контрагентом та свідчать про відсутність порушень податкового законодавства з боку позивача.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.06.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017, позов задоволено, оскаржуване податкове повідомлення - рішення визнано протиправним та скасовано.
4. Задовольняючи позов суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того що позивач мав право на формування податкового кредиту з ПДВ по господарським операціям (маркетингові послуги) з контрагентом з огляду на реальність здійснення таких господарських операцій, натомість доводи контролюючого органу не підтверджені належними доказами.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.06.2017, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства.
6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що фактичною підставою для збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ та застосування штрафних (фінансових) санкцій стали висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки від 19.08.2015 №811/24-67-22-04/36572867, оформленого за результатами проведеної документальної позапланової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності Товариства з питань дотримання вимог податкового законодавства України в частині податку на додану вартість та іншого законодавства по взаємовідносинам із ПП "Орім" за жовтень, листопад 2014 року та ТОВ "Скела Терціум" за квітень 2015 року, під час якої було виявлено порушення позивачем вимог п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 33 030,00 грн.
Висновки фахівців контролюючого органу про порушення вимог податкового законодавства вмотивовано тим, що Товариством безпідставно сформовано податковий кредит за господарськими операціями з контрагентом ПП "Орім", оскільки такі не спричинили настання реальних правових наслідків, з огляду на ненадання позивачем належного документального підтвердження фактичного виконання договорів про надання маркетингових послуг, а надані документи не підтверджують зв`язок маркетингових послуг з господарською діяльністю позивача, надані звіти про опитування покупців не містять інформації про місце проведення опитування, кількість опитаних осіб, надані позивачем документи (звіти, акти, анкетування) не містять прізвищ та посад осіб залучених до досліджень. Також контролюючий орган зазначає про отриману від іншого контролюючого органу податкової інформації про спрямування діяльності контрагента на надання податкової вигоди третім особам.
На підставі акту перевірки, вказаних висновків та результатів адміністративного оскарження контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.09.2015 № 0002052204.
Судами встановлено, що 01.09.2014 між ТОВ "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" та ПП "Орім" був укладений договір № 16 про надання маркетингових послуг, за умовами якого ПП "Орім" зобов`язалось надати ТОВ "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" певні маркетингові послуги (перелік яких був зазначений у додатку до Договору), а ТОВ "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" зобов`язалось своєчасно оплатити надані послуги.
01.10.2014 між ТОВ "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" та ПП "Орім" був укладений додаток б/н до договору № 16 від 01.09.2014, відповідно до якого ПП "Орім" зобов`язалось надати ТОВ "Сумська паляниця" у жовтні 2014 року наступні послуги на загальну суму 99870,00 гривень, з урахуванням ПДВ: визначення відносної динаміки продажу продукції у торгівельної мережі; визначення залишків продукції в магазинах, що приймали участь у дослідженні; визначення об`єму продажу товарів в торгівельних точках у грошовому виразі, що приймали участь у дослідженні; обробка результатів маркетингових досліджень та надання звіту.
На підтвердження надання зазначених послуг у жовтні 2014 року сторонами був складений акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) № 002320 від 31.10.2014 та постачальником послуг виписана податкова накладна № 455 від 31.10.2014, яка була зареєстрована в ЄРПН.
Крім того, факт надання вищевказаних послуг підтверджувався наданим з боку ПП "Орім" звітом про проведені дослідження на 28 арк. Зазначений звіт містить вичерпну інформацію про проведені дослідження із зазначенням адресів торгівельних мереж, де проводились дослідження, перелік продукції, щодо якої проводились дослідження із зазначенням обсягів реалізації у конкретних торгівельних точках та залишків продукції.
01.11.2014 між ТОВ "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" та ПП "Орім" був укладений додаток до договору № 16 від 01.09.2014, відповідно до якого ПП "Орім" зобов`язалось надати ТОВ "СУМСЬКА ПАЛЯНИЦЯ" у листопаді 2014 року наступні послуги на загальну суму 99470,00 гривень, з урахуванням ПДВ: визначення відносної динаміки продажу продукції у торгівельної мережі; визначення залишків продукції в магазинах, що приймали участь у дослідженні; визначення об`єму продажу товарів в торгівельних точках у грошовому виразі, що приймали участь у дослідженні; обробка результатів маркетингових досліджень та надання звіту.
На підтвердження надання зазначених послуг у листопаді 2014 року сторонами був складений акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) № 005332 від 30.11.2014 та постачальником послуг виписана податкова накладна № 1036 від 30.11.2014, яка була зареєстрована в ЄРПН.
Крім того, факт надання вищевказаних послуг підтверджувався наданим з боку ПП "Орім" звітом про проведені дослідження на 24 арк. Зазначений звіт містить вичерпну інформацію про проведені дослідження із зазначенням адрес торгівельних мереж, де проводились дослідження, перелік продукції, щодо якої проводились дослідження із зазначенням обсягів реалізації у конкретних торгівельних точках та залишків продукції.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги контролюючий орган перераховує порушення, які на його думку, було допущено позивачем та висновки, які вказані в акті перевірки, зазначає про не надання Товариством документів, які б підтверджували факт отримання маркетингових послуг від контрагентів та також безпосередній зв`язок отриманих послуг з господарською діяльністю платника податку, надані документи не розкривають зміст наданих послуг, з них неможливо прослідкувати ціноутворення, а тому Товариством безпідставно сформовано податковий кредит за такими операціями.
9. Товариством надано заперечення на касаційну скаргу, в яких позивач вказує на правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій про безпідставність тверджень контролюючого органу про порушення позивачем вимог податкового законодавства та просить залишити касаційну скаргу контролюючого органу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Підпункт 14.1.108 пункту 14.1 статті 14.
Маркетингові послуги (маркетинг) - послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).
10.2. Пункт 44.1 статті 44.
Для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
10.3. Пункт 198.3 статті 198.
Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг (у разі здійснення контрольованих операцій - не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу) та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
10.4. Пункт 198.6 статті 198.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
11. Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні":
11.1. Стаття 1.
11.1.1. Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
11.1.2. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
11.2. Частина 1 статті 9.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.