1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 440/474/19

адміністративне провадження № К/9901/26963/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів - Єресько Л. О., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Держпраці у Полтавській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року (судді: Григоров А.М., Подобайло З.Г., Бартош Н.С.) у справі за позовом Управління Держпраці у Полтавській області до Приватного акціонерного товариства "Домінік" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

07 лютого 2019 року Управління Держпраці у Полтавській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Домінік" (далі - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт, пов`язаних з експлуатацією технологічного устаткування харчової промисловості:

лінії "Гарібальді" в рецептурному відділенні, лінії "LASER" №3, лінії "HAAS", лінії "LLOVERAS", лінії "Намазочна", сандвіч-машини, пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465581), пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465582), "ЧИЛЛЕР", пакувальної машини "SIG", лінії "COLMEN", пакувальної машини "Flow-Pack" (№86029), пакувальної машини "Flow-Pack" (№161574), пакувальної машини "Flow-Pack" (№1970), лінії "Шокотоффі", ірисної лінії "Жуйчики", сушки родзинок, лінії "BINDLER", лінії "Бюллер", лінії "AR-CAN", лінії "SEMA" до усунення виявлених порушень (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 18 квітня 2019 року).

Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведеної перевірки Приватного акціонерного товариства "Домінік" позивачем зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю і здоров`ю працівників підприємства, що є наслідком для застосування заявлених в позові заходів реагування.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року позов Управління Держпраці у Полтавській області до Приватного акціонерного товариства "Домінік" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задоволено повністю. Застосовано до Приватного акціонерного товариства "Домінік" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт, пов`язаних з експлуатацією технологічного устаткування харчової промисловості: лінії "Гарібальді" в рецептурному відділенні, лінії "LASER" №3, лінії "HAAS", лінії "LLOVERAS", лінії "Намазочна", сандвіч-машини, пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465581), пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465582), "ЧИЛЛЕР", пакувальної машини "SIG", лінії "COLMEN", пакувальної машини "Flow-Pack" (№86029), пакувальної машини "Flow-Pack" (№161574), пакувальної машини "Flow-Pack" (№1970), лінії "Шокотоффі", ірисної лінії "Жуйчики", сушки родзинок, лінії "BINDLER", лінії "Бюллер", лінії "AR-CAN", лінії "SEMA" до усунення виявлених порушень.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що результатами планової перевірки встановлено, що відповідачем не одержано дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки технологічне устатковання харчової промисловості. Таким чином, виконуючи роботи підвищеної небезпеки без відповідних дозволів, роботодавець наражає своїх працівників на небезпеку на робочому місці, чим порушує право на належні, безпечні і здорові умови праці. Забезпечення державою належних, безпечних і здорових умов праці є однією з конституційних основ правового господарського порядку в Україні відповідно до частини другої статті 5 Господарського кодексу України.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року скасовано рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року по справі № 440/474/19. Прийнято нове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань за зобов`язаннями Управління Держпраці у Полтавській області на користь Приватного акціонерного товариства "Домінік" 2881,50 грн витрати по сплаті судового збору.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що роботи, пов`язані з експлуатацією устаткування, а саме лінії "Гарібальді" в рецептурному відділенні, лінії "LASER" №3, лінії "HAAS", лінії "LLOVERAS". лінії "Намазочна", сандвіч- машини, пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465581), пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465582), "ЧИЛЛЕР", пакувальної машини "SIG", лінії "COLMEN", пакувальної машини "Flow-Pack" (№86029), пакувальної машини "Flow-Pack" (№161574), пакувальної машини "Flow-Pack" (№1970), лінії "Шокотоффі", ірисної лінії "Жуйчики", сушки родзинок, лінії "BINDLER", лінії "Бюллер", лінії "AR-CAN" та лінії "SEMA" є роботами з підвищеної небезпеки. Між тим, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, а саме висновки експертної організації, які б підтверджували той факт, що перелічене устаткування дійсно відноситься саме до устаткування підвищеної небезпеки технологічного устаткування харчової промисловості. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що складений за результатами перевірки ПАТ "Домінік" акт перевірки не містить систематизованого викладу виявлених під час перевірки фактів порушень норм законодавства, зокрема, у ньому не зазначено які саме роботи підвищеної небезпеки виконувались відповідачем без отримання відповідного дозволу, а лише констатовано відсутність таких дозволів.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить оскаржуване судове рішення скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

На переконання скаржника, суд апеляційної інстанції помилково застосував Перелік робіт з підвищеною небезпекою, затверджений наказом Держнаглядохоронпраці України №15 від 26 січня 2005 року до правовідносин, що виникли у цій справі. Цей перелік застосовується у випадках коли необхідно визначити, які посадові особи повинні проходити спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Скаржник зазначає, що у зв`язку з відсутністю дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки позивач повинен зупинити виконання робіт пов`язаних з експлуатацією технологічного устаткування харчової промисловості.

Позиція інших учасників справи.

Від відповідача до суду надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги відповідача та залишити рішення суду апеляційної інстанції без змін.

Рух касаційної скарги.

Ухвалою Верховного Суду від 01 жовтня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Управління Держпраці у Полтавській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 10 вересня 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

Наказом Управління Держпраці у Полтавській області від 26 листопада 2018 року №128 затверджений річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Управління Держпраці у Полтавській області у 2019 році, до якого включено Приватне акціонерне товариство "Домінік" для здійснення планової перевірки з 08 січня 2019 року, строк проведення заходу 10 робочих днів, предмет перевірки - дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, а також ведення робіт, пов`язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини.

Відповідачу направлено повідомлення про проведення планової перевірки №07-12/7488 від 21 грудня 2018 року рекомендованим листом з повідомленням про вручення, яке отримано 27 грудня 2018 року.

Згідно направлення на проведення перевірки №20 від 04 січня 2019 року, у період з 08 по 21 січня 2019 року посадовими особами Управління проведено планову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, державного гірничого нагляду.

Відповідно до вимог статті 7 Закону України "По основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами перевірки та у зв`язку з виявленням порушень вимог законодавства складений акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 21 січня 2019 року №53.07/161-01(А), який підписаний та один примірник акта отриманий уповноваженою особою за довіреністю.

За результатами перевірки виявлені та зафіксовані в акті перевірки порушення, серед яких виявлено порушення (пп. 25, 32 розділу V акта), яке є підставою для зупинення виконання робіт, а саме:

статті 13 Закон України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694: кабелі, подовжувачі, без інвентарних номерів, які експлуатуються на ПрАТ "Домінік" не пройшли періодичну перевірку (не рідше 1 раз на 6 місяців) з відповідним записом у журнал, чим порушено вимоги п. 6.7.24, 6.7.36 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України 09 січня 1998 року №4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533;

статті 21 Закон України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694: роботодавцем не отримано дозвіл центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, чим не створив безпечних умов праці, а саме: технологічне устатковання харчової промисловості: лінії "Гарібальді" в рецептурному відділенні, лінії "LASER" №3, лінії "HAAS", лінії "LLOVERAS", лінії "Намазочна", сандвіч-машини, пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465581), пакувальної машини "Flow-Pack" (№7465582), "ЧИЛЛЕР", пакувальної машини "SIG", лінії "COLMEN", пакувальної машини "Flow-Pack" (№86029), пакувальної машини "Flow-Pack" (№161574), пакувальної машини "Flow-Pack" (№1970), лінії "Шокотоффі", ірисної лінії "Жуйчики", сушки родзинок, лінії "BINDLER", лінії "Бюллер", лінії "AR-CAN", лінії "SEMA".

Загалом в акті зафіксовано 43 виявлених порушень, серед яких зафіксовані порушення у пунктах 25, 32 розділу V акта є підставою для зупинення виконання робіт.

21 січня 2019 року внесений припис №53.07/161-01(П) з вимогою усунути виявлені порушення.

При цьому, терміни усунення порушень по пунктах 25, 32, зазначених у приписі від 21 січня 2019 року №53.07/161-01(П), не визначались, оскільки виявлені порушення потребували заборони (обмеження) виконання робіт.

Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

З огляду на викладене, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Релевантні джерела права та акти їх застосування.

08 лютого 2020 року набув чинності Закон України від 15 січня 2020 року N460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон460-IX).

Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону460-IX, касаційний розгляд справи буде здійснюватися в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (далі - Положення) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи контролю здійснюються органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах.

Згідно з абзацом 2 статті 1 Закону №877- V, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною першою статті 4 Закону №877- V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках передбачених законом.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За частиною п`ятою статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про охорону праці" державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Згідно із статтею 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:

створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання;


................
Перейти до повного тексту