1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 620/1857/19

адміністративне провадження № К/9901/1451/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Губської О.А., Соколова В.М.,



розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами як суд касаційної інстанції справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Державного підприємства "Чернігівське лісове господарство" про застосування заходів реагування, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року (суд у складі: головуючий суддя: Ісаєнко Ю.А., судді: Земляна Г.В., Собків Я.М.) у справі №620/1857/19



І. СУТЬ СПОРУ

1. У жовтні 2019 року Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі - позивач, УДСН України у Чернігівській області) звернулось до суду з позовом до Державного підприємства "Чернігівське лісове господарство" (далі- відповідач, Підприємство, ДП "Чернігівське лісове господарство") про застосування заходів реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації адміністративної будівлі з прибудовою Державного підприємства "Чернігівське лісове господарство" за адресою: вул. Олександра Молодчого, 18, м. Чернігів, Чернігівська область.

1.1. В обґрунтування позову зазначено, що за результатами проведеної планової перевірки додержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки були виявлені порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому є підстави для застосування до відповідача заходів реагування згідно зі статею 70 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України).



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. 17 травня 2019 року позивачем проведено планову перевірку щодо додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ДП "Чернігівське лісове господарство", розташованого за адресою: вул. О. Молодчого, 18, м. Чернігів.

3. Вказана перевірка була проведена згідно із посвідченням на проведення перевірки від 22 квітня 2019 року № 494, яке видано на підставі наказу від 17 грудня 2018 року № 378.

4. За результатами перевірки оформлено акт від 17 травня 2019 року № 468, яким встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а саме:

-адміністративну будівлю з прибудовою не обладнано системою протипожежного захисту (система пожежної сигналізації);

-адміністративну будівлю з прибудовою не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей;

- дерев`яні елементи горищного покриття адміністративної будівлі з прибудовою не обладнано засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- в адміністративній будівлі з прибудовою ширина коридорів на першому та другому поверхах з урахуванням відкривання дверей з приміщень становить 1,6 м; нормовану ширину зовнішніх сходів з другого поверху адміністративної будівлі з прибудовою зменшено конструкціями покрівлі;

- шляхи евакуації на другому поверсі адміністративної будівлі з прибудовою захаращені меблями та горючими матеріалами;

- на входах в сходову клітину адміністративної будівлі з прибудовою відсутні двері;

- наявний пожежний щит не укомплектовано засобами пожежогасіння відповідно до чинних норм: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

- в адміністративній будівлі з прибудовою сходові клітини внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- в адміністративній будівлі з прибудовою з`єднання окінцювань жил електричних проводів в з`єднувальних коробках виконано не за допомогою паяння, опресування або затискачів;

- адміністративну будівлю з прибудовою не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (а.с. 12-23).

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року позовні вимоги задоволено повністю.

5.1. Застосовано заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації адміністративної будівлі з прибудовою Державного підприємства "Чернігівське лісове господарство" за адресою: вул. Олександра Молодчого, буд. 18, м. Чернігів, Чернігівська область.

6. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вказав, що виявлені під час перевірки порушення створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у сфері цивільного захисту і пожежної безпеки.

7. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року скасовано рішення суду першої інстанції, прийнято нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

8. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції зазначив про відсутність належного доведення відповідачем наявності підстав для застосування заходів реагування до Підприємства, враховуючи кількість працюючих осіб у приміщенні, кількість кабінетів та технічних характеристик адміністративної будівлі та часткове усунення виявлених порушень.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕННЯ)

9. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, УДСН України у Чернігівській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просило скасувати оскаржуване рішення, залишивши в силі рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року.

10. У касаційній скарзі вказано, що часткове усунення порушень жодним чином не виключає наявність таких порушень, вкотре підтверджуючи, що залишилось та існують не усунуті порушення, що є підставою для тимчасового зупинення експлуатації будівлі Підприємства.

11. Представник позивача зазначив, що забезпечення належного рівня пожежної та техногенної безпеки не може залежати від кількості працюючих і кількості кабінетів.

12. Також у скарзі наголошено, що заходи реагування жодним чином не призводять до несприятливих наслідків, а навпаки, спрямовані на захист тих самих прав, свобод та інтересів осіб від загрози настання надзвичайної ситуації. Такий захід є найбільш дієвим та ефективним способом зберегти життя та здоровя людей у безпеці.

13. ДП "Чернігівське лісове господарство" подано відзив на касаційну скаргу позивача, в якому просило оскаржуване рішення залишити без змін, а скаргу- без задоволення.

14. У відзиві вказано, що скаржник не наводить жодного обґрунтування своїх вимог, як і не зазначає у чому саме полягає неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

15. На думку представника відповідача, касаційна скарга УДСНС України у Чернігівській області базується в основному на повторенні надуманих порушень, зазначених у позові та запереченнях на апеляційну скаргу, та використанні судової практики Верховного Суду із вириванням окремих фраз з контексту деяких постанов.

16. У відзиві також вказано, що після перевірки будівля ДП "Чернігівський лісове господарство" була обладнана системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу, здійснено обробіток горища та перекриттів вогнетривкими матеріалами, у приміщенні встановлено резервне аварійне освітлення, та виконано більш дрібні пункти припису, як то доукомплектування протипожежного щита, перевішування радіаторів опалення, прибрано стіл з евакуаційного виходу другого поверху, та загалом основна маса порушень, які мали місце була усунута, окрім тих, які зазначені у акті перевірки незаконно, без визначення ступеня та реальності загрози і настання наслідків, чи визначення чинників, які в сукупності чи самі по собі можуть викликати пожежу.

17. Представник Підприємства вказав, що застосування заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі відповідача та заборони використання її за цільовим призначенням, порушить принцип пропорційності порушення і покарання і призведе до значних збитків при здійсненні фінансово-господарської діяльності та упущення економічної вигоди.



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

18. Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.



Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

19. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877).

20. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

21. Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення № 1052) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

22. Відповідно до пункту 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС України є, зокрема, реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

23. Згідно зі статтею 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.



Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

24. Статтею 66 КЦЗ України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.


................
Перейти до повного тексту