ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 344/928/17
адміністративне провадження № К/9901/32175/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів: Рибачука А.І., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 13.06.2017 у складі судді Пастернак І.А. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.08.2017 у складі колегії суддів: Затолочного В.С. (головуючий), Бруновської Н.В., Запотічного І.І. у справі №344/928/17 за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - відповідач, Виконком) про:
1.1. визнання протиправною відмови Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради від 20.10.2016 у наданні ОСОБА_1 дозволу на від`єднання належної йому квартири АДРЕСА_1 (далі - Квартира) від мереж централізованого опалення та влаштування у вказаній Квартирі індивідуального (автономного) опалення;
1.2. зобов`язання Виконкому видати ОСОБА_1 дозвіл на від`єднання Квартири від мереж централізованого опалення та влаштування у Квартирі індивідуального (автономного) опалення.
2. Постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 13.06.2017, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.08.2017, у задоволенні позову відмовлено повністю.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:
3.1. ОСОБА_1 та членам його сім`ї належить на праві спільної сумісної власності Квартира, що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло, виданим Агентством з приватизації державного житлового фонду 25.02.1997.
3.2. 19.05.2015 позивач звернувся із заявою до міського голови м. Івано-Франківська про від`єднання Квартири від централізованого теплопостачання та надання дозволу на влаштування у Квартирі індивідуального (автономного) опалення.
3.3. Згідно відповіді Виконкому від 05.06.2015 №Ко/1088 ОСОБА_1 повідомлено, що наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 №4 затверджено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого водопостачання (далі - Порядок №4), що визначає порядок відключення будинку в цілому, а не секцій, під`їздів чи окремих приміщень. Зважаючи на наведене, міжвідомчою комісією з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого теплопостачання відмовлено у наданні дозволу на відключення Квартири від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання.
3.4. 20.09.2016 позивач звернувся із заявою до міського голови м. Івано-Франківська про від`єднання Квартири від централізованого теплопостачання та надання дозволу на влаштування у Квартирі індивідуального (автономного) опалення.
3.5. Згідно відповіді Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради від 20.10.2016 ОСОБА_1 роз`яснено, що в АДРЕСА_2 працює Центр надання адміністративних послуг Івано-Франківської міської ради (далі - ЦНАП), до компетенції якого входить надання відповідної послуги з видачі дозволів на відключення житлових будинків від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання, а також повідомлено, що питання відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630 (далі - Правила №630) та Порядком №4 і роз`яснено, що за умови надання згоди на відключення від мереж централізованого теплопостачання помешкань всіх співвласників будинку АДРЕСА_3, ОСОБА_1 необхідно отримати у ЦНАПі перелік документів, які оформити належним чином та подати на розгляд засідання постійнодіючої міжвідомчої комісії із зазначених питань.
4. Суди попередніх інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходили з того, що позивачем не були виконані умови, необхідні для відключення його Квартири від мереж централізованого теплопостачання, оскільки відключення від мереж окремої квартири у багатоквартирному будинку не передбачено чинним законодавством.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Позивачем - ОСОБА_1, подано касаційну скаргу на постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 13.06.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.08.2017, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права. Зокрема, скаржник зазначає про те, що законодавством закріплено право споживача змінити теплопостачальну організацію, якщо це технічно можливо. Також, наголошує на неналежному наданні послуг з теплопостачання та свободі вибору їх виконавця.
6. Відповідачем - Виконкомом, подані заперечення на касаційну скаргу, в яких просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6.1. На обґрунтування заперечень зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права, тому вважає доводи касаційної скарги безпідставними та необґрунтованими.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів суду касаційної інстанції враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України (в редакції, чинній до 08.02.2020, надалі - КАС України), згідно з якими суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. У відповідності до норм частини 6 статті 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 №1875-IV (що був чинним на час існування спірних правовідносин, далі - Закон №1875-IV), у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, встановленому законом.