ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 140/1811/19
адміністративне провадження № К/9901/2237/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Волинського обласного військового комісаріату
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019 (головуючий суддя - О.М. Гінда, судді - О.Б. Заверуха, В.В. Ніколін)
у справі № 140/1811/19
за позовом ОСОБА_1
до Маневицького районного військового комісаріату Волинської області, Волинського обласного військового комісаріату,
Військової частини А3091,
Маневицької районної державної адміністрації Волинської області,
Волинської обласної державної адміністрації
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Маневицького районного військового комісаріату Волинської області (далі - відповідач 1), Волинського обласного військового комісаріату (далі - відповідач 2), Військової частини А3091 (далі - відповідач 3), Маневицької районної державної адміністрації Волинської області (далі - відповідач 4), Волинської обласної державної адміністрації (далі - відповідач 5), в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення призовної комісії Маневицького районного військового комісаріату Волинської області, Маневицької районної державної адміністрації, Волинського обласного військового комісаріату, Волинської обласної державної адміністрації, зокрема: протокол призовної комісії Маневицького району № 1 від 01.10.2018, яким його визнано придатним до військової служби, іменний список на військову команду К - 65/9017 від 09.10.2018, що направлявся з Маневицького районного військового комісаріату на обласний збірний пункт для відправлення у військову частину, виданий Маневицьким районним військовим комісаріатом; наказ військового комісара Волинського обласного військового комісаріату № 249 від 11.10.2018 щодо призову ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканця с. Семки Маневицького району Волинської області, на строкову службу до Збройних Сил України у черговий осінній призов 2018 року; рішення про прийняття ОСОБА_1 17.11.2018 військової присяги у військовій частині А3211;
- зобов`язати Маневицький районний військовий комісаріат Волинської області, Волинський обласний військовий комісаріат та командира військової частини А3091 звільнити ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканця с. Семки Маневицького району Волинської області, призовника чергового осіннього призову 2018 року, зі строкової служби у Збройних Силах України.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що посадові особи військових комісаріатів віднеслися формально до своїх посадових обов`язків, не встановили всіх даних про сімейних стан позивача, як призовника, а звернення позивача і його представника до військового прокурора Луцького гарнізону, начальника Рівненського зонального відділу Військової служби правопорядку, військового комісара Волинського обласного військового комісаріату, штабу Командування Сухопутних військ Збройних Сил України ніяких результатів не дали, хоча ними було визнано, що позивач мав законні підстави для звільнення від призову, оскільки його батько став інвалідом під час проходження військової служби.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31.07.2019 в задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ні на момент вивчення матеріалів справи ОСОБА_1, ні на момент проходження останнім медичних комісій, ні на момент відправки на обласний збірний пункт, на той час призовник ОСОБА_1 будь-яких клопотань (як усних так і письмових) щодо бажання скористатись правом на звільнення від призову на строкову військову службу не висловлював; будь-яких документів, які б підтверджували його право на звільнення від призову на строкову військову службу останнім до Волинського обласного та Маневицького районного військових комісаріатів ним подано не було. Крім того, суд першої інстанції зазначив, що підставою для дострокового звільнення військовослужбовця в запас за сімейними обставинами є подання ним рапорту або заяви його родичами, проте позивач рапорту, а його родичі заяви командиру військової частини не подавали.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019 рішення суду першої інстанції скасовано в частині відмови в задоволенні позову про визнання протиправним та скасування рішення призовної комісії, наказу, зобов`язання вчинити дії та прийнято у цій частині нову постанову. Визнано протиправним та скасовано рішення призовної комісії у формі протоколу № 1 Маневицького районного військового комісаріату Волинської області від 01.10.2018, наказ військового комісара Волинського обласного військового комісаріату № 249 від 11.10.2018 щодо призову на строкову службу ОСОБА_1 у черговий осінній призов 2018 року. Зобов`язано Маневицький районний військовий комісаріат Волинської області, Волинський обласний військовий комісаріат та командира військової частини А3091 звільнити зі строкової служби у Збройних Силах України ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканця с. Семки Маневицького району Волинської області. У решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.
6. При прийнятті рішення суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що командиром військової А3091, не належним чином проаналізовано акт обстеження сімейно-майнового стану сім`ї від 13.03.2019, зокрема, проігноровано інформацію в пункті 6 цього акта, в якому зазначено, що ОСОБА_1 мав право на звільнення від призову на строкову військову службу в мирний час. Крім того, судом апеляційної інстанції зазначено, що відсутність написання рапорту позивачем чи заяви його родичів про звільнення зі строкової військової служби, за наявності волевиявлення матері позивача у формі направлення відповідачам необхідних документів, які дають підстави для звільнення ОСОБА_1 зі строкової військової служби, не може бути безумовною підставою для відмови в задоволенні позову в частині зобов`язання Маневицький районний військовий комісаріат Волинської області, Волинський обласний військовий комісаріат, командира військової частини А3091 звільнити позивача зі строкової служби у Збройних Силах України.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. У касаційній скарзі відповідач 2, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить змінити постанову суду апеляційної інстанції в зобов`язальній частині, в іншій частині рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.
8. В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач 2 вказує, що вимогами чинного законодавства України не наділено органи військового управління - військові комісаріати, повноваженнями щодо звільнення зі строкової військової служби військовослужбовців, які проходять службу у непідпорядкованих військових частинах.
Позиція інших учасників справи
9. У відзиві на касаційну скаргу позивач з доводами та вимогами касаційної скарги не погоджується, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Рух касаційної скарги
10. Ухвалою Верховного Суду від 12.02.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Волинського обласного військового комісаріату.
11. Ухвалою Верховного Суду від 08.09.2020 адміністративну справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
12. Відповідно до рішення Маневицької районної призовної комісії від 01.10.2018 (протокол №1) призовник ОСОБА_1, на підставі статті 74г графи 1 Розкладу хвороб Положення "Про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України", затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 був визнаний придатним до військової служби за станом здоров`я та призваний на строкову військову службу.
13. Призовник ОСОБА_1 09.10.2018 був відправлений на збірний пункт Волинського обласного військового комісаріату для безпосередньої відправки до військової частини для подальшого проходження військової служби.
14. Позивач 11.10.2018 пройшов контрольний медичний огляд обласною військово-лікарською комісією Волинського обласного військового комісаріату та професійно-психологічний відбір із старшим військової команди, за результатом яких був зарахований до складу військової команди ЧЦП 65/9017 та відправлений для подальшого проходження військової служби у військову частину А2615 (смт. Старичі).
15. ОСОБА_2 23.10.2018, матір ОСОБА_1, подала до Волинського обласного військового комісаріату заяву про долучення до особової справи її сина копій документів, які могли слугувати правовою підставою звільнення останнього від призову на строкову військову службу у відповідності до вимог статті 18 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", а саме те, що батько ОСОБА_1 - ОСОБА_3, став інвалідом другої групи через захворювання, яке отримав під час проходження військової служби.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
16. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Частиною 2 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" передбачено, що проходження військової служби здійснюється, зокрема громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.
18. Згідно із частинами першою, третьою, четвертою статті 15 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров`я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі - громадяни призовного віку).
Призов громадян України на строкову військову службу включає проходження ними призовної комісії та відправлення їх до військових частин.
Організація підготовки та проведення призову громадян України на строкову військову службу здійснюється міськими (районними) державними адміністраціями (виконавчими органами міських рад) у взаємодії з міськими (районними) військовими комісаріатами.
19. Відповідно до частин першої, п`ятої статті 16 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" для проведення призову громадян України на строкову військову службу в районах (містах) утворюються призовні комісії.
Рішення призовної комісії може бути оскаржено громадянином України до призовної комісії вищого рівня або до суду в порядку, передбаченому законом.
20. Абзацом 5 частини першої статті 18 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" передбачено, що від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України, зокрема, батько або мати, рідний (повнорідний, неповнорідний) брат або сестра яких загинули, померли або стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби або зборів військовозобов`язаних. Призовники, які мають право на звільнення від призову на цій підставі, можуть його не використовувати.