1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 вересня 2020 року

Київ

справа №640/19107/18

касаційне провадження №К/9901/34517/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Єзерова А.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.08.2019 (головуючий суддя: Пащенко К.С.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.11.2019 (головуючий суддя: Безименна Н.В., судді: Ключкович В.Ю., Бєлова Л.В.) у справі №640/19107/18 за позовом ОСОБА_1 до Київського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

У листопаді 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Київського обласного військового комісаріату (далі - Київський ОВК або відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (далі - ГУПФУ у Київській області або відповідач-2), в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність Київського ОВК щодо відмови скласти, оформити і подати до ГУПФУ в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії в розмірі 65% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення (премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10%, та зобов`язати його скласти, оформити і подати до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10%;

визнати протиправною бездіяльність ГУПФУ в Київській області щодо непроведення ОСОБА_1 перерахунку пенсії, та зобов`язати відповідача-2 нарахувати і виплачувати позивачу пенсію в розмірі 65% грошовою забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10%, починаючи з 01.01.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що всупереч наявності правових підстав для включення у довідку про розмір грошового забезпечення додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, які ОСОБА_1 отримував при виході на пенсію, Київський ОВК відмовив у наданні оновленої довідки на підставі його заяви від 10.09.2018. Також позивач стверджує, що пенсійним органом обмежені його права на належне соціальне забезпечення шляхом невключення до основного розміру пенсії додаткових видів грошового забезпечення.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.08.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.11.2019, позов задоволено частково:

зобов`язано Київський ОВК скласти та подати до ГУПФУ у Київській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та наступних додаткових видів грошового забезпечення, а саме: премія та надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами).

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у зв`язку із зміною структури грошового забезпечення військовослужбовців, запровадженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова Уряду №704), у позивача виникли підстави для перерахунку раніше призначеної йому пенсії. Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова Кабінету Міністрів України №103) внесені зміни, зокрема, у постанову Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393" (далі - Порядок №45), де пункт 5 викладено в такій редакції: "Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням". Вказаною Постановою також установлено, що у довідці про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій зазначаються лише розмір посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою. Разом з цим, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45. Відтак, з врахуванням судового рішення у справі №826/3858/18, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що перерахунок пенсій призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" має здійснюватися за правилами, що були передбачені до внесення змін постановою Уряду №103, а саме з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, зокрема: щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Відмовляючи у задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що надбавка за виконання особливо важливих завдань на момент здійснення перерахунку чинним законодавством не передбачена, а визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій належить до виключних повноважень Київського ОВК. Також суди зазначили про передчасність заявлених до пенсійного органу позовних вимог, з огляду на те, що органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм іншими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій позивач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судами норм матеріального права просить суд касаційної інстанції їх скасувати і ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій не повно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору. Скаржник наполягає, що пенсія має виплачуватися із врахуванням раніше призначених надбавок та доплат.

Ухвалою Верховного Суду від 19.12.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 08.09.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.

Інші учасники справи правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористалися.

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 15.10.1994 перебуває на пенсійному обліку в ГУПФУ у Київській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII), що підтверджується інформацією, зазначеною у пенсійному посвідчені серії А №282205.

Пенсія позивачу призначена виходячи з таких складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; процентна надбавка за вислугу років; надбавка за таємність (за роботу в умовах режимних обмежень); надбавка за особливо важливі завдання; премія.

01.03.2018 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України №704, якою затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1. Згідно з пунктом 2 цієї постанови грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103, пунктами 1, 2 якої встановив перерахувати з 01.01.2018 пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови №704.

У зв`язку із прийняттям постанови №704, з врахуванням внесених до неї згідно постанови Уряду №103 змін, Київський ОВК виготовив та направив до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій №ФК63981 з наступними складовими: посадовий оклад, оклад за військовим званням, надбавка за вислугу років ( 50%).

На підставі зазначеної довідки пенсійним органом проведено позивачу перерахунок пенсії.

10.09.2018 позивач звернувся до Київського ОВК із заявою, в якій просив підготувати та, відповідно до Порядку № 45, подати до пенсійного органу оновлену довідку для перерахунку пенсії з включенням до неї додаткових видів грошового забезпечення.

Листом від 22.10.2018 №1/2/5374 позивачу повідомлено, що військовий комісаріат не уповноважений надавати органам ПФУ довідки про додаткові види грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби.

Одночасно, 10.09.2018 позивач звернувся до пенсійного органу із заявою, в якій просив провести перерахунок пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення, втім листом від 27.09.2018 №3100/Ш-01 відповідач-2 повідомив ОСОБА_1 про те, що останньому перерахована та виплачується пенсія згідно із нормами чинного законодавства.

Вважаючи протиправними бездіяльність щодо ненадання довідки з врахуванням відповідних складових грошового забезпечення та нездійснення відповідного перерахунку пенсії, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституцій України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон № 2262-ХІІ

Відповідно до частини 4 статті 63 цього Закону (у редакції, чинній на момент виникнення права на перерахунок пенсії), усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановлено Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Статтею 51 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.


................
Перейти до повного тексту