1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 вересня 2020 року

Київ

справа №820/1913/17

адміністративне провадження №К/9901/15459/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Смоковича М.І.,

Шевцової Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальника відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28 липня 2017 року (головуючий суддя - Бадюков Ю.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2017 року (головуючий суддя - Русанова В.Б., судді - Бартош Н.С., Курило Л.В.) у справі

за позовом Комунального некомерційного підприємства "Обласний центр онкології"

до заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальника відділу з медичної діяльності ОСОБА_1

про визнання протиправним та скасування наказу,

у с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2017 року Комунальне некомерційне підприємство "Обласний центр онкології" (далі по тексту - позивач, КНП "ОЦО") звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальника відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 (далі по тексту - відповідач, заступник, ОСОБА_1 ) в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд визнати протиправним та скасувати наказ заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальника відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 від 27 квітня 2017 року №172 "Про створення комісії" (далі по тексту - наказ №172).

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив про те, що заступник начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальник відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 перевищила свої повноваження, видала та підписала наказ №172, відповідно до якого створено комісію для вивчення питання організації спеціалізованої медичної допомоги, порядку ведення первинної медичної документації та організації статистичного обліку і звітності. В обґрунтування факту наявності порушеного права позивач посилався на те, що 03.05.2017 на територію позивача з`явилась група осіб, що називали себе членами комісії, яка була створена згідно з наказом №172, та в усній формі запропонували генеральному директору Комунального некомерційного підприємства "Обласний центр онкології" - ОСОБА_2 допустити членів комісії на підставі прийнятого наказу до перевірки на територію та у приміщення закладу та надати необхідні документи. Позивач зазначав, що офіційно зазначений наказ до закладу не надходив.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 28 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2017 року, адміністративний позов Комунального некомерційного підприємства "Обласний центр онкології" до Заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальник відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування наказу задоволено в повному обсязі.

Скасовано наказ Заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальник відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 від 27 квітня 2017 року №172 "Про створення комісії".

Ухвалюючи рішення у справі, суди зазначили, що фактично предметом наказу є перевірка організації спеціалізованої медичної допомоги, порядку ведення первинної медичної документації та організація статистичного обліку і звітності, тобто перевірка організації діяльності підприємства, а не розгляд наукових рекомендацій і пропозицій щодо роботи галузі. Положенням не передбачено повноважень начальника Управління щодо видання наказів про здійснення на комунальних підприємствах перевірки організації спеціалізованої медичної допомоги, порядку ведення первинної медичної документації та організації статистичного обліку і звітності. Крім того, суди вказали, що положенням не визначено повноважень заступника (заступників) начальника Управління, в тому числі й на час відсутності начальника та не визначено порядку заміщення посади начальника на час його відсутності, обсягу повноважень особи, на яку покладається виконання обов`язків начальника.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

02 листопада 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальника відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28 липня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2017 року, в якій відповідач просила скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує, що розпорядженням від 16.08.2016 №314-к на неї було тимчасово покладено виконання обов`язків начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації, в тому числі і видавати накази. Вважає, що цим розпорядженням і посадовою інструкцією заступника начальника Управління їй були надані повноваження підписувати накази, що входять до обов`язків і повноважень начальника. Проте оскільки скаржник залишилась на своїй фактичній посаді, нею здійснювалось підписання розпорядчих та інших документів із зазначенням своєї фактичної посади. Вказує, що в Управлінні можуть створюватись не лише наукові ради або наукові комісії для розгляду наукових рекомендацій. Зазначає, що у спірному наказі чітко визначено мету створення комісії - вивчення питання організації спеціалізованої медичної допомоги, порядку ведення первинної медичної документації та організації статистичного обліку і звітності у КНП "Обласний центр онкології", у зв`язку з чим вважає висновків судів попередніх інстанцій стосовно того, що метою цього наказу є перевірка діяльності позивача, безпідставними. Крім того, вважає, що судами попередніх інстанцій не зазначено чим саме та які права та інтереси позивача порушуються спірним у справі наказом.

Позивачем до Суду надано заперечення на касаційну скаргу, в якому вказано на безпідставність викладених в ній доводів. Відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 08 вересня 2020 року зазначену адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до статуту, затвердженого 01.11.2016 Головою Харківської обласної ради С.І. Черновим КНП "ОЦО" - неприбутковий заклад охорони здоров`я, комунальне унітарне некомерційне підприємство, що надає послуги населенню м. Харкова та Харківської області (п. 1.1Статуту) (а.с. 7-15).

Згідно п. 1.2. статуту КНП "Обласний центр онкології" створений рішенням Харківської обласної ради від 08.09.2016 №283-VII "Про створення Комунального некомерційного підприємства "Обласний центр онкології".

Позивач належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області (п. 1.3. статуту).

Пунктом 1.4. статуту передбачено, що органом, що здійснює управління майном КНП "Обласний центр онкології", є Харківська обласна рада. Галузеву політику та розвиток забезпечує управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації. Повноваження Управління охорони здоров`я щодо управління діяльністю КНП "Обласний центр онкології" визначаються відповідними рішеннями обласної ради, розпорядженнями голови Харківської обласної державної адміністрації та чинним законодавством України.

Розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації від 16.08.2016 №314-к тимчасово, з 16.08.2016, виконання обов`язків начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації покладено на ОСОБА_1, заступника начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальника відділу з медичної діяльності.

27.04.2017 заступником начальника Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації - начальником відділу з медичної діяльності ОСОБА_1 був виданий наказ №172 "Про створення комісії".

Відповідно до п.1 наказу створено комісію для вивчення питання організації спеціалізованої медичної допомоги, порядку ведення первинної медичної документації та організації статистичного обліку і звітності у складі 22 осіб, з яких лише одна особа є штатним, а ще одна - позаштатним працівником Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації, інші особи, в тому числі - голова комісії, залучаються до роботи комісії за згодою.

Пунктом 2 вказаного наказу комісію зобов`язано провести аналіз організації спеціалізованої медичної допомоги, порядку ведення первинної медичної документації та організації статистичного обліку і звітності у Комунальному некомерційному підприємстві "Обласний центр онкології" у термін з 03.05.2017 по 05.05.2017 року, підготувати за результатами проведеної роботи довідку із висновками та пропозиціями, у разі потреби, щодо вжиття відповідних заходів.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Повноваження, права та обов`язки Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації та його посадових осіб регламентовані у Положенні про Управління охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації, затвердженим Розпорядженням голови обласної державної адміністрації №337 від 04.08.2016 (далі - Положення №337).

Відповідно до п.п. 5, 6, 7 п. 5 Положення №337 Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює організаційно-методичне керівництво структурними підрозділами охорони здоров`я районних державних адміністрацій та комунальними закладами охорони здоров`я, спрямовує їхню діяльність на ефективну реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я, забезпечує санітарно-епідеміологічне благополуччя населення на території Харківської області; забезпечує координацію та аналізує стан діяльності закладів охорони здоров`я Харківської області; здійснює контроль за дотриманням комунальними закладами охорони здоров`я та комунальними підприємствами правил, норм, стандартів у межах визначених повноважень.

Так, пунктом 8 вказаного Положення передбачено, що Управління очолює начальник, який у встановленому порядку призначається на посаду та звільняється з посади головою обласної державної адміністрації за поданням заступника голови обласної державної адміністрації, згідно з розподілом обов`язків, та за погодженням з Міністерством охорони здоров`я України.


................
Перейти до повного тексту