ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
08 вересня 2020 року
справа № 320/6098/19
адміністративне провадження № К/9901/18166/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Ханової Р. Ф.,
суддів: Олендера І. Я., Хохуляка В. В.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Офісу великих платників податків ДПС
на ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року у складі судді Балаклицького А. І.,
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року у складі суддів Степанюка А. Г., Епель О. В., Кобаля М. І.,
у справі №320/6098/19
за позовом Офісу великих платників податків ДПС
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тертранс"
про зобов`язання прийняти кредиторські вимоги в розмірі 15299780,17 грн,
УСТАНОВИВ:
Офіс великих платників податків ДПС (далі - податковий орган, відповідач у справі) звернувся до адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тертранс" (далі - Товариство, позивач у справі), в якому просило зобов`язати ліквідаційну комісію Товариства прийняти кредиторські вимоги Офісу у розмірі 15 299 780,17 грн в реєстр вимог кредиторів.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року, відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі на підставі пункту 1 частини першої статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки заявлені позивачем вимоги не можуть бути предметом розгляду в порядку адміністративного судочинства. За позицією судів першої та апеляційної інстанцій цей позов має розглядатися за правилами господарського судочинства.
Висновки судів обґрунтовані положеннями частини першої статті 2, частини першої статті 19, пунктів 2, 7 частини першої статті 4 КАС України, частинами третьою, четвертою, п`ятою шостою статті 105, частини дев`ятої статті 111, частин третьої, п`ятої статті 112 Цивільного кодексу України, частини першої статті 2, частини першої статті 5, пункту 3 частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами норм процесуального права, а саме статті 19 КАС України, просить скасувати ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року у справі №320/6098/19, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Податковий орган також вказує на положення статті 19 Податкового кодексу України, за якою контролюючий орган здійснює погашення податкового боргу, стягнення своєчасно не нарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів. Позивач вважає, що звернувся до суду з заявленими вимогами виключно на виконання покладених на нього функцій.
5 серпня 2020 року ухвалою Верховного Суду відкрито провадження за касаційною скаргою позивача, справу №320/6098/19 витребувано з суду першої інстанції.
27 серпня 2020 року справа №320/6098/19 надійшла на адресу Верховного Суду.
Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги.
Розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Відповідно до частини четвертої статті 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Статтею 4 КАС України надано визначення термінів, зокрема, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - спір, у якому:
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.