ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2020 року
м. Київ
справа №540/188/19
адміністративне провадження №К/9901/26313/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БРІВЕР"
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року (судді: Шеметенко Л.П. (головуючий), Стас Л.В., Турецька І.О.)
у справі № 540/188/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БРІВЕР"
до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі
про визнання протиправним та скасування наказу про поновлення термінів документальної позапланової перевірки, визнання дій протиправними,
В С Т А Н О В И В:
У січні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "БРІВЕР" (далі - ТОВ "БРІВЕР") звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, контролюючий орган), в якому з урахуванням заяви від 14 лютого 2019 року просило: визнати протиправним та скасувати наказ від 08 січня 2019 року № 29 "Про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР"; визнати протиправними дії відповідача щодо проведення в період з 10 січня 2019 року до 14 січня 2019 року документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" на підставі наказу від 08 січня 2019 року № 29 "Про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР".
Херсонський окружний адміністративний суд рішенням від 22 квітня 2019 року адміністративний позов задовольнив:
- визнав протиправним та скасував наказ ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі від 08 січня 2019 року № 29 "Про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР";
- визнав протиправними дії ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі щодо проведення в період з 10 січня 2019 року до 14 січня 2019 року документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" на підставі наказу від 08 січня 2019 року № 29 "Про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР";
- стягнув з ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ "БРІВЕР" судовий збір у сумі 3842 грн.
П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 08 серпня 2019 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове рішення, яким відмовив у задоволенні адміністративного позову ТОВ "БРІВЕР".
Відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідачем правомірно та відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 31 липня 2014 року № 22, прийнято наказ від 08 січня 2019 року № 29 про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки.
Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ "БРІВЕР" звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року та залишити в силі рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2019 року.
На обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на порушення контролюючим органом процедури призначення та проведення перевірки згідно з наказом від 13 вересня 2017 року № 779. Зокрема, зазначає, що його належним чином не ознайомлено з наказом від 13 вересня 2017 року № 779 до початку проведення перевірки та перевищено загальну тривалість проведення перевірки (7 робочих днів). Крім того, позивач наголошує, що наказ від 19 вересня 2017 року №796 про продовження терміну проведення перевірки на 2 робочих дні не містить відмітку про отримання цього наказу платником податків; а направлення на перевірку від 13 вересня 2018 року № 636, № 637 не містять відмітку про те, що термін перевірки було продовжено, на який строк та з якої дати, не завірено керівником органу державної фіскальної служби, яким було призначено таку перевірку, та не має печатки зазначеного органу. Також не відповідає вимогам законодавства наказ від 20 вересня 2017 року № 802 про перенесення терміну проведення перевірки ТОВ "БРІВЕР" з 20 вересня 2017 року до дати отримання вилучених документів чи їх копій або забезпечення доступу до них, оскільки він виданий на підставі акта про неможливість проведення перевірки від 20 вересня 2017 року № 806/21-22-14-04/38207273, що складений та підписаний особами, які не здійснювали перевірку та не мали права його складати. Наказ від 14 грудня 2018 року № 1450 про поновлення термінів проведення перевірки видано не у строки, визначені законодавством. За таких обставин, на думку скаржника, всі вищезазначені порушення призвели до того, що оскаржуваний наказ від 08 січня 2019 року № 29 складений на підставі незаконних наказів із порушенням строків та порядку, регламентованих законодавством. Крім того, ТОВ "БРІВЕР" також посилається на те, що термін дії ухвал слідчого судді, на підставі яких була призначена документальна позапланова виїзна перевірка, становить один місяць з дати винесення таких ухвал та закінчився станом на дату призначення контролюючим органом перевірки позивача згідно з наказом від 13 вересня 2017 року.
Верховний Суд ухвалою від 21 жовтня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "БРІВЕР".
У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі вважає рішення суду апеляційної інстанції законним та обґрунтованим, тому в задоволенні касаційної скарги ТОВ "БРІВЕР" просить відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що на підставі підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, ухвали слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 13 березня 2017 року в рамках кримінального провадження, внесеного до ЄРДР 01 жовтня 2015 року за №32015100010000171, та ухвали слідчого судді Печерського районного суду м.Києва від 18 травня 2017 року в рамках кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за № 32016100060000117, ГУ ДФС у Херсонській області прийнято наказ від 13 вересня 2017 року № 779 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських операцій за період з 01 січня 2015 року до 31 грудня 2016 року та на предмет своєчасності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків і зборів при здійсненні фінансово-господарських взаємовідносин із ТОВ "АСТІ-МАРКЕТИНГ ГРУП" (код 39846141), ТОВ "УКРБУД ОБ`ЄКТ" (код 40139145), ТОВ "КРОК АКТИВ" (код 40207204) за період з 01 січня 2015 року до 18 травня 2017 року - з 13 вересня 2017 року тривалістю 5 робочих днів.
Перевірку наказано провести головному державному ревізору - інспектору відділу перевірок з окремих питань управління аудиту ГУ ДФС у Херсонській області Хрущ М.С. та старшому державному ревізору - інспектору відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області Оджиковській Л.Б., для чого їм видано направлення на перевірку від 13 вересня 2017 року № 636 та № 637.
14 вересня 2017 року посадові особи ГУ ДФС у Херсонській області вручили керівнику ТОВ "БРІВЕР" ОСОБА_1 копію наказу від 13 вересня 2017 року № 779 та пред`явили направлення на перевірку від 13 вересня 2017 року № 636 та № 637, про що свідчить його підпис на вказаних направленнях.
18 вересня 2017 року керівник ТОВ "БРІВЕР" ОСОБА_1 отримав від посадових осіб ГУ ДФС у Херсонській області листа від 18 вересня 2017 року з вимогою надати до 19 вересня 2017 року первинні документи, які пов`язані з проведенням даної перевірки.
19 вересня 2017 року відповідач наказом № 796 продовжив строк проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивача з 20 вересня 2017 року терміном на 2 робочих дні.
20 вересня 2017 року керівник ТОВ "БРІВЕР" Медніс Д.Ю. листом б/н проінформував посадових осіб контролюючого органу про те, що оригінали первинних документів стосовно контрагентів ТОВ "АСТІ-МАРКЕТИНГ ГРУП" (код 39846141), ТОВ "УКРБУД ОБ`ЄКТ" (код 40139145), ТОВ "КРОК АКТИВ" (код 40207204) за період з 01 січня 2015 року до 25 січня 2017 року вилучені на підставі ухвали Печерського районного суду м. Києва від 25 січня 2017 року, а також про відсутність оригіналів первинних документів стосовно контрагентів ТОВ "Лантан-Грейдінг" після перейменування - "Сейлз-профі" (код 39890248), ТОВ "ПИЛ Ком" (код 39729391), ТОВ "Омікрон Плюс" (код 39670909), ТОВ "ТД "Сіті-Груп" (код 40568325) за період з 01 січня 2013 року до 25 січня 2016 року у зв`язку з їх вилученням на підставі ухвали Богунського районного суду м. Житомира від 06 березня 2017 року.
20 вересня 2017 року посадовими особами ГУ ДФС у Херсонській області складено акт № 806/21-22-14-04/38207273 про неможливість проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" у зв`язку з частковою відсутністю первинних документів, пов`язаних з їх вилученням правоохоронними (податковими) органами.
Цього ж дня на підставі пункту 85.9 статті 85 Податкового кодексу України контролюючий орган наказом № 802 переніс термін проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивача з 20 вересня 2017 року до дати отримання вилучених документів чи їх копій або забезпечення доступу до них.
14 грудня 2018 року ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі на підставі доповідної записки управління аудиту ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі від 13 грудня 2018 року № 481/21-22-14-04-08 прийняло наказ № 1450 про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" з 17 грудня 2018 року - терміном на 3 робочі дні.
17 грудня 2018 року посадові особи ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі здійснили вихід за фактичною адресою ТОВ "БРІВЕР" та встановили відсутність посадової особи ТОВ "БРІВЕР", зокрема керівника підприємства ОСОБА_1, у зв`язку з чим склали акт про неможливість проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" від 17 грудня 2018 року № 2880/21-22-14-04/38207273.
18 грудня 2018 року посадові особи ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі повторно здійснили вихід за фактичною адресою ТОВ "БРІВЕР" та встановили, що за податковою адресою підприємства знаходилися 2 співробітники, зокрема менеджер з оптового продажу ТОВ "БРІВЕР" ОСОБА_2, яка повідомила, що керівник ТОВ "Брівер" Медніс Д.Ю., відповідно до наказу від 13 грудня 2018 року № 18В, відбув у відпустку без збереження заробітної плати за сімейними обставинами на 14 календарних днів з 17 грудня 2018 року до 30 грудня 2018 року включно. На час його відпустки виконання обов`язків директора тимчасово покладено на заступника директора ОСОБА_3 без права підпису, з додатковою оплатою в розмірі 40% посадового окладу директора без звільнення від основної роботи; відповідно до пункту 3 цього наказу до роботи керівник ТОВ "Брівер" ОСОБА_1 стане 02 січня 2019 року.
За таких обставин 18 грудня 2018 року відповідач склав акт № 2881/21-22-14-04/38207273 про відсутність посадової особи ТОВ "Брівер".
08 січня 2019 року на підставі доповідної записки управління аудиту ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 08 січня 2019 року № 7/21-22-14-04-08, з метою здійснення контролю за дотриманням вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських операцій за період з 01 січня 2015 року до 31 грудня 2016 року та на предмет своєчасності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків і зборів при здійсненні фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ "АСТІ-МАРКЕТИНГ ГРУП" (код 39846141), ТОВ "УКРБУД ОБ`ЄКТ" (код 40139145), ТОВ "КРОК АКТИВ" (код 40207204) за період з 01 січня 2015 року до 18 травня 2017 року, ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі прийняло наказ № 29 про поновлення термінів проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРІВЕР" з 10 січня 2019 року терміном на 3 робочі дні.
Правомірність прийняття контролюючим органом вказаного наказу є предметом спору у цій справі.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (тут та надалі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
За положеннями пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка (підпункт 75.1.2 пункту 75.1).