ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 820/6236/16
адміністративне провадження № К/9901/32978/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року (суддя Панченко О.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2017 року (судді: Бенедик А.П. (головуючий), Донець Л.О.Є, Мельнікова Л.В.) у справі №820/6236/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Харків Хімпром" до Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкового повідомлення - рішення,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Харків Хімпром" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Харківській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про скасування податкового повідомлення - рішення № 0000991404 від 05.08.2016, яким нараховано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) у сумі 490759,58 грн.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення, оскільки предметом перевірки за актом, на підставі якого було прийнято податкове повідомлення-рішення, стала перевірка питань, які контролюючий орган вже перевіряв раніше та порушень не виявив.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2017 року, позов задоволено, оскаржуване податкове повідомлення-рішення скасовано.
4. Рішення судів обґрунтовано тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є необґрунтованим та незаконним, оскільки фактично прийняте за наслідками повторної перевірки суб`єкта господарювання з питань, які вже були предметом попередньої перевірки, за наслідками якої порушень встановлено не було.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року, ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2017 року та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства.
6. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження відповідно до ст. 345 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що контролюючим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами: від 25.11.2014 № 25/11-14, укладеного з "Peters & Burg International Ltd" за період з 01.10.2015 по 31.05.2016; від 02.12.2014 № 02/12-14, укладеного з "Peters & Burg International Ltd" за період з 01.10.2015 по 31.05.2016; від 14.12.2005 № 1, укладеного з ООО "КЛД" (РФ) за період з 01.01.2016 по 31.05.2016; від 01.12.2013 № 8, укладеного з "Peters & Burg International Ltd" за період з 01.01.2016 по 31.05.2016; від 02.12.2015 № 02/02-12/15, укладеного з "Peters & Burg International Ltd" за період з 02.12.2015 по 31.05.2016.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 21.07.2016 № 391/20-40-14-04-08/33120146, в якому зафіксовано порушення Товариством вимог ст.1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" по експортним контрактам: № 1 від 14.12.2005 з нерезидентом ООО "КЛД", № 8 від 01.12.2013 з нерезидентом "Peters & Burg International Ltd", № 25-11-14 від 15.11.2014 з нерезидентом "Peters & Burg International Ltd", № 9 від 15.01.2014 з нерезидентом "Peters & Burg International Ltd", № 02/12-15 від 02.12.2015 з нерезидентом "Peters & Burg International Ltd".
На підставі названого акту перевірки контролюючим органом прийнято оскаржуване податкове повідомлення - рішення від 05.08.2016 № 0000991401, яким позивачу визначено суму грошового зобов`язання з штрафних санкцій та пені за порушення строків розрахунків у сфері ЗЕД у розмірі 490 759,58 грн.
Не погоджуючись з зазначеним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Судами також встановлено, що 14.12.2005 між позивачем та ООО "КЛД" (Російська Федерація) був укладений контракт № 1, згідно якого позивач (продавець) зобов`язувався поставляти у власність ООО "КЛД" товар.
З Компанією "Peters & Burg International Ltd" позивачем був укладений контракт № 02/12-14 від 02.12.2014, за умовами якого позивач (виконавець) зобов`язався власними силами виробити на власних виробничих потужностях товар (каністри з поліетилену, екструзіційно-видувним способом згідно ТУ У 25.2-33120146-001:2005 "Тара поліетиленова ТУ") з сировини замовника та матеріалів виконавця та передати товар замовнику.
Також, 25.11.2014 між позивачем та Компанією "Peters & Burg International Ltd" був укладений контракт №25/11-14 на постачання сировини для перероблення на території України, згідно якого позивач (виконавець) зобов`язався власними силами виробити на власних виробничих потужностях товар (каністри з поліетилену, екструзіційно-видувним способом згідно ТУ У 25.2-33120146-001:2005 "Тара поліетиленова ТУ" з сировини замовника та матеріалів виконавця та передати товар замовнику.
01.12.2013 між позивачем і Компанією "Peters & Burg International Ltd" було укладено контракт № 8, а 15.01.2014 контракт № 9, згідно яких позивач (продавець) зобов`язується передати покупцю товар згідно специфікацій (каністра з поліетилену).
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального права, вказує на неврахування судами всіх обставин справи, зокрема, зазначає, що судами попередніх інстанцій безпідставно не взято до уваги того, що в ході позапланової виїзної перевірки (акт від 21.07.2016 № 391/20-40-14-04-08/33120146) перевіркою охоплені операції лише за період з 01.01.2016 по 31.05.2016, які не були охоплені під час проведення попередньої перевірки (планова, акт від 14.06.2016 № 301/20-40-14-01-08).
9. Товариством надано заперечення на касаційну скаргу, в яких позивач вказує на правильність висновків судів попередніх інстанцій про безпідставність тверджень контролюючого органу про порушення позивачем вимог законодавства у сфері ЗЕД та просить залишити касаційну скаргу контролюючого органу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Пункт 75.1 статті 75.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
10.2. Підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
10.3. Підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78.
Документальна позапланова перевірка здійснюється у випадку якщо отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
10.4. Абзац другий пункту 78.2 статті 78.
Контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
11. Закон України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Стаття 1.
Виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.
11.2. Стаття 4.
Порушення резидентами строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).
12. Постанова Правління Національного Банку України від 04.12.2015 №863 "Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов`язкового продажу надходжень в іноземній валюті":
12.1. Пункт 1.
Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів.
13. Постанова Правління Національного Банку України від 03.03.2016 №160 "Про врегулювання ситуації на грошово - кредитному та валютному ринках України":
13.1. Пункт 1.
Установити, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Положеннями абзацу другого пункту 78.2 статті 78 Податкового кодексу України чітко визначено, що контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.