ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 460/1094/19
провадження № К/9901/9804/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,
розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України
на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 17.10.2019 (головуючий суддя Дудар О.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2020 (колегія суддів у складі головуючого судді Іщук Л.П., суддів Обрізка І.М., Онишкевича Т.В.)
у справі №460/1094/19
за позовом Приватного акціонерного товариства "Рівнеазот"
до Державної служби геології та надр України
про визнання протиправним та скасування припису.
I. РУХ СПРАВИ
1. Приватне акціонерне товариство "Рівнеазот" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис відповідача "Про усунення виявлених порушень" від 21 березня 2019 року № 472-14/06.
2. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 17.10.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2020, позов задоволено повністю.
3. У поданій касаційній скарзі Державна служба геології та надр України із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 30 травня 2012 року ПАТ "Рівнеазот" видано спеціальний дозвіл на користування надрами №5558 з метою видобування питних підземних вод для господарсько-побутових потреб на Хотинському родовищі (свердловини №№ 2, 4, 5, 6, 9, 11).
5. На підставі наказів Державної служби геології та надр України від 28 листопада 2018 року № 450 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік" та від 06 лютого 2019 року № 45 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у березні 2019 року" та направлення на проведення перевірки від 07 березня 2019 року № 412-14/06 посадовими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України у період 20-21 березня 2019 року проведено перевірку дотримання ПАТ "Рівнеазот" вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено акт від 21 березня 2019 року № 06-04/25/2019-11/п (62).
6. Вказаний акт перевірки містить висновки про такі порушення, допущені позивачем:
- відсутній акт про передачу розвіданого Хотинського родовища для промислового освоєння відповідно до запасів, затверджених протоколом ДКЗ України від 26 жовтня 2009 року №1834, чим порушено вимоги статті 40 Кодексу України про надра та Порядку передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 1995 року № 114 (далі Порядок №114);
- не виконуються вимоги пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами від 30 травня 2012 року № 5558 в частині дотримання вимог законодавства України чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами, забезпечення безпеки навколишнього природного середовища, а саме: не проведено обов`язкової оцінки впливу на довкілля під час видобування корисних копалин (питних підземних вод) ділянки Хотинського родовища, чим порушено статтю 24 Кодексу України про надра та вимоги Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі Порядок №615);
- не надано договір про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов. Не приведено у відповідність згідно із змінами законодавства пункт 9 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 30 травня 2012 року №5558, а саме: не внесені зміни до спеціального дозволу на користування надрами в частині особливих умов (пункт 9 "Обов`язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку № 615) спеціального дозволу на підставі відміни виконання абзацу третього пункту 26 Порядку № 615, чим порушено пункт 17 Порядку № 615;
- не встановлені органами місцевого самоврядування межі зон санітарної охорони, чим порушено статтю 93 Водного кодексу України;
- не виконується пункт 3 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 30 травня 2012 року № 5558, а саме не виконуються умови Держгірпромнагляду України від 01 червня 2010 року №1/02-7.12/3559 в частині погодження Плану видобування питних підземних вод Хотинського родовища (свердловини №№ 2, 4, 5, 6, 9, 11) відомчим водозабором ПАТ "Рівнеазот" на 2019 рік з органами Держпраці, чим порушено статтю 51 Кодексу України про надра;
- позивач після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами не зупинив проведення на наданій йому в користування ділянці надр роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами від 30 травня 2012 року № 5558 (дія дозволу зупинена з 28 серпня 2017 року відповідно до наказу Держгеонадр від 28 серпня 2017 року №377), оскільки відповідно до Звітних балансів використання підземних вод за 2017-2018 роки (Звітність за формою 7-гр) та Журналу обліку водопостачання водовимірювальними приладами та обладнанням (розпочатий 01.01.2017) видобуток у період з 29 серпня 2017 року по 20 березня 2019 року склав 979,537 тис. м. куб., чим порушено статтю 24 Кодексу України про надра та пункт 22 Порядку № 615;
- не виконано пункти 1, 2, 5 припису Держгеонадр України від 07 липня 2016 року №825-14/06 в частині нескладення акта про передачу родовища для промислового освоєння відповідно до вимог Порядку № 114, невнесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 30 травня 2012 року №5558 у зв`язку з виключенням абзацу 3 пункту 26 Порядку №615 щодо обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами та невстановлення меж зон санітарної охорони органами місцевого самоврядування, чим порушено статтю 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності";
- не виконується стаття 5.3 Угоди про умови користування надрами "дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм пов`язаних з користуванням надрами", а саме: на підставі частини першої статті 8 та cтатті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не надано відповідь на запит Держгеонадр від 20 березня 2019 року № 464-14/06 щодо порушення особливих умов спеціального дозволу за користування надрами від 30 травня 2012 року №5558, якщо це не пов`язано з отриманням доходу у великих розмірах (частина четверта статті 57 Кодексу України про адміністративні правопорушення), чим порушено статтю 24 Кодексу України про надра та вимоги Порядку №615.
7. На підставі висновків акта перевірки, заступником начальника Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України Міщенко Р. В. винесено припис про усунення виявлених порушень від 21 березня 2019 року № 472-14/06, відповідно до якого ПАТ "Рівнеазот" зобов`язано у строк до 26 квітня 2019 року усунути виявлені порушення та подати в письмовій формі матеріали, що підтверджують факт усунення цих порушень.
8. Вважаючи зазначений припис незаконним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що висновки відповідача щодо вчинення позивачем порушень, зафіксованих в акті перевірки, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, а відтак, припис про усунення таких порушень є протиправним.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
10. Держгеонадра у своїй касаційній скарзі (з урахуванням заяви про усунення недоліків скарги) стверджує, що Верховний Суд до цього не надавав оцінки того, чи зобов`язаний надрокористувач, обов`язковою умовою спецдозволу якого є проведення екологічної експертизи, здійснювати оцінку впливу на довкілля після внесення відповідних змін у законодавство (з 18.12.2017, дня набрання чинності Законом України "Про оцінку впливу на довкілля" від 23.05.2017 №2059-VIII, далі - Закон України "Про оцінку впливу на довкілля").
11. На переконання відповідача, безпідставним є висновок судів попередніх інстанцій про відсутність у позивача обов`язку проводити оцінку впливу на довкілля під час видобування корисних копалин (в цьому випадку - підземних вод), оскільки такий обов`язок прямо передбачений Законом України "Про оцінку впливу на довкілля". Зазначає, що відсутність судової практики Верховного Суду щодо зазначених правовідносин є підставою для відкриття касаційного провадження у цій справі.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, вважає за необхідне зазначити наступне.
13. За змістом статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.
Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:
якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;