1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 вересня 2020 року

Київ

справа № 826/1916/16

провадження № К/9901/18633/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк "Національні інвестиції" Волощука Ігоря Григоровича, третя особа - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Погрібніченка І.М. від 29 квітня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Твердохліб В.А., Бєлової Л.В., Безименної Н.В. від 30 травня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції" Волощука І.Г., третя особа - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції" Волощука І.Г. щодо невключення ОСОБА_1 до загального реєстру вкладників ПАТ "Банк "Національні інвестиції", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;

- зобов`язати уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції" Волощука І.Г. подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом в ПАТ "Банк "Національні інвестиції" у розмірі 200000,00 грн.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва 29 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.



3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що всупереч вимогам постанови Правління НБУ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Банк "Національні інвестиції" до категорії проблемних" від 15 вересня 2015 року № 607/БТ відповідно до платіжного доручення на поточний рахунок ОСОБА_1 № НОМЕР_1, що відкритий в ПАТ "Банк "Національні інвестиції", з поточного рахунку № НОМЕР_2 ОСОБА_2 було перераховано грошові кошти на суму 200000,00 грн з призначенням платежу - "Повернення позики. Без ПДВ. Не за ЦП. Не пов`язано з підприємницькою діяльністю". Як наслідок, своїми діями, ОСОБА_2 було здійснено штучне розподілення коштів, які знаходились на її поточному рахунку, шляхом перерахування їх фізичним особам, в т.ч. і ОСОБА_1, за результатами чого збільшилася гарантована сума відшкодування за вкладами фізичних осіб Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, що призвело до збільшення витрат, пов`язаних з виведенням банку з ринку з порушенням норм законодавства, що свідчить про штучність та фіктивність створення правових підстав для отримання клієнтами Банку сум, що перевищують суми гарантованого відшкодування за проведеними операціями, а отже їх нікчемність.

Рішення суб`єкта владних повноважень щодо застосування наслідків нікчемності до договорів банківських рахунків є чинним та позивачем не оскаржується.

Отже, грошові кошти, внесені на поточний рахунок позивача, відкритий згідно з договором банківського рахунку фізичної особи № 15673980/11/Т від 4 вересня 2015 року не є вкладом, а відповідно гарантії, визначені статтею 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" на позивача поширені бути не можуть.

Враховуючи відсутність підстав до включення позивача до повного переліку вкладників ПАТ "Банк "Національні інвестиції", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, ознаки протиправної бездіяльності в уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції" Волощука І.Г. - відсутні.


Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва 29 квітня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити її позовні вимоги.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 4 вересня 2015 року між ПАТ "Банк "Національні інвестиції" (банк) та ОСОБА_1 (клієнт) був укладено договір банківського рахунку фізичної особи № 15673980/11/Т, згідно з умовами якого банк відкриває клієнту поточний (поточні) рахунок (рахунки) № НОМЕР_1 в 980 у національній та/або іноземній валюті та здійснює його розрахункове та касове обслуговування відповідно до чинного законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку України та умов цього договору.

17 вересня 2015 року позивачем було отримано на власний поточний рахунок № НОМЕР_1 кошти в національній валюті у розмірі 200000,00 грн, що підтверджується банківською випискою по особовим рахункам за 17 вересня 2015 року.

На підставі постанови Правління Національного банку України від 17 вересня 2015 року № 613 "Про віднесення ПАТ "Банк "Національні інвестиції" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 17 вересня 2015 року № 172 "Про запровадження тимчасової адміністрації в ПАТ "Банк "Національні інвестиції" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".

Згідно з даним рішенням, у ПАТ "Банк "Національні інвестиції" запроваджено тимчасову адміністрацію на три місяці з 18 вересня 2015 року до 17 грудня 2015 року включно, призначено уповноважену особу Фонду та делеговано всі повноваження тимчасового адміністратора ПАТ "Банк "Національні інвестиції", визначені статтями 37 - 39 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", начальнику відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Волощуку І.Г. строком на три місяці з 18 вересня 2015 року до 17 грудня 2015 року включно.

Наказами уповноваженої особи Фонду від 22 вересня 2015 року №№ 30, 32 та від 19 жовтня 2015 року № 50 було створено комісію з перевірки документів, пов`язаних з укладанням банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації договорів банківського вкладу (депозиту) та договорів банківського рахунку (поточних рахунків, в тому числі карткових) з вкладниками, а також обставини зарахування грошових коштів на рахунки таких осіб для визначення підстав можливого обмеження уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб здійснення банком на час тимчасової адміністрації банківських операцій щодо виплати коштів вкладників. Перевірку наказано провести за всіма банківськими рахунками, на яких обліковуються залишки грошових коштів вкладників - фізичних осіб, в тому числі щодо фактів безготівкового перерахування грошових коштів з поточних рахунків юридичних та фізичних осіб, відкритих у банку, на рахунки інших фізичних осіб у банку, призначення платежу яких свідчить про нетиповий, незвичний або заплутаний характер операцій - надання та повернення фінансової допомоги (позики), залучення на вклад іншої фізичної особи, перерахування коштів без визначення підстав перерахування, тощо, - якщо це призвело до збільшення загальної гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду; проведення банківських операцій, в період застосування обмежень щодо певних категорій операцій відповідно до постанови Правління Національного банку України від 15 вересня 2015 року № 607/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Банк "Національні інвестиції" до категорії проблемних" та запровадження особливого контролю за діяльністю банку.

За результатами зазначеної перевірки комісією було виявлено наявність ознак нікчемності у ряді правочинів (в тому числі договорів), що були здійснені ПАТ "Банк "Національні інвестиції" і фізичними особами-клієнтами Банку в період з 18 вересня 2014 року по 18 вересня 2015 року включно, тобто, також в період дії постанови Правління НБУ від 15 вересня 2015 року № 607/БТ.

Перелік таких правочинів наведено в додатках № 1, 2 до протоколів засідань комісії від 5 листопада 2015 року № 1/4 та від 11 листопада 2015 року № 4.

З урахуванням висновків комісії, оформлених у вигляді протоколів від 5 листопада 2015 року № 1/4 та від 11 листопада 2015 року № 4, уповноважена особа Фонду на здійснення тимчасової адміністрації ПАТ "Банк "Національні інвестиції" Волощук І.Г. наказом від 13 листопада 2015 року № 56/1-ос "Щодо заходів, пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів)" визнав операції, правочини, договори, перелік яких наведено в додатку № 1, у тому числі правочин від 17 вересня 2015 року щодо перерахування грошових коштів у сумі 200000,00 грн з поточного рахунку № НОМЕР_2 ОСОБА_2 на поточний рахунок позивача, нікчемними на підставі пункту 9 частини 3 статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".

Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному сайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, з 4 грудня 2015 року було розпочато виплату коштів вкладникам ПАТ "Банк "Національні інвестиції" за договорами банківського рахунку (поточні та карткові рахунки).

На адресу позивача надійшов лист уповноваженої особи Фонду Волощука І.Г. від 2 грудня 2015 року № 4730/03 про визнання правочину від 17 вересня 2015 року з перерахування грошових коштів за платіжним дорученням в сумі 200000,00 грн з поточного рахунку НОМЕР_2 ОСОБА_2 на поточний рахунок позивача нікчемним з підстав, передбачених пунктом 9 частини 3 статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", тобто у зв`язку зі здійснення банком, віднесеним до категорії проблемних, операцій, укладення (переоформлення) договорів, що призвело до збільшення витрат, пов`язаних з виведенням банку з ринку, з порушенням норм законодавства.

Постановою Правління НБУ від 1 грудня 2015 року № 853 було відкликано банківську ліцензію та вирішено питання про ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції".

На підставі зазначеної постанови НБУ виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб було прийнято рішення від 2 грудня 2015 року № 214 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Банк "Національні інвестиції" та делегування повноважень ліквідатора банку", згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації ПAT "Банк "Національні інвестиції" і призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції" Волощука І.Г. строком на 2 роки з 3 грудня 2015 року по 2 грудня 2017 року включно.



6. Вважаючи своє право на отримання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладом порушеним, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що з оголошення, розміщеного на сайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, убачається, що датою запровадження тимчасової адміністрації в ПАТ "Банк "Національні інвестиції" є - 18 вересня 2015 року, отже висновки суду апеляційної інстанції про проведенні транзакції під час наявних в банку обмежень є хибними, а зазначені обмежені почали діяти лише з 18 вересня 2015 року. Зазначене підтверджується і самим рішенням, прийнятим на підставі постанови Правління Національного банку України від 17 вересня 2015 року № 613 "Про віднесення ПАТ "Банк "Національні інвестиції" до категорії неплатоспроможних", а саме 17 вересня 2015 року виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення № 172 про запровадження строком на три місяці з 18 вересня 2015 року по 17 грудня 2015 року тимчасової адміністрації та призначення уповноваженої особи Фонду з делегуванням останньому повноважень, визначених статтями 37 - 39 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".

Статтею 75 Закону України "Про банки та банківську діяльність" визначено обов`язок Національного банку України прийняти рішення про віднесення банку до категорії проблемних відповідно критеріїв, визначених в ньому.

Рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії проблемного є банківською таємницею.

Національний банк України має право заборонити проблемному банку використовувати для розрахунків прямі кореспондентські рахунки та/або вимагати від проблемного банку проведення розрахунків виключно через консолідований кореспондентський рахунок.

Основним підзаконним нормативним актом, що регулює діяльність банків у випадку визнання їх проблемними є Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства.

Національний банк України має право запровадити особливий режим контролю за діяльністю банку та призначити куратора банку у випадках, передбачених нормативно-правовими актами Національного банку (п 5.1. Положення).

Згідно з пунктами 5.2, 5.3 Положення, Національний банк України для здійснення особливого режиму контролю за діяльністю банку одночасно з призначенням куратора банку може залучати фахівців з бухгалтерського обліку, юридичних питань, з питань платіжних систем, інформаційних технологій та з інших питань. Рішення про запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку та призначення куратора банку, строк дії особливого режиму контролю за діяльністю банку та повноважень куратора банку, повноваження куратора банку, відміну/дострокову відміну запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку та призначення куратора банку приймає Правління Національного банку України.

Отже, зазначеними актами не встановлено заборони банку після визнання його проблемним здійснювати банківські операції щодо переказу коштів.

Уповноважена особа Фонду наділена повноваженнями перевірки правочинів на предмет виявлення серед них нікчемних. Проте, таке право не є абсолютним, а кореспондується з обов`язком встановити перед прийняттям рішення обставини, з якими Закон пов`язує нікчемність правочину. Одного лише твердження про нікчемність правочину недостатньо для визнання його таким, оскільки, воно, у випадку який розглядається, нівелюється протилежним твердженням особи про дійсність вкладу.

Загальне поняття нікчемності правочинів наведено в статті 228 ЦК України. Відповідно до частин 1, 2 вказаної статті, правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок є нікчемним.

До таких правочинів відносяться правочини, що посягають на суспільні, економічні та соціальні основи держави, зокрема: правочини, спрямовані на використання всупереч закон} комунальної, державної або приватної власності; правочини, спрямовані на незаконне відчуження або незаконне володіння, користування, розпорядження об`єктами права власності українською народу - землею як основним національним багатством, що перебуває під особливою охороно:-: держави, її надрами, іншими природними ресурсами (ст. 14 Конституції України); правочин" щодо відчуження викраденого майна; правочини, що порушують правовий режим вилучених обігу або обмежених в обігу об`єктів цивільного права тощо.

Усі інші правочини, спрямовані на порушення інших об`єктів права, передбачені іншим нормами публічного права, не є такими, що порушують публічний порядок.

Згідно транзакції від 17 вересня 2015 року банком не здійснювалось безоплатно відчуженні майна на користь позивача, банк не відмовлявся від власних майнових вимог, а прийняті зобов`язання виникли на підставі договору банківського рахунку після внесення коштів позивача на рахунок в банку. Тому, відповідачем не надано доказів, що підтверджують те, що внаслідок вчинення трансакції відбулось збільшення витрат, пов`язаних з виведенням банку з ринку, порушенням норм законодавства.

Для визнання правочину нікчемним повинні бути наступні умови (всі без виключення): наявність самого правочину; відсутність у сторони (сторін) в момент вчинення правочину спрямування на реальне настання правових наслідків, що ним обумовлені; наявність умислу на вчинення такого правочину, що в наказі № 56/1-ос від 13 листопада 2015 року, відповідачем доведено не було.

Для застосування санкцій, передбачених статтею 228 ЦК України, необхідним є наявність умислу на укладення угоди з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, наприклад, вчинення удаваного правочину з метою приховання ухилення від сплати податків чи з метою неправомірного одержання з державного бюджету коштів шляхом відшкодування податку на додану вартість у разі його несплати контрагентами до бюджету.



8. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 квітня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Банк "Національні інвестиції" та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



9. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".



10. Згідно із пунктами 3, 4 частини 1 статті 2 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" визначено, що вклад - кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або шляхом видачі іменного депозитного сертифіката, включаючи нараховані відсотки на такі кошти;

вкладник - фізична особа (крім фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.



11. Частиною 1 статті 3 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.



12. Згідно із частинами 1,2 статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн.

Вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.



13. Нормами статті 27 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" встановлено порядок визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, а саме:

- уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку;

- уповноважена особа Фонду формує перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, з визначенням сум, що підлягають відшкодуванню;

- виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку;

- уповноважена особа Фонду формує переліки вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом.



14. Відповідно до частин 1, 3 статті 36 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.

Правочини, вчинені органами управління та керівниками банку після початку процедури виведення Фондом банку з ринку, є нікчемними.



15. Згідно з положеннями статей 37, 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд або його уповноважена особа наділені повноваженнями щодо виявлення факту нікчемності правочинів шляхом здійснення перевірки вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою статті 38 цього Закону.



16. Відповідно до частини 3 статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" правочини (у тому числі договори) неплатоспроможного банку є нікчемними з таких підстав:


................
Перейти до повного тексту