ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 серпня 2020 року
м. Київ
Справа № 918/484/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Дроботової Т. Б. - головуючого, Пількова К. М., Зуєва В. А.,
секретар судового засідання - Грузицька І. В.,
за участю представників:
прокуратури - Шекшеєва В. С.,
позивача - не з`явилися,
відповідача - не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника прокурора Рівненської області
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.02.2019 (судді: Демидюк О. О., Савченко Г. І., Дужич С. П.) у справі
за позовом Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Деражненської сільської ради
до Приватного підприємства фірми "Деражне-Ліс"
про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки,
В С Т А Н О В И В:
1.Короткий зміст позовних вимог і заперечень
1.1. У липні 2018 року заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Деражненської сільської ради звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до Приватного підприємства фірми "Деражне-Ліс" (далі - ППФ "Деражне-Ліс") про розірвання договору оренди землі від 23.01.2008 (далі - договір від 23.01.2008), укладеного між Деражненською сільською радою та ППФ "Деражне-Ліс", зареєстрованого у Костопільському районному відділі Рівненської філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.01.2008 за № 040859100003, та про зобов`язання ППФ "Деражне-Ліс" повернути Деражненській сільській раді земельну ділянку площею 0,2933 га, розташовану в с. Деражне по вул. Шевченка на території Деражненської сільської ради.
Позовні вимоги обгрунтовано тим, що відповідач систематично не сплачує орендну плату за землю за договором від 23.01.2008, що є порушенням його істотних умов, тому такий договір підлягає розірванню в судовому порядку, а земельна ділянка поверненню власникові.
1.2. ППФ "Деражне-Ліс" у відзиві на позов, поясненнях у справі заперечило проти позову, зазначило, серед іншого, про відсутність порушення інтересів держави у цьому випадку, наголосило, що невнесення орендних платежів не носило систематичного характеру і відповідачем погашена заборгованість за спірним договором.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Рівненської області від 22.11.2018 (суддя Бережнюк В. В.) позов задоволено.
Аргументуючи судове рішення, місцевий господарський суд виходив із того, що орендна плата за землю за договором від 23.01.2008 вносилася відповідачем із порушенням строків, обумовлених ним, у цьому випадку несплата носила систематичний характер, тому наявні підстави для задоволення позову про розірвання спірного договору у судовому порядку та повернення орендованої земельної ділянки.
2.2. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.02.2019 (судді: Демидюк О. О., Савченко Г. І., Дужич С. П.) рішення Господарського суду Рівненської області від 22.11.2018 скасовано. Прийнято нове рішення, яким у позові відмовлено. Здійснено розподіл судових витрат.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що прокурор, звертаючись до суду із позовом в інтересах держави в особі Деражненської сільської ради, не обґрунтував наявності підстав для здійснення такого представництва; позивач не позбавлений можливості для самостійного захисту прав за спірним договором оренди землі.
3. Короткий зміст касаційної скарги і заперечень на неї
3.1. Заступник прокурора Рівненської області, не погоджуючись з ухваленою у справі постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.02.2019, подав касаційну скаргу на цю постанову, в якій просить її скасувати, а рішення Господарського суду Рівненської області від 22.11.2018 залишити в силі.
Підставами для скасування постанови суду апеляційної інстанції скаржник вважає неправильне застосування норм матеріального і процесуального права, а саме статті 1311 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статей 53, 236 Господарського процесуального кодексу України; наголошує на правомірності звернення з позовом в інтересах держави в особі органу місцевого самоврядування, оскільки останній не вжив заходів щодо захисту у судовому порядку майнових прав територіальної громади. Водночас акцентуючи на наявності у прокурора права звернення до суду із позовом в інтересах держави в особі уповноваженого органу, скаржник також посилається на постанови Верховного Суду у інших справах.
3.2. Від ППФ "Деражне-Ліс" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому підприємство просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржену постанову - без змін, як законну та обґрунтовану.
3.3. Згідно з ухвалою Верховного Суду від 17.08.2020 після усунення обставин, що викликали зупинення провадження у цій справі, провадження у справі було поновлено.
4. Розгляд касаційної скарги та позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника прокуратури, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи і заперечення на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
4.2. Як установлено господарськими судами та підтверджено матеріалами справи, 23.01.2008 між Деражненською сільською радою - орендодавцем і Приватним підприємством фірма "Ларко" (наразі у зв`язку зі зміною найменування - ППФ "Деражне-Ліс") - орендарем укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі запасу промисловості, розташовану в межах Деражненської сільської ради в селі Деражне по вул. Шевченка Костопільського району Рівненської області.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2933 га, на земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна (пункти 2, 3 договору від 23.01.2008).
Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 71 150,90 грн.
У пункті 8 цього договору передбачено, що його укладено на 25 років; після закінчення строку договору орендар має переважне право його поновлення на новий строк; у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 7 % від нормативної грошової оцінки землі згідно з рішенням Деражненської сільської ради від 19.12.2007 № 157, що складає 4 980,56 грн (пункт 9 договору від 23.01.2008).
За змістом пункту 11 зазначеного договору орендна плата вноситься щомісячно, протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на р/р 33213812700227 код 13050200 ЗКПО 22586578 МФО 83301.
Згідно з пунктом 38 договору його дія припиняється шляхом розірвання за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, і внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Цей договір зареєстровано у Рівненській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.01.2008.
4.3. Посилаючись на порушення ППФ "Деражне-Ліс" зобов`язань щодо своєчасного та повного внесення орендних платежів за договором від 23.01.2008, у зв`язку з чим на момент звернення з позовом за відповідачем рахувалася заборгованість з орендної плати, заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури звернувся із цим позовом до суду в інтересах держави в особі Деражненської сільської ради про розірвання договору від 23.01.2008 та повернення земельної ділянки позивачеві.
У позовній заяві прокурор послався на порушення інтересів держави, оскільки неналежне виконання відповідачем умов спірного договору оренди землі в частині внесення орендної плати завдає шкоди економічним інтересам держави, зазначив про необхідність їх захисту та визначив, що цей позов подано в інтересах держави в особі Деражненської сільської ради - органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
4.4. Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Положення пункту 3 частини 1 статті 1311 Конституції України відсилають до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (абзаци 1 і 2 частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци 1-3 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Системне тлумачення положень частин 3-5 статті 53 Господарського процесуального кодексу України і частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.