ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 826/14112/15
адміністративне провадження № К/9901/32553/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 826/14112/15
за позовом ОСОБА_1 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) "Старокиївський банк" (далі - Уповноважена особа Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк") про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування рішення в частині, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк"
на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.02.2016 ухвалену у складі головуючого судді Нагорянського С.І. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2017 ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Степанюка А.Г., суддів: Кузьменка В.В., Шурка О.І. -
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ:
1. 16.07.2015 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію
ПАТ "Старокиївський банк" про визнання нікчемним договору банківського вкладу (депозиту) № 06/1188-2014, укладеного між ним та ПАТ "Старокиївський банк", оформлене наказом від 17.09.2014 № 92;
зобов`язати Уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" подати до Фонду додаткову інформацію щодо нього як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Старокиївський банк" за рахунок Фонду;
зобов`язати Фонд включити його до Загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Старокиївський банк" за рахунок Фонду.
2. Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 16.02.2016 позовні вимоги задовольнив частково:
зобов`язав Уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" Пантіну Л.О. подати до Фонду додаткову інформацію про ОСОБА_1 як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом в ПАТ "Старокиївський банк" відповідно до договору банківського рахунку від 05.06.2014 №8523 за рахунок Фонду;
у задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
3. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 11.07.2017 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове, яким частково задовольнив позовні вимоги:
визнав протиправним та скасував рішення Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ"Старокиївський банк" Пантіної Л.О. про визнання нікчемними транзакції та правочинів (договорів), яке оформлено наказом від 29.08.2014 № 61, в частині, що стосується укладених від 05.06.2014 між ОСОБА_1 та ПАТ "Старокиївський банк" договорів банківського вкладу №06/1188-2014 та банківського рахунку №8523;
зобов`язав Уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" надати до Фонду додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "Старокиївський банк" за рахунок Фонду;
в іншій частині позову, суд апеляційної інстанції - відмовив.
4. 25.07.2017 Уповноважена особа Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.02.2016 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2017, ухвалити нове рішення - про відмову в задоволені позовних вимог.
5. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 25.07.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.
6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
7. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
8. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).
9. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 11.06.2019 №685/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливлює її участь у розгляді даної справи.
10. Протоколом розподілу справи від 19.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.
11. Ухвалою судді Верховного Суду від 20.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
12. Суди встановили, що 05.06.2014 між ПАТ "Старокиївський банк" та ОСОБА_1 укладено договір банківського вкладу №06/1188-2014, за умовами якого банк відкриває вкладнику вкладний рахунок № НОМЕР_1 "Оптимальний стандарт" у гривні, а вкладник вносить на цей рахунок грошові кошти у сумі 186 000,00 грн.
Крім того, 05.06.2014 між ПАТ "Старокиївський банк" та ОСОБА_1 укладено договір банківського рахунку №8523, за яким банк за заявою клієнта відкриває поточний рахунок клієнта № НОМЕР_2 у гривні, та здійснює за ним операції згідно з діючим законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України (далі - НБУ) та чинними Умовами здійснення операцій за рахунками фізичних осіб, нормативно-правовими актами Національного банку України та чинними Умовами операцій за рахунками фізичних осіб в ПАТ "Старокиївський банк".
Згідно з квитанцією від 05.06.2014 № 66496 позивачем на депозитний рахунок № НОМЕР_1 за договором від 05.06.2014 № 06/1188-2014 внесено готівкові кошти у розмірі 186 000,00 грн.
17.06.2014 правлінням НБУ було прийнято постанову №365 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Старокиївський банк" до категорії неплатоспроможних", відповідно до якої ПАТ "Старокиївський банк" віднесено до категорії неплатоспроможних.
17.06.2014 виконавчою дирекцією Фонду було прийнято рішення №50 "Про виведення з ринку та запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Старокиївський Банк", яким вирішено, зокрема:
з 18.06.2014 розпочати процедуру виведення ПАТ "Старокиївський банк" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації;
запровадити тимчасову адміністрацію строком на три місяці з 18.06.2014 по 18.09.2014 включно;
призначити уповноваженою особою Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ "Старокиївський банк" провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації Департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Пантіну Л.О.
11.09.2014 правлінням НБУ було прийнято постанову №563 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк".
17.09.2014 виконавчою дирекцією Фонду було прийнято рішення №92 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Старокиївський банк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку, яким вирішено, зокрема:
розпочати процедуру ліквідації ПАТ "Старокиївський банк" з відшкодуванням з боку Фонду коштів за вкладами фізичних осіб відповідно до плану врегулювання з 18.09.2014;
призначити Уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації Департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Пантіну Л.О. строком на 1 рік з 18.09.2014 по 18.09.2015.
Наказом Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" від 29.08.2014 № 61 вирішено зупинити перерахування/виплати за транзакціями і правочинами згідно з переліком, який додається до наказу, та визнати нікчемними всі транзакції та правочини (договори) згідно з переліком, який додається до наказу, в якому, зокрема, міститься інформація про зазначений вище договір, укладений між ПАТ "Старокиївський банк" та позивачем.
Крім того, 11.12.2014 на адресу позивача направлено Уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" повідомлення №1372/09-02 "Про визнання правочинів нікчемними", в якому зазначено, що правочини, у тому числі договір банківського вкладу від 05.06.2014 № 06/1188-2014, операції з внесення та перерахування грошових коштів по рахункам, відкритим на виконання вказаного договору, є нікчемними відповідно до вимог статті 38 Закону України від 23.02.2012 №4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон №4452-VI) та статті 228 Цивільного кодексу України.
Вважаючи своє право на отримання відшкодування коштів за договором вкладу за рахунок Фонду порушеним, позивач звернулася з даним позовом до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що укладення фізичною особою договору банківського вкладу з банком не є таким, що порушує публічний порядок. Обставини незаконного заволодіння майном держави, юридичної особи є кримінально караними діяннями, і належним доказом такого факту є відповідне рішення суду, яким буде встановлено обставини, що свідчать про факт незаконного заволодіння майном держави, юридичної особи.
Оскільки відсутні вказані обставини, доводи Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" щодо нікчемності укладеного правочину позивача з банком є необґрунтованими. При цьому, статус позивача як вкладника підтверджується договором банківського вкладу, касовим документом щодо розміщення депозиту.
14. Скасовуючи рішення першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відсутність рішень судів, якими встановлено обставини незаконного заволодіння майном держави, юридичної особи, підробки документів, шахрайства, відсутність судових рішень щодо недійсних договорів та відсутність обставин, встановлених статтею 38 Закону №4452-VI дають підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення Уповноваженої особи на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк", оформленого наказом від 17.09.2014 № 92.
А оскільки позивач є вкладником у розумінні статі 2 Закону №4452-VI, то належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" надати до Фонду інформацію щодо позивача як вкладника.
Щодо вимог до Фонду, то суд апеляційної інстанції виходив з того, що на момент затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстру вкладників Уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" позивача до переліку вкладників включено не було, а прийняття рішення щодо затвердження загального реєстру, а також внесення до нього змін належить до виключної компетенції Фонду, а тому прийшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог до Фонду, оскільки Уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" не надано Фонду додаткової інформації про ОСОБА_1 як вкладника ПАТ "Старокиївський банк".
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
15. Касаційна скарга Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Старокиївський банк" мотивована, зокрема тим, що судом апеляційної інстанції необґрунтовано не враховано, що наказом від 29.08.2014 № 61 не визнано, а констатовано нікчемність правочинів позивача, встановлену пунктами 2, 7 частини третьої статті 38 Закону № 4452-VI. Не враховано укладення договорів у період віднесення банку до категорії проблемних всупереч наявних обмежень і доказів дроблення вкладів. Не встановлено факту внесення або невнесення готівкових коштів позивачем в касу банку в порядку, визначеному Інструкцією про ведення касових операцій банками в Україні, затвердженою постановою Правління НБУ від 01.06.2011 № 174. Оскільки реальних коштів позивачем не вносилось, то укладення договору банківського рахунку та проведення фінансових операцій щодо зарахування коштів на рахунок, відкритий на ім`я позивача, погіршувало становище банку.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.
17. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені Законом № 4452-VI.
18. Частиною першою статті 3 Закону № 4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
19. Згідно з частиною першою статті 26 Закону № 4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
20. Виконання зобов`язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов`язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
21. За змістом статті 27 Закону № 4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
22. Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.
23. Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
24. Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
25. Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
26. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що держава гарантує фізичним особам, які на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, мали у такому банку вклад (від 10 грн.), відшкодування суми коштів, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів Фонду у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000 грн. Фактична виплата гарантованої суми відшкодування здійснюється Фондом відповідно до затверджених виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, сформованих на підставі переліку вкладників з визначенням суми відшкодування для кожного з них, що складаються уповноваженою особою Фонду.
27. Суд касаційної інстанції зауважує, що підставою для поширення на особу гарантій, передбачених Законом №4452-VI щодо відшкодування вкладу, є наявність у такої особи залишку коштів на банківському рахунку, що відкритий на її ім`я, тобто наявність вкладу та статусу вкладника у особи. При цьому положення чинного законодавства не пов`язують визначення статусу вкладника банку та виникнення у нього права на отримання гарантованої суми відшкодування вкладу із походженням на відповідному вкладному (депозитному, поточному) рахунку коштів.