ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 580/2354/19
адміністративне провадження № К/9901/36128/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Мартинюк Н.М.,
суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну
справу №580/2354/19
за позовом ОСОБА_1
до Начальника Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку полковника Чередниченка Сергія Васильовича
про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Паламаря П.Г.)
і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Мельничука В.П., суддів Лічевецького І.О., Костюк Л.О.).
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії начальника Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку полковника Чередниченка Сергія Васильовича щодо складання службової характеристики від 19 липня 2019 року;
- скасувати службову характеристику від 19 липня 2019 року складену, начальником Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку полковником Чередниченком Сергієм Васильовичем.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувана службова характеристика, яка була подана під час обрання запобіжного заходу в Придніпровському районному суді міста Черкаси, складена з порушеннями норм Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 10 квітня 2009 року №170. А саме таку характеристику складено неуповноваженою на це особою, адже службову характеристику стосовно військовослужбовця складає його безпосередній начальник. Водночас безпосереднім начальником позивача, на його думку, є командир роти Військової служби правопорядку Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку, а не начальник Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову ОСОБА_1, суди першої й апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідно до статті 31 Закону України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців. Найближчий до підлеглого прямий начальник є безпосереднім начальником.
Водночас положеннями частини 2 статті 93 Кримінального процесуального кодексу України визначено, що сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Суди встановили, що 19 липня 2019 року начальником Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку полковником Чередниченком С.В. на запит правоохоронних органів, стосовно позивача було складено службову характеристику у відповідності до Інструкції №170 і Рекомендацій №328. Тому суди дійшли висновку, що службова характеристика складена і підписана уповноваженою особою, а саме безпосереднім начальником позивача - начальником Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку Чередниченком С.В.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)
У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року і ухвалити нову постанову, якою задовольнити його позовні вимоги в повному обсязі.
Зокрема, скаржник зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій є необґрунтованими, прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин справи. Зазначає, що позовну заяву подано до начальника Черкаського зонального відділу ВСП Чередниченка С.В., тобто до посадової особи, натомість суди попередніх інстанцій допустили до справи юридичну особу - Черкаський зональний відділ Військової служби правопорядку у якості відповідача.
Крім того, суди попередніх інстанцій не врахували, що оскаржувана службова характеристика складена саме прямим начальником позивача, а не безпосереднім.
Також позивач зауважує, що встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи щодо складання оскаржуваної службової характеристики на вимогу слідчих органів у відповідності до інструкції, рекомендацій та уповноваженою особою не відповідають дійсності.
Відповідач не надав суду свого відзиву на касаційну скаргу.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проходить військову службу за контрактом в Черкаському зональному відділі Військової служби правопорядку з 2 березня 2018 року відповідно до військового квитка серії НОМЕР_1 і витягу з наказу №50 від 2 березня 2018 року.
19 липня 2019 року начальник Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку Чередниченко С.В. на вимогу органів досудового розслідування склав на солдата ОСОБА_1 - стрільця групи охорони та патрульно-постової служби взводу охорони і патрульно-постової служби роти військової служби правопорядку Центрального управління військової служби правопорядку (по місту Києву і Київській області) службову характеристику.
Вважаючи протиправними дії начальника Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку Чередниченка С.В. щодо складання службової характеристики від 19 липня 2019 року, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
III. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Структура і зміст службової характеристики військовослужбовців встановлена в Методичних рекомендаціях з порядку організації і проведення атестування військовослужбовців Збройних Сил України, затверджених наказом директора Департаменту кадрової політики Міністерства оборони України від 19 квітня 2017 року №328 (далі - "Рекомендації №328"), що за змістом повністю відповідають вимогам Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України та Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року №170.
Відповідно до пункту 3.1 Рекомендацій №328 службова характеристика - це службовий документ, який складається на підставі аналізу службової діяльності військовослужбовця за визначений період та визначає відповідність військовослужбовця займаній посаді і надає рекомендації стосовно подальшого службового використання.
Крім того, службова характеристика повинна містити інформацію (за наявністю) щодо якості та результативності виконання військовослужбовцем посадових обов`язків; рівня його професійної підготовленості (рівня знань, умінь та навичок); рівня сформованості ідейних та моральних якостей; отриманого бойового досвіду (досвіду миротворчої діяльності) тощо.
Службова характеристика оформлюється на військовослужбовця з метою встановлення, зміни або припинення правових відносин з громадянами України, які реалізуються наказами посадових осіб по особовому складу щодо призначення на посади, переміщення, звільнення з посад і зарахування у розпорядження, звільнення з військової служби та присвоєння їм військових звань (крім громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, та осіб, які призначені або призначаються на посади вищого офіцерського складу).
Службова характеристика оформлюється за результатами періодичного оцінювання військовослужбовців у період між щорічними оцінюваннями.
Вона складається зокрема на військовослужбовців, у разі вчинення ним правопорушення або порушення військової дисципліни, - протягом робочого дня за вимогою органу досудового провадження або посадової особи, призначеної для проведення службового розслідування.
Службові характеристики складаються безпосередніми командирами (начальниками) з урахуванням вимог підпункту 7.14 Інструкції. Висновки та рекомендації, визначені в службових характеристиках військовослужбовців, обов`язково враховуються під час проведення наступного щорічного оцінювання.
Службова характеристика включає наступні розділи: загальні відомості про військовослужбовця; текст службової характеристики; висновок та рекомендації безпосереднього начальника; висновок та рекомендації прямого начальника; рішення посадової особи, яка затверджує службову характеристику; інформацію про ознайомлення військовослужбовця з оцінною карткою.
Крім того, Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 10 квітня 2009 року №170 (далі - "Інструкція №170"), затверджено бланк службової характеристики (додаток 6).
Відповідно до пункту 3.2 Рекомендацій №328 службову характеристику складає безпосередній командир (начальник) для обґрунтування чітко визначеного кадрового рішення стосовно військовослужбовця, з визначенням висновку щодо відповідності займаній посаді та рекомендацій стосовно подальшого службового використання або його заохочення, а саме: призначення на вищу посаду; призначення або переміщення на рівнозначну посаду із зазначенням причин, визначених підпунктом 2 пункту 82 Положення; переміщення на нижчу посаду із зазначенням причин, визначених підпунктом 3 пункту 82 Положення; визначення потреби направлення на навчання, підготовку (перепідготовку); доцільності укладання нового контракту; звільнення з військової служби із зазначенням підстав, визначених статтею 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу"; доцільності проходження служби у військовому резерві після звільнення з військової служби.
Безпосередній командир (начальник), після складання службової характеристики, надає її за підпорядкованістю для отримання висновків і рекомендацій прямого начальника.
Крім того, за вимогою органу досудового провадження або посадової особи, призначеної для проведення службового розслідування, службова характеристика складається безпосереднім командиром (начальником) протягом робочого дня. При цьому розділи 3, 4, 5 службової характеристики з висновками, рекомендаціями, затвердженням та ознайомленням військовослужбовця не заповнюються, заповнюються лише висновок та рекомендації безпосереднього командира (начальника) та його підпис.
У подальшому, після закінчення розслідування і на підставі його результатів, здійснюється визначення висновків і рекомендацій прямим командиром (начальником) та затвердження службової характеристики встановленим порядком. Після затвердження службової характеристики, безпосередній командир (начальник) ознайомлює з нею військовослужбовця.
За приписами статті 29 Закону України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" за своїм службовим становищем і військовим званням військовослужбовці можуть бути начальниками або підлеглими стосовно інших військовослужбовців.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" начальник має право віддавати підлеглому накази і зобов`язаний перевіряти їх виконання.
Підлеглий зобов`язаний беззастережно виконувати накази начальника, крім випадків віддання явно злочинного наказу, і ставитися до нього з повагою.
Згідно зі статтею 31 Закону України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців. Найближчий до підлеглого прямий начальник є безпосереднім начальником.
IV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Законом України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року №460-ІХ, що набрав чинності 8 лютого 2020 року, внесено ряд змін до Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також - "КАС України"), зокрема до Глави 2 "Касаційне провадження" Розділу III "Перегляд судових рішень".