1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 вересня 2020 року

Київ

справа №826/15552/16

адміністративне провадження №К/9901/37010/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №826/15552/16 за позовом ОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" Волкова Олександра Юрійовича (далі - Уповноважена особа Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський"), Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.03.2017, ухвалену судом у складі судді Балась Т.П.

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2017, постановлену судом у складі колегії суддів: головуючого судді Бужак Н.П., суддів: Костюк Л.О., Троян Н.М.,-

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 04.10.2016 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Уповноваженої особи Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський", Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, в якому, з урахування заяви про уточнення позовних вимог, просив:

- визнати протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" щодо невключення повної інформації, щодо гарантованої суми, що підлягає виплаті йому за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;

- зобов`язати Уповноважену особу Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" внести зміни та доповнення до Переліку рахунків, за якими вкладник має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "Банк Михайлівський" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, шляхом внесення відомостей щодо його рахунку із зазначенням суми до виплати у розмірі 8 000,00 грн;

- зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб внести зміни до Загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, щодо нього із зазначенням суми до виплати у розмірі 8 000,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Уповноважена особа Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" за відсутності правових підстав не включила його до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, що призвело до порушення його права на отримання коштів.

2. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.03.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2017, відмовлено у задоволенні позовних вимог.

3. Позивач не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій 10.05.2017 звернувся до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.03.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2017 та прийняти нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов.

4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 12.05.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

5. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

6. Пунктом 4 частини першої розділу VII "Перехідні положення" КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

7. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

8. Протоколом розподілу справи від 13.03.2018 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Анцупова Т.О.- головуючий суддя, судді: Стародуб О.П., Кравчук В.М.

9. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2019 №741/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливило її участь у розгляді даної справи.

10. Протоколом розподілу справи від 14.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

11. Ухвалою судді Верховного Суду від 19.06.2019 прийнято зазначену касаційну скаргу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Судами встановлено, що між позивачем та ПАТ "Банк Михайлівський" укладено договір від 27.08.2014 №980-025-000000067 за умовами якого ПАТ "Банк Михайлівський" відкриває клієнту на його ім`я поточний рахунок № НОМЕР_1 у гривнях для зберігання грошей і здійснює його розрахунково-касове обслуговування за допомогою платіжних інструментів, відповідно до вимог чинного законодавства України.

Постановою Національного банку України (далі - НБУ) від 22.12.2015 №917/БТ "Про віднесення ПАТ "Банк Михайлівський" до категорії проблемних та запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку" ПАТ "Банк Михайлівський" віднесено до категорії проблемних.

06.05.2016 між позивачем та ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" укладено договір №980-082-000234637 "Капітал+" (новий, з виплатою процентів в кінці строку). Згідно з умовами вказаного договору, позивач передає ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" у власність грошові кошти у розмірі, порядку та на строк, передбачені цим договором, а ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" зобов`язується повернути кошти позивачу та виплатити проценти.

На підставі вказаного договору позивачем було передано 8 000,00 грн у власність ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" на строк не більше 14 днів (до 20.05.2016), про що свідчать квитанція від 06.05.2016 та платіжне доручення від 06.05.2016 №1001278. Відповідно до умов даного договору ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" повертає кошти позивачу на поточний рахунок № НОМЕР_1 у ПАТ "Банк Михайлівський".

19.05.2016 ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" здійснено дострокове повернення коштів на поточний рахунок позивача у розмірі 8 000,00 грн за договором від 06.05.2016 №980-082-000234637 "Капітал+"(новий)(з виплатою процентів в кінці строку), що підтверджується платіжним дорученням від 19.05.2016 №4514, а також відсотки за користування коштами за відповідним договором у розмірі 62,95 грн (платіжне доручення від 19.05.2016 №4516).

На підставі рішення НБУ від 23.05.2016 №14/БТ "Про віднесення ПАТ "Банк Михайлівський" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №812 "Про затвердження тимчасової адміністрації у ПАТ "Банк Михайлівський" та делегування повноважень тимчасового адміністратора" та рішення від 13.06.2016 №991 "Щодо продовження строку тимчасової адміністрації у ПАТ "Банк Михайлівський, відповідно до якого розпочато процедуру виведення ПАТ "Банк Михайлівський" з ринку шляхом запровадження тимчасової адміністрації.

Наказом Уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації від 01.06.2016 №42/2 затверджено результати проведеної перевірки правочинів на предмет їх нікчемності, за якими встановлено нікчемність правочинів (транзакцій) з виконання 19.05.2016 платіжних документів ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" відповідно до пунктів 7-9 частини третьої статті 38 Закону №4452-VI.

Рішенням правління НБУ від 12.07.2016 №124-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський" оголошено про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Банк Михайлівський".

На виконання рішення правління НБУ від 12.07.2016 №124-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 12.07.2016 №1213 "Про початок процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський" та делегування повноважень ліквідатора банку", яким розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" з 13.07.2016 по 12.07.2018 включно.

Позивач звернувся до Уповноваженої особи Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" із заявою від 27.07.2016 №27.06.2016-57/ЗГЗ/1 про включення його до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду, як владника ПАТ "Банк Михайлівський".

Листами від 22.08.2016 №ЗГЗ (К)/4398 та №ЗГЗ (К)/4398/1 Уповноважена особа Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" повідомила позивача, зокрема про те, що переказ коштів, здійснений ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" 19.05.2016 на суму 8 000,00 грн (з призначенням платежу "повернення коштів згідно з договором від 06.05.2016 №980-082-000234637, на рахунок № НОМЕР_1, що належить позивачу та на суму 62,95 грн (з призначенням платежу "оплата процентів по договору від 06.05.2016 №980-082-000234637, на рахунок № НОМЕР_2 є нікчемними на підставі статей 215, 216 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та статті 37, пунктів 1, 2, 7, 9 частини третьої статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", у зв`язку з чим, позивач не включений до загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування.

Позивач, вважаючи вказані дії, а також бездіяльність Уповноваженої особи Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" та Фонду щодо невключення його до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, протиправними, та такими що порушують право на отримання гарантованої суми вкладу, звернувся з даним позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції виходив з того, що договір від 06.05.2016 №980-082-000234637 укладений позивачем з ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" на суму 8 000,00 грн по своїй природі не є вкладом в розумінні Закону України "Про банки та банківську діяльність" та не прирівняний до вкладу відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо відшкодування фізичним особам через систему гарантування вкладів фізичних осіб шкоди, завданої зловживаннями у сфері банківських та інших фінансових послуг", а кошти в сумі 8 000,00 грн зараховані 19.05.2016 на рахунок позивача на підставі нікчемного правочину. В свою чергу, Уповноваженою особою Фонду в межах діючого законодавства вживалися дії спрямовані на перевірку правочинів та обставин, які впливають на рішення про відшкодування коштів за рахунок Фонду.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. У касаційній скарзі позивач посилається на протиправну бездіяльність Уповноваженої особи Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" та Фонду щодо невключення його до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Банк Михайлівський" за рахунок Фонду, що суперечить вимогам Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" від 23.02.2012 №4452-VI (далі - Закон №4452-VI), та порушує його право на отримання гарантованої суми вкладу. Зазначив, що будь-якого рішення про визнання нікчемним договору поточного рахунку Уповноваженою особою Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" не приймалось, так як і відсутнє судове рішення про визнання нікчемним договору банківського вкладу, а Закон №4452-VI не містить положень щодо можливості визнання нікчемними транзакцій.

15. Уповноважена особа Фонду на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" надіслала на адресу суду касаційної інстанції заперечення на касаційну скаргу позивача в яких просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін, з посиланням на її необґрунтованість, зважаючи на те, що лише залучені банком кошти прирівнюються до вкладу, в той час як кошти позивача були залучені фінансовою установою як позика з подальшим поверненням їх на рахунок позикодавця, а тому, клієнт банку не може бути прирівняний до вкладника банку, оскільки правовідносини що склалися між позивачем та ПАТ "Банк Михайлівський" не має відношення до банку.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема Законом № 4452-VI.

19. Частиною першою статті 3 Закону №4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

20. Відповідно до частини першої статті 26 Закону №4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.

21. Згідно з положеннями статті 27 Закону №4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.

Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.

22. Гарантії Фонду є формою участі держави у системі гарантування вкладів фізичних осіб, передбаченою Законом №4452-VI; для виконання Фондом відповідних зобов`язань можуть залучатися бюджетні кошти; рішення та дії Фонду чи уповноваженої особи Фонду щодо включення вкладника до переліку осіб, яким необхідно здійснити виплату відшкодування сум вкладів за рахунок коштів Фонду, є рішеннями та діями суб`єкта владних повноважень, який реалізує делеговані державою повноваження по виведенню з ринку неплатоспроможних банків (статті 2, 25 Закону № 4452-VI).

23. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що держава через відповідні фінансові та організаційні механізми бере активну участь та створює належні умови для функціонування відповідно до цього Закону системи гарантування вкладів фізичних осіб шляхом забезпечення фізичній особі, яка на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, мала у такому банку вклад (від 10 грн), відшкодування суми коштів, зокрема, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів Фонду у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000 грн.

24. Отже, Закон №4452-VI пов`язує можливість реалізації права на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників.


................
Перейти до повного тексту