1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



02 вересня 2020 року

м. Київ

справа №807/127/18

адміністративне провадження №К/9901/69385/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., -

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу виконавчого комітету Мукачівської міської ради Закарпатської області (далі - виконком Міськради) на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року (прийняте судом у складі судді Рейті С.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Глушка І.В., суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.) у справі за позовом Дочірнього підприємства "Стар" (далі - ДП "Стар") до виконкому Міськради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2018 року ДП "Стар" звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило: визнати протиправними дії щодо невидачі містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1, м. Мукачево; зобов`язати у встановлений Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" строк видати містобудівні умови та обмеження на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192 для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Закарпатський окружний адміністративний суд рішенням від 11 квітня 2018 року позов задовольнив.

Визнав протиправною бездіяльність виконкому Міськради щодо невидачі ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.

Зобов`язав виконком Міськради видати ДП "Стар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 29 листопада 2018 року рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що приписами Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не встановлено форму відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, проте листи відповідача за наслідками розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень суд не розцінює як рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень. На переконання суду, вони носять рекомендаційний характер щодо наявних, на думку відповідача, недоліків поданих позивачем матеріалів, оскільки із змісту наведений листів слідує, що виконкомом вирішуватимуться поставлені питання після усунення вказаних недоліків для прийняття остаточного рішення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

27 грудня 2018 року виконком Міськради звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

У скарзі посилається на те, що належним відповідачем має бути Управління комунальної власності та архітектури виконкому Міськради.

Зазначає, що суди послалися у рішеннях на положення наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, який з 26.12.2017 втратив чинність.

Також суди не врахували, що чинним законодавством не затверджено форми відмови у видачі містобудівних умов.

Йдеться у скарзі й про те, що резолютивна частина рішення не повинна містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов`язання його до вчинення чи утримання від вчинення дій на майбутнє.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Анцупова Т.О., судді: Кравчук В.М., Стародуб О.П.

Ухвалою Верховного Суду від 15 січня 2019 року відкрито касаційне провадження.

У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи від 14 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2019 року № 743/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., справу передано судді-доповідачу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відділом архітектури та містобудування виконавчого комітету Мукачівської міської ради рішенням № 212 від 28.10.2014 ДП "Стар" надано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за АДРЕСА_1 для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку, які в подальшому були скасовані рішенням головного інспектора будівельного нагляду Управління ДАБІ в Закарпатській області від 27.05.2016 за наслідками проведеної позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та виявлених наступних порушень ДП "Стар":

- порушення п. 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та розд. 3 п. 3.7 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова сільських і міських поселень" (перевищення максимально допустимої щільності населення, при допустимій кількості 36,8 чол./га. - 56 чол.);

- порушення п. 1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (не вказано кількість поверхів).

На виконання вказаного рішення та з метою усунення виявлених порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв`язку із зміною цільового призначення земельної ділянки та рішенням виконкому Міськради від 08.09.2016 № № 19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб`єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по АДРЕСА_1, площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

19.09.2016 з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки та на виконання рекомендацій засідання архітектурно-містобудівної ради від 22.09.2016 ДП "Стар" звернулось до виконкому Міськради, додатково надавши: містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку та матеріали для громадського слухання, а також додатково на виконання рекомендацій архітектурно-містобудівної ради від 12.10.2016 надано до виконкому: оригінал карти тіней для будівлі; оригінал генерального плану М 1:500; оригінал експлікації.

На звернення позивача про отримання публічної інформації щодо розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016 № 225 "Про видачу містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, АДРЕСА_1", виконавчий комітет Мукачівської міської ради листом № 01-39/2738 від 14.03.2017 повідомив про прийняття рішення для проведення органами місцевого самоврядування процедури громадських слухань по обговоренню проекту будівництва, згідно зі ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та роз`яснено ДП "Стар" про необхідність надання графічних матеріалів та містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками.

На звернення позивача із запитами аналогічного змісту № 119 від 18.05.2017 та №180 від 04.08.2017, виконавчий комітет Мукачівської міської ради листом від 08.08.2017 повідомив позивача про прийняте рішення щодо необхідності надання ДП "Стар" (додатково до раніше наданих позивачем до виконкому) матеріалів містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками та матеріали для проведення органом місцевого самоврядування процедури громадських слухань на чергове засідання архітектурно-містобудівної ради. Крім того, у зв`язку з набуттям 10.06.2017 чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" ДП "Стар" рекомендовано звернутися повторно для приведення містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки у відповідність до чинного законодавства.

Рішенням Мукачівської міської ради "Про розроблення детального плану території по АДРЕСА_1 " від 28.09.2017 за № 785 ДП "Стар" зобов`язано розробити детальний план території по АДРЕСА_1, що включає в себе земельну ділянку площею 1079 кв. м та погоджений детальний план території відповідно до чинного законодавства подати на розгляд Мукачівської міської ради.

Розпорядженням Мукачівського міського голови від 06.12.2017 № 505 "Про проведення громадських слухань" вирішено провести з 05.12.2017 по 05.01.2018 громадські слухання по містобудівній документації - детального плану територій по АДРЕСА_1 та розпорядженням Мукачівського міського голови від 27.12.2017 № 554 термін проведення громадських слухань продовжено до 05.02.2018, за результатами проведених громадських слухань прийнято рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.

ДП "Стар", вважаючи дії виконавчого комітету Мукачівської міської ради за наслідками розгляду заяви від 19.09.2016 № 225 про надання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192, для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, протиправними, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд переглянув судові рішення судів попередніх інстанцій у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про таке.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

В розумінні п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За частиною п`ятою статті 26 Закону № 3038-VI проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Відповідно до частини першої статті 29 названого Закону основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі (частина третя статті 29 Закону № 3038-VI).

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (частини четверта-п`ята статті 29 Закону № 3038-VI).

На виконання частини четвертої та дев`ятої статті 29 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (чинний на момент виникнення спірних відносин; далі - Порядок №109).

Відповідно до п. 2 цього Порядку містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (п. 2.1 Порядку № 109).

Згідно з п. 2.2. Порядку № 109 для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.

Відповідно до пункту 2.4 Порядку №109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

За правилами, закріпленими у названій нормі, підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.

Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства (абзац другий частини другої статті 24 Закону № 3038-VI).


................
Перейти до повного тексту