1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ



01 вересня 2020 року

справа № 340/1857/19

адміністративне провадження № К/9901/17984/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Гончарової І. А., Олендера І. Я.,



розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства "Колега"

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2019 року у складі судді Петренко О. С.

та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року у складі суддів Кругового О. О., Прокопчука Т. С., Шлай А. В.,

у справі №340/1857/19

за позовом Приватного підприємства "Колега"

до Головного управління ДФС у Кіровоградській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,



У С Т А Н О В И В :



І. Рух справи



25 липня 2019 року Приватне підприємство "Колега" (далі - Підприємство, платник податків, позивач у справі) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Кіровоградській області (далі - податковий орган, відповідач у справі), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15 квітня 2019 року №0045555305, яким застосовано штраф за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на загальну суму 462 836,55 грн, з мотивів безпідставності його прийняття.



В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про неоднозначне тлумачення статті 120-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України).



ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2019 року, яке залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року, в задоволенні позову відмовлено.


Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою). При цьому суди врахували правовий висновок щодо застосування норм матеріального права викладено Верховним Судом в постановах від 4 вересня 2018 року (справа №816/1488/17), від 11 грудня 2018 року (справа №807/68/18), від 13 серпня 2019 року (справа №2040/7988/18), від 7 лютого 2019 року (справа №808/3250/17).



Дослідивши податкові накладні, за несвоєчасність реєстрації яких відповідач застосував штраф, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що вони не можуть бути віднесені до податкових накладних, порушення граничних термінів реєстрації яких, відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, не є підставою для накладення штрафу.



ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги



Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року у справі №340/1857/19 та прийняти нову постанову, якою задовольнити позов у повному обсязі.



Підставами касаційного оскарження судових рішень у цій справі є неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права у випадках, передбачених пунктами 2, 3 частини четвертої статті 328 КАС України.



Скаржник вважає, що існує необхідність відступу від висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 4 вересня 2018 року у справі №816/1488/17, від 13 серпня 2019 року у справі №2040/7988/19, від 7 лютого 2019 року у справі № 808/3250/17 та застосованому судами попередніх інстанцій, щодо застосування пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.



Позивач зазначає, що у висновках спеціалісти і науковці вказали, що норму статті 120-1 ПК України і частині визначення видів податкових накладних, на які не поширюється відповідальність у вигляді штрафів за несвоєчасну реєстрацію/відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з точки зору правил синтаксису і граматики та логіки побудови речення слід тлумачити таким чином, що виключення стосуються трьох випадків: 1) коли податкова наклади, не надається отримувачу (покупцю); 2) коли податкова накладна складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування; 3) коли податкова накладна складена на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою.



IV. Процесуальна історія справи в суді касаційної інстанції



22 липня 2020 року Верховний Суд ухвалою відкрив провадження за касаційною скаргою Підприємства, витребував з Кіровоградського окружного адміністративного суду справу №340/1857/19.



3 серпня 2020 року справа №340/1857/19 надійшла до Верховного Суду.



21 серпня 2020 року від податкового органу на адресу суду надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому відповідач просить суд залишити скаргу Підприємства без задоволення, а судові рішення - без змін.



Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Верховний Суд, переглянувши рішення судів попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.



Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Зазначеним вимогам закону рішення судів попередніх інстанцій відповідають.



З урахуванням змін до КАС України, які набрали чинності 08 лютого 2020 року, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.



Враховуючи межі перегляду судом касаційної інстанції, визначені статтею 341 КАС України, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.



V. Встановлені судами попередніх інстанцій обставини.



Посадовою особою Олександрійського управління Головного управління ДФС у Кіровоградській області проведено камеральну перевірку Приватного підприємства "Колега" щодо своєчасності реєстрації податкових накладних в ЄРПН, про що складено акт №000659/11-28-53-05/20643651 від 20 березня 2019 року.



Перевіркою встановлено, що Підприємством несвоєчасно проведена реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено пункту 201.10 статті 201 ПК України. Кількість днів затримки реєстрації склала 4 дні, 5 днів, 6 днів, 7 днів, 9 днів,10 днів, 11 днів, 12 днів, 13 днів, 14 днів, 15 днів, 17 днів, 18 днів, 19 днів, 20 днів, 27 днів, 32 дні та 80 днів. В акті наведено розрахунок штрафу за кожною несвоєчасно зареєстрованою податковою накладною (а. с. 12-13)



15 квітня 2019 року на підставі акта перевірки керівник контролюючого органу прийняв податкове повідомлення-рішення від №0045555305, яким до Підприємства застосовано штраф у розмірі 462836,55 грн.



Суди попередніх інстанцій встановили, сторони не заперечують, що податкові накладні, виписані у період з січня 2018 року по травень 2018 року на неплатника ПДВ на суму ПДВ 3 246 564, 92 грн зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку встановленого законом.



VI. Джерела права



Частина друга статті 2 КАС України



У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.



Частини перша та друга статті 77 КАС України



Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.



Податковий кодекс України (в редакції чинній на час виникнення спірних відносин)



Пункт 201.10. статті 201 ПК України



При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.



Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.



Пункт 120-1.1 статті 120 ПК України



Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема,10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.



Порядок заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267) в редакції на час виникнення спірних правовідносин



Пункт 8 Порядку № 1307



При складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини:

01 - Складена на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 13 цього Порядку);

02 - Складена на постачання неплатнику податку;

03 - Складена на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку;

04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;

05 - Складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку;

06 - Складена у зв`язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих;

07 - Складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України;

08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість;

09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;

10 - Складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності;

11 - Складена за щоденними підсумками операцій;

12 - Складена на постачання неплатнику, в якій зазначається назва покупця (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 10 цього Порядку);

13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності;


................
Перейти до повного тексту