1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



31 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 802/2417/17-а

адміністративне провадження № К/9901/50632/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Мартинюк Н.М.,

суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №802/2417/17-а

за позовом ОСОБА_1

до Могилів-Подільського районного відділу Державної міграційної служби України у Вінницькій області

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,



за касаційною скаргою Могилів-Подільського районного відділу Управління Державної міграційної служби України у Вінницькій області, Управління Державної міграційної служби України у Вінницькій області

на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 січня 2018 року (прийняте у складі: головуючого судді Альчука М.П.)

і постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року (прийняту у складі: головуючого судді Загороднюка А.Г., суддів Полотнянка Ю.П., ДрачукТ.О.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



У грудні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:



- визнати протиправними дії Могилів-Подільського районного відділу Управління Державної міграційної служби України у Вінницькій області щодо невидачі

ОСОБА_1 документа про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 ;



-зобов`язати Могилів-Подільський районний відділ Управління Державної міграційної служби України у Вінницькій області видати документ про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 без оригіналу паспорта матері дитини.



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Могилів-Подільського міськрайонного суду від 12 травня 2016 року у справі №138/2360/15-ц позивача визнано батьком дитини ОСОБА_2 . Рішенням Могилів-Подільського міськрайонного суду у справі №138/2983/16-ц визначено порядок участі позивача у вихованні дитини. Однак, мати дитини відмовляється виконувати рішення суду і чинить перешкоди позивачу у здійсненні виховання сина. Оскільки позивач є громадянином Італії і не може перебувати постійно на території України, йому необхідно отримати дозвіл на імміграцію, щоб в подальшому оформити посвідку на постійне проживання. Проте для отримання дозволу на імміграцію позивач повинен подати довідку про громадянство України його сина.



Для оформлення довідки про набуття громадянства України за народженням сина, позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою і надав ксерокопію паспорта матері дитини, оскільки остання відмовляється надати оригінал паспорта. Однак відповідач відмовив у видачі такої довідки, оскільки без оригіналу паспорта матері дитини, відповідач позбавлений можливості встановити його дійсність і надати сину позивача статус громадянина України.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 29 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.



Визнано протиправним дії Могилів-Подільського районного відділу Державної міграційної служби України у Вінницькій області щодо відмови у видачі ОСОБА_1 документа про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 .



Зобов`язано Могилів-Подільський районний відділ Державної міграційної служби України у Вінницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про оформлення набуття особою громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 .



Суди попередніх інстанцій, приймаючи оскаржувані рішення, виходили з того, що для оформлення набуття громадянства України за народженням особою, що звертається з такою заявою повинні бути надані копії документів, зокрема копія свідоцтва про народження особи і копія паспорта громадянина України, що підтверджує факт перебування одного з батьків особи у громадянстві України на момент її народження. При цьому, чинним нормами не передбачено обов`язку особи, яка бажає отримати громадянство України за народженням надавати оригінали таких документів.



Суди першої й апеляційної інстанцій встановили, що позивач подав заяву про оформлення набуття особою громадянства України за народженням разом з усіма необхідними документами, що передбачені Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень.



Отже, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що дії відповідача щодо відмови у видачі позивачу документа про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, вчинені не в у відповідності до закону і не в межах наданих повноважень.



В той же час, суди зауважили, що питання надання громадянства України регулюється законодавством про громадянство України і входить до повноважень відповідача, а тому суд не може надавати правової оцінки діям відповідача, які можуть бути вчинені ним в майбутньому в порядку регламентованому законодавством про громадянство України. Отже, суди попередніх інстанцій вирішили зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву відповідача.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі Могилів-Подільського районного відділу Управління Державної міграційної служби України у Вінницькій області, Управління Державної міграційної служби України у Вінницькій області просили скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 січня 2018 року і постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, і ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.



Зокрема, скаржники зазначають, що рішення судів попередніх інстанцій є необґрунтованими, прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин справи. Зазначають, що дії відповідача законні і ґрунтуються на вимогах Закону України "Про громадянство України" і Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, який затверджений Указом Президента України від 27 березня 2001 року №215, якими передбачено, що для здійснення процедури набуття громадянства України за народженням до територіальних органів ДМС України мають бути пред`явлені оригінали документів і додані копії з них.



Позивач не надав суду свого відзиву на касаційну скаргу.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є громадянином Італії відповідно до копії паспорта НОМЕР_1 .



Позивач є батьком дитини ОСОБА_2 згідно з копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 .



6 вересня 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою про оформлення набуття особою громадянства України за народженням, до заяви надав копію паспорта громадянина Італії НОМЕР_1, копію свідоцтва про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_2 і копію паспорта матері дитини ОСОБА_3 .



Однак, у зв`язку з відсутністю оригіналу паспорта громадянина України ОСОБА_3, позивачу відмовлено у наданні його сину статусу громадянина України.



III. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ



Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Відповідно до частин першої, третьої статті 3 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України, за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.



Іноземці та особи без громадянства зобов`язані неухильно додержуватися Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, інтереси суспільства та держави.



Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначено Законом України "Про громадянство України".



Частиною першою статті 1 Закону України "Про громадянство України" визначено, що громадянство України - правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках.



Громадянин України - особа, яка набула громадянство України в порядку, передбаченому законами України та міжнародними договорами України.



Відповідно до статті 6 Закону України "Про громадянство України" громадянство України набувається:



1) за народженням;



2) за територіальним походженням;



3) внаслідок прийняття до громадянства;



4) внаслідок поновлення у громадянстві;



5) внаслідок усиновлення;



6) внаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування, влаштування дитини в дитячий заклад чи заклад охорони здоров`я, в дитячий будинок сімейного типу чи прийомну сім`ю або передачі на виховання в сім`ю патронатного вихователя;



7) внаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки;



8) у зв`язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини;



9) внаслідок визнання батьківства чи материнства або встановлення факту батьківства чи материнства;



10) за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.



Згідно з частинами першою, восьмою статті 7 Закону України "Про громадянство України" особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України. Особа, яка має право на набуття громадянства за народженням, є громадянином України з моменту народження.



Тобто, громадянство України дитина набуває автоматично. При цьому не має значення, перебували батьки особи в шлюбі на момент народженні чи ні.


................
Перейти до повного тексту