ПОСТАНОВА
Іменем України
27 серпня 2020 року
Київ
справа №185/2288/17(2-а/185/222/17)
адміністративне провадження №К/9901/43484/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Стародуба О.П., Єзерова А.А..,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Павлоградського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області (далі -Павлоградське об`єднане УПФУ Дніпропетровської області) на постанову Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 13 червня 2017 року у складі судді Зінченко А.С. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року у складі колегії суддів: Чепурнова Д.В. (головуючий), суддів: Мельника В.В., Сафронової С.В. у справі за позовом ОСОБА_1 до Павлоградського об`єднаного УПФУ Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У березні 2017 року позивач звернулася до суду з позовом у якому просила:
1.1 визнати протиправними дії Павлоградського об`єднаного УПФУ Дніпропетровської області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 пенсії у розмірі, меншому, ніж встановленому законом для осіб, які втратили працездатність, починаючи з 1 січня 2016 року;
1.2 зобов`язати Павлоградське об`єднане УПФУ Дніпропетровської області перерахувати та доплатити ОСОБА_1 пенсію до встановленого законом розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, починаючи з 1 січня 2016 року з урахуванням раніше виплачених сум пенсії.
2. Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області постановою від 13 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року, позов задовольнив.
2.1 Ухвалюючи рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач неправомірно відмовив ОСОБА_1 в перерахунку пенсії та не врахував вимог законодавства, згідно з якими мінімальний розмір пенсії встановлюється із прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
3. Судами попередніх інстанцій встановлено що:
3.1 Позивач перебуває на обліку в Павлоградському об`єднаному УПФУ Дніпропетровської області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах, призначену відповідно до Закону України від 5 листопада 1991 року №1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення".
3.2 Розмір пенсії позивача станом на 1 травня 2016 року складає 1013,86 грн.
3.3 20 лютого 2017 року ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах з моменту її призначення - 2013 року.
3.4 Листом від 1 березня 2017 року №С/28 Павлоградське об`єднане УПФУ Дніпропетровської області повідомило позивача про відмову у здійсненні відповідного перерахунку.
3.5 Уважаючи вказану відмову відповідача протиправною, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
4. Не погоджуючись із рішенням судів першої та апеляційної інстанцій відповідач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати зазначені рішення судів та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.
4.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив, що Пенсійним органом позивачу на законних підставах призначена та виплачується пенсія в порядку та у розмірі, що передбачений чинним законодавством.
5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
7. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
8. Правовідносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування врегульовані, зокрема нормами Закону України від 9 липня 2003 року №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV) та Закону №1788-ХІІ.
9. Згідно із пунктом 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди:
1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".
У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
10. Частиною першою статті 28 Закону №1058-IV визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі зменшується на розмір зазначеної пенсії.
11. За наявності страхового стажу меншої тривалості, ніж передбачено частиною першою цієї статті, пенсія за віком встановлюється в розмірі, пропорційному наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком (частина друга статті 28 Закону № 1058-IV).
12. Відповідно до частини третьої статті 28 Закону №1058-IV мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
13. Пунктом 2 постанови №265 (з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 року №112) установлено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, крім осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), не досягає 949 гривень, таким особам надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.
14. З огляду на вищенаведені норми Закону №1058-IV та постанови №265, у разі відсутності необхідного стажу для призначення пенсії у розмірі прожиткового мінімуму (у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років), за рахунок коштів Пенсійного фонду виплачується пенсія, розрахована пропорційно наявному страховому стажу, а щомісячна державна адресна допомога в розмірі, що не вистачає до 949, 00 грн, виплачується за рахунок коштів державного бюджету.