1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України

26 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 161/258/18

провадження № 61-47541св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Шиповича В. В. (суддя-доповідач), Синельникова Є. В., Хопти С. Ф.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Волинській області,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року, ухваленого в складі судді Хвіц Г. Й. та постанову Волинського апеляційного суду від 23 жовтня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: Данилюк В. А., Киці С. І., Шевчук Л. Я.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі -

ГУ Держгеокадастру у Волинській області) про внесення змін до договору оренди землі. Позовна заява мотивована тим, що 05 серпня 2014 року між ним та ГУ Держземагентства у Волинській області було укладено договір оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342, розташованої за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області.

На орендованій земельній ділянці наявні об`єкти нерухомого майна, які належать йому на праві приватної власності.

Вказував, що на час укладення договору орендна плата була визначена у грошовій формі в розмірі 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Розпорядженням Турійської районної ради Волинської області

від 20 грудня 2016 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки державної власності за межами населеного пункту на території Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, згідно якої визначено та розмежовано площі орендованої ним земельної ділянки. Відповідно до пунктів 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада

2016 року № 831, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, зокрема, земель під господарськими будівлями і дворами, є відомості Державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), документація із землеустрою. Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення визначається відповідно до нормативу капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів.

Вказував, що із врахуванням вимог чинного у 2017 році законодавства, було розроблено нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки, яку затверджено рішенням Турійської районної ради Волинської області сьомого скликання від 12 липня 2017 року № 13/11.

У зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить 85 540, 04 грн, він звернувся до ГУ Держгеокадастру у Волинській області із заявою про внесення змін до договору оренди землі.

Проте, у задоволенні заяви йому було відмовлено із вказівкою на те, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки відбувається із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України (далі - ПК України).

На виконання вимог ГУ Держгеокадастру у Волинській області він розробив проект додаткової угоди із зазначенням максимальної ставки орендної плати 12% і вдруге звернувся із клопотанням про внесення змін до договору оренди, однак, у внесенні змін до договору йому було знов відмовлено, а документи повернуто.

Враховуючи викладене, позивач просив суд зобов`язати

ГУ Держгеокадастру у Волинській області внести зміни до договору оренди землі № 1, укладеного 05 серпня 2014 року між ГУ Держземагентства у Волинській області та ним щодо оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342, що за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, виклавши пункти договору у наступній редакції: пункт 5. "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342 становить 85 540,04 (вісімдесят п`ять тисяч п`ятсот сорок гривень 04 копійки)"; пункт 9. "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік".

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Турійського районного суду Волинської області від 01 червня

2018 року позов ОСОБА_1 задоволено.

Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Волинській області внести зміни до договору оренди землі № 1, укладеного 05 серпня 2014 року між

ГУ Держземагентства у Волинській області та ОСОБА_1 щодо оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342, що за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, виклавши пункти договору у наступній редакції: пункт 5: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342 становить 85 540 грн 04 коп. (вісімдесят п`ять тисяч п`ятсот сорок гривень 04 копійки)"; пункт 9: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік". Вирішено питання про судові витрати.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції врахував положення зокрема статей 1, 5, 13, 18 Закону України "Про оцінку земель", статей 288, 289 ПК України, статті 30 Закону України "Про оренду землі" та вважав, що за наявності рішення Турійської районної ради Волинської області

від 12 липня 2017 року № 13/11 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" та відмови ГУ Держгеокадастру внести зміни до договору оренди, наявні передбачені законом підстави для задоволення позову про внесення змін до договору оренди землі в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 5), та в частині визначення розміру орендної плати залежно від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9).

Короткий зміст постанови апеляційного суду

Постановою Волинського апеляційного суду від 23 жовтня 2018 року апеляційну скаргу ГУ Держгеокадастру у Волинській області залишено без задоволення.

Рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня

2018 року залишено без змін.

Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, апеляційний суд відхилив посилання відповідача на Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року № 413, оскільки зокрема Закон України "Про оцінку земель" допускає внесення змін до договору оренди землі, про які просить позивач.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У листопаді 2018 року ГУ Держгеокадастру у Волинській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року і постанову Волинського апеляційного суду від 23 жовтня 2018 року та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що відповідно до договору оренди землі від 05 серпня 2014 року, укладеного між ОСОБА_1 та відповідачем, визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить

3 028 377,77 грн. Натомість згідно розробленої 24 лютого 2017 року

ДП "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" документації, нормативна грошова оцінка цієї ж земельної ділянки становить 85 540,04 грн, тобто є нижчою від попередньої.

Заявник вважає, що судами помилково не застосовано постанову Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року № 413 "Деякі питання удосконалення управління у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними", якою затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (далі - Стратегія).

Крім того заявник вказує, що повний текст рішення суду першої інстанції від 01 червня 2018 року складено лише 25 червня 2018 року, що є порушенням частини шостої статті 159 ЦПК України.

У встановлений судом строк відзив на касаційну скаргу не надходив

Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 15 січня 2019 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі, витребувано справу із Турійського районного суду Волинської області.

У лютому 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.

У квітні 2020 року, на підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу передано судді-доповідачу.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Судами встановлено, що 05 серпня 2014 року між ОСОБА_1 та

ГУ Держземагентства у Волинській області (із 27 квітня 2015 року ГУ Держгеокадастру у Волинській області) укладено договір оренди землі № 1, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, на підставі наказу ГУ Держземагентства у Волинській області від 31 липня 2014 року № 3-234/15-14-СГ. Договір укладено на сім років.

За умовами договору, в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 11,1339 га, кадастровий номер 0725583600:02:001:2342 (пункт 2 договору).

Договір зареєстровано 14 серпня 2014 року за № 424964707255, що підтверджено Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень.

Згідно пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 028 377,77 грн.

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 121 136 грн на рік (пункт 9 договору).

Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 від суми орендної плати (пункт 11 договору).

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується у судовому порядку (пункт 34 договору).

Згідно технічної документації розробленої Державним підприємством "Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" нормативна грошова оцінки земельної ділянки площею 11,1339 га за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області станом на 19 травня 2017 року становить 85 540,04 грн.

Рішенням Турійської районної ради Волинської області від 12 липня

2017 року № 13/11 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів у межах Новосілківської сільської ради загальною площею 11,1339 га, кадастровий номер 0725583600:02:001:2342, вартістю 85 540, 04 грн.


................
Перейти до повного тексту