ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2020 року
м. Київ
Справа № 914/942/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Міщенка І. С., Сухового В. Г.,
за участю секретаря судового засідання - Корнієнко О. В.,
за участю представників:
Офісу Генерального прокурора - Шекшеєвої В. С.,
Львівської міської ради - не з`явився,
Товариства з обмеженою відповідальністю "Солодка вишиванка" - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Заступника прокурора Львівської області
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.03.2019
(у складі колегії суддів: Зварич О. В. (головуючий), Галушко Н. А., Кордюк Г. Т.)
у справі № 914/942/18
за позовом Заступника керівника Львівської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Львівської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Солодка вишиванка"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2018 року Заступник керівника Львівської місцевої прокуратури № 1 (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом в інтересах держави в особі Львівської міської ради (далі - позивач, Рада) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Солодка вишиванка" (далі - відповідач, ТОВ "Солодка вишиванка") про внесення змін у договір оренди землі від 18.12.2009 № Г-829 (далі - договір оренди землі від 18.12.2009) у частині встановлення нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загальною площею 0,0995 га, кадастровий номер 4610136600:02:002:0018, яка розташована за адресою: м. Львів, вул. Дорошенка, 2, у розмірі 6 490 186,00 грн (п. 5 договору оренди) та визначення нового розміру орендної плати в сумі 194 705, 58 грн на рік, що становить 3 % від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки (п. 9 договору оренди).
В обґрунтування позовних вимог прокурор, з посиланням на ст. 651 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст. 288, 289 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та ст. 21, 23, 30 Закону України "Про оренду землі", зазначив про необхідність приведення договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства у зв`язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, яка впливає на розмір орендної плати.
Вказуючи на правомірність звернення з позовом до суду в інтересах держави в особі Ради, прокурор зазначив, що невжиття Радою заходів щодо внесення змін до договору оренди, призводить до ненадходження коштів до місцевого бюджету Ради у належному розмірі. Також прокурор вказав, що Радою, її виконавчими органами та посадовими особами не вжито заходів щодо внесення у судовому порядку змін до договору оренди землі від 18.12.2009, що спричиняє порушення інтересів держави; Рада допустила бездіяльність щодо приведення договору оренди землі від 18.12.2009 у відповідність до вимог чинного законодавства, що свідчить про неналежний захист державних інтересів уповноваженим органом в особі Львівської міської ради, тому наявні підстави для представництва в суді інтересів держави прокурором.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 31.07.2018 позов прокурора задоволено повністю.
Внесено зміни до договору оренди землі від 18.12.2009, укладеного між Радою та ТОВ "Солодка вишиванка", шляхом викладення п. 5 (щодо встановлення нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 6 490 186,00 грн) та п. 9 (щодо визначення нового розміру орендної плати в сумі 194 705, 58 грн на рік, що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) у запропонованій прокурором редакції. Стягнуто з ТОВ "Солодка вишиванка" на користь Прокуратури Львівської області 1 762,00 грн судового збору.
Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, затвердження Радою нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов`язковою підставою для перегляду розміру орендної плати за землю.
Окрім того, суд першої інстанції зазначив, що надсилання відповідачеві пропозиції про внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання Радою вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України (далі - ГК України) не позбавляє його права звернутись до суду з позовом про внесення змін до договору оренди.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.03.2019 рішення Господарського суду Львівської області від 31.07.2018 скасовано. Позов прокурора, заявлений в інтересах держави в особі Ради, залишено без розгляду.
Постанова суду апеляційної інстанції обґрунтована відсутністю у прокурора законних підстав для звернення у цій справі з позовом до суду в інтересах держави в особі Ради, оскільки Рада є самостійною юридичною особою з повним обсягом процесуальної дієздатності та може самостійно здійснювати захист майнових інтересів територіальної громади, в т. ч. шляхом звернення з позовом до суду. Прокурор не може вважатись альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати собою належного суб`єкта владних повноважень, який може захищати інтереси держави. Прокурором не наведено причин неможливості здійснення Радою захисту інтересів держави шляхом звернення до суду з відповідним позовом до відповідача.
Також суд апеляційної інстанції вказав на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, що полягають у розгляді справи за відсутності представника відповідача, участь якого визнавалась судом першої інстанції обов`язковою.
Не погоджуючись з постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.03.2019, у квітні 2019 року Заступник прокурора Львівської області звернувся до Касаційного господарського суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.03.2019, а рішення Господарського суду Львівської області від 31.07.2018 - залишити в силі.
В обґрунтування касаційної скарги Заступник прокурора Львівської області зазначив, що підставою звернення прокурора з позовом до суду в інтересах держави в особі Ради було невжиття Радою з 01.01.2017 заходів щодо внесення змін до договору оренди землі від 18.12.2009, що негативно впливає на дохідну частину бюджету та фінансування видатків держави та порушує інтереси держави. Рада є отримувачем коштів за оренду землі, тобто органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а тому прокурор обґрунтовано звернувся з даним позовом до суду в інтересах держави в особі Ради, оскільки порушені інтереси територіальної громади міста Львова.
Також Заступник прокурора Львівської області вказав, що оскільки суд першої інстанції надсилав процесуальні ухвали на адресу відповідача, яка вказана у позовній заяві та у Витягу з ЄДРЮОФОПГФ, повернення суду повістки про виклик відповідача у судове засідання з вказівкою причин повернення "за закінченням терміну зберігання" свідчить про належне повідомлення відповідача про час і місце розгляду справи судом.
Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2019 відкрито касаційне провадження у справі та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 19.06.2019.
Ухвалою Верховного Суду від 19.06.2019 зупинено касаційне провадження у справі №914/942/18 до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі № 587/430/16-ц.
Ухвалою Верховного Суду від 16.10.2019 поновлено провадження у справі №914/942/18 та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 06.11.2019.
06.11.2019 у судовому засіданні колегією суддів оголошено перерву до 27.11.2019, про що винесено окрему ухвалу.
Ухвалою Верховного Суду від 27.11.2019 зупинено касаційне провадження у справі №914/942/18 до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі № 912/2385/18.
Ухвалою Верховного Суду від 27.07.2020 поновлено провадження у справі №914/942/18 та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 12.08.2020.
Рада та ТОВ "Солодка вишиванка" не скористалися своїм правом відповідно до ст.295 ГПК України та не подали до суду касаційної інстанції письмових відзивів на касаційну скаргу Заступника прокурора Львівської області.
У судове засідання 12.08.2020 Рада та ТОВ "Солодка вишиванка" своїх представників не направили, хоча були повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, із заявою до суду про відкладення розгляду справи з зазначенням будь-яких поважних причин неможливості явки їх представників у судове засідання або з клопотанням про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції відповідно до ч. 4 ст. 197 ГПК України (із змінами і доповненнями, внесеними згідно із Законом України від 30.03.2020 № 540-ІХ) не зверталися.
Ураховуючи наведене, висновки Європейського суду з прав людини у справі "В`ячеслав Корчагін проти Росії", те, що явка учасників справи в суд касаційної інстанції не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не їх обов`язком, а також зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", внесені постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" від 04.05.2020 № 343 щодо дозволу діяльності адвокатів та положення ч. 4 ст. 197 ГПК України (із змінами і доповненнями, внесеними згідно із Законом України від 30.03.2020 № 540-ІХ) щодо можливості участі учасників справи у судовому засіданні в режимі відеоконференції, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги за відсутності представників Ради та ТОВ "Солодка вишиванка".
08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Оскільки Заступник прокурора Львівської області подав касаційну скаргу до набрання чинності цим Законом, зазначена касаційна скарга розглядається у порядку, передбаченому ГПК України у редакції, чинній до 08.02.2020.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення прокурора, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 18.12.2009 між Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Солодка вишиванка" (орендар) укладено договір оренди землі № Г-829, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 4610136600:02:002:0018, площею 0,0995 га, яка знаходиться у м. Львові, вул. Дорошенка, 2, для будівництва торгового центру (далі - спірна земельна ділянка).
Відповідно до п. 5 договору оренди землі від 18.12.2009 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 543 394, 25 грн.
У п. 8 договору оренди землі від 18.12.2009 сторони погодили, що договір укладено на 10 років до 19.03.2019. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно із п. 9 договору оренди землі від 18.12.2009 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 46 301,83 грн на рік, що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору оренди землі від 18.12.2009).
Пунктом 13 договору оренди землі від 18.12.2009 сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України "Про оренду землі" та згідно з цим договором, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршенням стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п. 36 договору оренди землі від 18.12.2009).
Договір оренди землі від 18.12.2009 зареєстровано у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.03.2010 за № 04:10:467:00002 кн. 04-1, а також зареєстрований у Львівській міській раді 18.12.2009 за № Г-829, про що вчинено запис у книзі записів реєстрації договорів оренди землі Г-2.
Ухвалою Ради від 30.06.2016 № 631 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова" затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (п. 1), встановлено, що нова нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2017 (п. 2), а також покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов`язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю (п .5). Ухвала Ради оприлюднена у Львівській газеті "Ратуша" (число 25 (1792) 7-13 липня 2016 року).
Згідно додатку до листа Відділу у місті Львові ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 07.05.2018 № 10-13-0.37-517/109-18, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 6 490 186, 00 грн.
Посилаючись на те, що всупереч вимогам ст. 632 ЦК України та ст. 288 ПК України, після затвердження ухвалою Ради від 30.06.2016 № 631 нової нормативної грошової оцінки земель м. Львова (яка є чинною та в судовому порядку не скасована), позивачем та відповідачем не внесено змін у договір оренди землі від 18.12.2009 в частині встановлення нової нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки у розмірі 6 490 186,00 грн (п. 5 договору) та визначення нового розміру орендної плати в сумі 194 705, 58 грн на рік, що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 9 договору), прокурор звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Ради про внесення змін до п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 18.12.2009.