1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 360/4369/19

адміністративне провадження № К/9901/1039/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,



розглянувши у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Сєвєродонецьке об`єднання АЗОТ" до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про визнання протиправною та виконання постанови, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Сєвєродонецьке об`єднання АЗОТ" на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року (суд у складі головуючого судді - Петросян К.Є.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2019 року (суд у складі: головуючий суддя: Арабей Т.Г., судді: Міронова Г.М., Сухарьок М.Г.) у справі №360/4369/19



І. Суть спору

1. У жовтні 2019 року Приватне акціонерне товариство "Сєвєродонецьке об`єднання АЗОТ" (далі - позивач, ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання АЗОТ", Товариство) звернулось до суду з позовом до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (далі - Департамент, відповідач), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішення Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Сидоренко Р.Г. (далі - державний виконавець) від 16 вересня 2019 року у ВП №60053945 про відкриття виконавчого провадження з виконання постанови про стягнення виконавчого збору.

1.1. В обґрунтування позову зазначено про відсутність у державного виконавця підстав для стягнення виконавчого збору в тому розмірі, який визначено в оскаржувані постанові, оскільки ним не було здійснено дій з примусового виконання рішення суду, а дії, які вчинялись (накладення арешту на кошти, арешт майна) по своїй суті не є підставою для стягнення виконавчого збору, враховуючи, що вони не призвели до виконання наказу Господарського суду Луганської області у справі №913/377/17 від 11 квітня 2018 року.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання Азот" є юридичною особою, код ЄДРПОУ 33270581, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, буд. 5.

3. 14 вересня 2018 року заступником начальника Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 57209719 з примусового виконання наказу від 11 квітня 2018 року №913/377/17, виданого Господарським судом Луганської області про стягнення з ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання Азот" на користь ПАТ "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк" заборгованості за процентами за користування кредитом в сумі 9956626 доларів 64 центи США, судового збору в сумі 240000,00 грн. Пунктом 3 вказаної постанови стягнуто з боржника виконавчий збір в розмірі 995662.65 долари США.

4. 14 вересня 2018 року заступником начальника Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України винесено відокремлену постанову у ВП №57209719 про стягнення з боржника ПРАТ "Сєверодонецьке об`єднання Азот" виконавчого збору у розмірі 995662,65 доларів США та 24000 грн. Пунктом 3 цієї постанови визначено, що постанова про стягнення виконавчого збору є виконавчим документом та набирає чинності з моменту її винесення. Строк пред`явлення до виконання три місяці.

5. 06 вересня 2019 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України винесено постанову про повернення виконавчого документа стягувачу у ВП № 57209719 на підставі пункту 1 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження", у зв`язку із надходженням заяви голови правління ПАТ "Промінвестбанк" Рожок А.В. від 14 серпня 2019 року № 09-2-2/83 про повернення без виконання виконавчого документа.

6. 16 вересня 2019 року державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 60053945 з примусового виконання постанови про стягнення виконавчого збору № 57209719, виданої 14 вересня 2018 року Відділом примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про стягнення з ПРАТ "Сєверодонецьке об`єднання Азот" на користь держави виконавчого збору в сумі 995662,65 доларів США та 24000 грн.

7. Не погоджуючись із постановою від 16 вересня 2019 року про відкриття виконавчого провадження щодо примусового стягнення виконавчого збору у ВП №60053945, ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання АЗОТ" звернулось до суду.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року, залишеного без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2019 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

9. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відповідність спірної постанови державного виконавця вимогам Закону України від 2 червня 2016 року N1404-VIII "Про виконавче провадження" за наслідками завершення виконавчого провадження зі стягнення заборгованості за процентами за користування кредитом в межах виконавчого провадження №57209719 від 14 вересня 2018 року, при цьому строки пред`явлення даного виконавчого документа до виконання не є пропущеними.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕННЯ)

10. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, прийнявши нове про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

11. У касаційній скарзі вказано, що державний виконавець під час прийняття оскаржуваної постанови визначив суму виконавчого збору в розмірі 10% від суми, яка визначена у наказі Господарського суду Луганської області у справі №913/377/17 від 11 квітня 2018 року. Однак, в постанові про повернення виконавчого документа від 06 вересня 2019 року у ВП №57209719 не вказано результат виконання, а тому, на думку позивача, державним виконавцем не було здійснено дій з примусового виконання рішення суду.

12. Також на думку представника ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання Азот", дії державного виконавця з винесення постанови про відкриття виконавчого провадження зі стягнення виконавчого збору вчинені поза межами повноважень державного виконавця, оскільки був пропущений строк пред`явлення до виконання постанови про стягнення виконавчого збору.

13. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання Азот", в якому він просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

14. У відзиві зазначено, що касаційна скарга позивача містить лише незгоду з прийнятими судовими рішеннями не на користь ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання Азот". На думку відповідача, Товариство, що в позовній заяві, що в апеляційній скарзі, що в касаційній скарзі, які є ідентичними, схиляє суди, ймовірно свідомо, з огляду на законодавчо передбачені порядок і строки для оскарження рішень, дій та бездіяльність державних виконавців, для прийняття завідомо незаконних рішень шляхом подання спотворених фактичних обставин та судової практики, що не може застосовуватись до оспорюваних правовідносин.



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

15. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16. Статтею 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

17. Статтею 1 Закону України від 2 червня 2016 року N 1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон N1404-VIII; в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваної постанови) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

18. Відповідно до частини першої статті 12 Закону N1404-VIII виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.

19. Пунктом 1 частини четвертої статті 12 Закону визначено, що строки пред`явлення виконавчого документа до виконання перериваються у разі пред`явлення виконавчого документа до виконання.

20. Згідно з частинами першою, другою, четвертою, п`ятою, шостою, сьомою і статтею 27 Закону N1404-VIII виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.



Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.



Державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).



21. Статтею 40 Закону N1404-VIII визначено, що у разі повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 цього Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев`ятою статті 27 цього Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа (закінчення виконавчого провадження) виносить постанову про стягнення виконавчого збору, яку виконує в порядку, встановленому цим Законом.


................
Перейти до повного тексту