1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



27 серпня 2020 року

м. Київ

справа № П/811/1695/17

адміністративне провадження № К/9901/65912/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Калашнікової О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2018 року (суддя: Сагун А.В.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року (судді: Сафронова С.В., Мельник В.В., Чепурнов Д.В.) у справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області до Управління Державної служби з питань праці у Кіровоградській області, треті особи: Державне підприємство "Східний гірничо-збагачувальний комбінат", ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних- вимог та їх обґрунтування

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління Державної служби з питань праці у Кіровоградській області (далі - відповідач, Управління Держпраці у Кіровоградській області), в якому просило визнати протиправним та скасувати уточнення до інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 від 27 квітня 2017 року № 01-22-03/1764-17.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що уточнення до інформаційної довідки видане з порушенням Порядку складання та вимог до санітарно-гігієнічних характеристик умов праці, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 грудня 2004 року №614. Позивач посилався на те, що в оскаржуваному уточненні вказано, що показники важкості праці значно перевищують нормативні значення і цим уточненням показники важкості праці, зазначені в інформаційній довідці від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705 визнано такими, що втратили чинність, а тому уточнення до інформаційної довідки від 27 квітня 2017 року № 01-22-03/1764-17 впливає на вид і розмір страхових виплат ОСОБА_1 .

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року відмовлено у відкритті провадження у справі за цим позовом, виходячи з того, що уточнення від 27 квітня 2017 року № 01-22-03/1764-17 до інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705 не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для позивача, тому не може бути предметом спору.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року скасовано ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2018 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

За висновками судів попередніх інстанцій відсутність порушеного права позивача та неправильний спосіб захисту є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові. Суди вказали, що позивачем не зазначено, яким саме чином прийняття оскаржуваних уточнень до інформаційної довідки безпосередньо вплинуло на права та законні інтереси Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з вищезазначеними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року і прийняти нову постанову про задоволення позову у повному обсязі.

Скаржник наводить доводи, аналогічні тим, що були викладені в його позові та зазначає, що судами не надано оцінку представлених позивачем доказів, що призвело до порушення прав Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, не надано правової оцінки порушенням чинного законодавства відповідачем під час складання уточнення до інформаційної довідки.

Скаржник вказує, що на підставі акту розслідування хронічного захворювання хворого та складання акту за формою П-4 фондом було призначено страхові виплати ОСОБА_2, внаслідок чого було порушено право позивача та нанесено матеріальні збитки щодо безпідставних виплат потерпілому.

Також скаржник вказує, що на момент подання позову, ОСОБА_2 перебуває на обліку у фонді та йому призначено страхові виплати з 12 жовтня 2017 року, а позовну заяву до суду подано 13 жовтня 2017 року. Тому, на переконання скаржника, складання відповідачем уточнень до інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 безпосередньо стосується прав та інтересів фонду.

Позиція інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу Державне підприємство "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Зазначає, що фонд не належить до числа осіб, яким надано право оспорювати зміст та порядок складання, зокрема, інформаційної довідки та відповідно, уточнення до неї, оскільки прийняття оскаржуваних уточнень до інформаційної довідки безпосередньо не порушують його прав.

Відзиви від інших учасників справи не надходили.

Рух касаційної скарги

За результатом автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Стародуб О.П.,(судді) Берназюк Я.О., Гриців М.І.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 листопада 2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року.

Ухвалою Верховного Суду від 12 серпня 2020 року задоволено заяви суддів Стародуба О.П., Берназюка Я.О., Коваленко Н.В. про самовідвід та відведено суддів від розгляду цієї справи №П/811/16595/17.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівник секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 серпня 2020 року № 1470/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: суддя - доповідач Загороднюк А. Г., судді: Єресько Л.О., Калашнікова О.В.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 20 серпня 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Управлінням Держпраці у Кіровоградській області складено Інформаційну довідку про умови праці ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705 з визначенням факторів виробничого середовища та трудового процесу на підставі даних, наданих Смолінською шахтою ДП "СхідГЗК".

02 грудня 2016 року від Державної установи "Український науково-дослідний інститут промислової медицини" на адресу відповідача надійшов запит на складання доповнення та уточнення до інформаційної довідки про умови праці, виданої управлінням Держпраці у Кіровоградській області від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705 на ОСОБА_1, що працював на шахті Смолінська ДП "СхідГЗК". У запиті просили уточнити рівень шуму за період роботи позивача учнем електрослюсаря, електрослюсаря чергового та з ремонту устаткування шахти Смолінська ДП "СхідГЗК" з 23 лютого 2004 року по 26 червня 2004 року, з 19 червня 2006 року по 15 серпня 2006 року.

Відповідачем надано уточнення від 27 квітня 2017 року №01-22-03/1764-17 до інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705 по показниках важкості праці на робочому місці учнем електрослюсаря, електрослюсаря чергового та з ремонту устаткування шахти Смолінська ДП "СхідГЗК" та зазначено, що показники умов праці попередньої інформаційної довідки, за виключенням мікрокроклімату, вважати такими, що втратили чинність.

Позивач, вважаючи уточнення від 27 квітня 2017 року № 01-22-03/1764-17 до інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705 протиправними, звернувся до суду і просив їх скасувати.

ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

Як вбачається з матеріалів справи, спір у цій справі виник саме у зв`язку з незгодою позивача з рішенням Управління Держпраці у Кіровоградській області щодо надання уточнення від 27 квітня 2017 року № 01-22-03/1764-17 до інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року № 01-22-03/3705, на запит Державної установи "Український науково-дослідний інститут промислової медицини".

Підстави, процедура складання та вимоги щодо форми інформаційної довідки про умови праці (санітарно-гігієнічної характеристики умов праці), регламентовані Порядком № 614.

Згідно з пунктом 1.3 вказаного Порядку санітарно-гігієнічна характеристика умов праці складається в разі підозри в працівника професійного захворювання (отруєння) (далі - санітарно-гігієнічна характеристика) та є одним з документів, з урахуванням якого в кожному конкретному випадку вирішується питання про зв`язок хронічного захворювання (отруєння) з впливом виробничих факторів і трудового процесу (далі - виробничі фактори) з метою встановлення діагнозу хронічного професійного захворювання (отруєння).

Санітарно-гігієнічна характеристика складається лікарем з гігієни праці закладу державної санітарно-епідеміологічної служби за місцезнаходженням підприємства, де працює хворий, на запит керівника лікувально-профілактично закладу (далі - ЛПЗ). У разі необхідності до складання санітарно-гігієнічної характеристики можуть залучатись лікарі інших структурних підрозділів закладів державної санітарно-епідеміологічної служби (пункт 1.4 Порядку №614).

Відповідно до пункту 1.6 Порядку № 614 санітарно-гігієнічна характеристика підписується лікарем з гігієни праці, лікарями інших структурних підрозділів закладу державної санітарно-епідеміологічної служби, у разі їх залучення, та затверджується головним державним санітарним лікарем. Особи, які підписали акт обстеження умов праці, а також ті, що склали санітарно-гігієнічну характеристику, несуть відповідальність за достовірність інформації щодо умов праці та трудового процесу, викладеної у санітарно-гігієнічній характеристиці, згідно з чинним законодавством.

У пункті 1.9 Порядку № 614 визначено, що на непрацюючих пенсіонерів або осіб, що не працюють, складається Інформаційна довідка про умови праці працівника при підозрі в нього професійного захворювання (отруєння) (далі - Інформаційна довідка), на підставі даних про умови праці на їх робочих місцях, при збереженні останніх на підприємстві, де вони раніше працювали, отриманих на підставі даних закладу державної санітарно-епідеміологічної служби, наукових досліджень (розробок), характеристики виробничих факторів на аналогічних виробництвах. Обстеження підприємства для складання інформаційної довідки, у разі необхідності, проводиться за участю представника робочих органів виконавчої дирекції Фонду.

Приписами пункту 1.8 Порядку №614 установлено, що ЛПЗ, яким надано право встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань, можуть надсилати запит в заклади державної санітарно-епідеміологічної служби з обґрунтуванням необхідності доповнень до санітарно-гігієнічної характеристики.

У пункті 1.26 Порядку № 614 закріплено, що у разі незгоди з санітарно-гігієнічною характеристикою заявник має право оскаржити її у вищому закладі державної санітарно-епідеміологічної служби або в судовому порядку.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.


................
Перейти до повного тексту