1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



12 серпня 2020 року

м. Київ

Справа № 903/499/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,



секретар судового засідання - Корнієнко О.В.,



за участю представників:



Офісу Генерального прокурора - Бересток Б.П.,

Благодатної селищної ради Волинської області - не з`явився,

Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь" - не з`явився,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь"



на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.02.2019 (у складі колегії суддів: Павлюк І.Ю. (головуючий), Демидюк О.О., Савченко Г.І.)

та рішення Господарського суду Волинської області від 08.11.2018 (суддя Якушева І.О.)



у справі № 903/499/18

за позовом Керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави

до Благодатної селищної ради Волинської області, Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь"

про скасування рішення селищної ради, визнання недійсним договору купівлі-продажу об`єкта нерухомого майна та повернення нежитлового приміщення,



ВСТАНОВИВ:

У липні 2018 року Керівник Володимир-Волинської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави до Благодатної селищної ради Волинської області, Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь" (далі - ВОБФ "Карітас-Волинь"), у якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив скасувати рішення Жовтневої (нині - Благодатної) селищної ради від 13.07.2015 № 30/8 "Про затвердження оцінки вартості майна - нежитлового триповерхового приміщення будівлі бувшої школи смт Жовтневе, яке перебуває у власності територіальної громади селища Жовтневе"; визнати недійсним договір купівлі-продажу нерухомого майна від 18.08.2015, укладений між Жовтневою (нині - Благодатною) селищною радою і ВОБФ "Карітас-Волинь"; зобов`язати ВОБФ "Карітас-Волинь" повернути нежитлове приміщення загальною площею 1013,1 кв. м, що знаходиться за адресою: Волинська обл., м. Нововолинськ, смт Благодатне, вул. Л. Українки, 3-А, у комунальну власність територіальної громади селища Благодатне в особі Благодатної селищної ради.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішення селищної ради від 13.07.2015 № 30/8 прийнято з порушенням вимог Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" (чинного на час виникнення спірних правовідносин) та з перевищенням повноважень, визначених статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки відчуження спірного майна відбулося за відсутності затверджених переліків об`єктів комунального майна, що підлягають приватизації шляхом викупу, без проведення аукціону чи конкурсу, без здійснення підготовки об`єкта до продажу, у зв`язку з чим рішення має бути скасовано, а договір купівлі-продажу, укладений на його підставі, - недійсним.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 08.11.2018, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.02.2019, позов задоволено в повному обсязі.

Судові рішення мотивовано, зокрема тим, що відчужуючи об`єкт нерухомого майна - приміщення колишньої школи загальною площею 1013,1кв. м, що знаходиться за адресою: Волинська обл., м. Нововолинськ, смт Благодатне, вул. Л. Українки, 3-А, Благодатною селищною радою не було дотримано порядку відчуження, визначеного Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", який діяв на час такого відчуження. Зважаючи на те, що Жовтневою селищною радою за відсутності затверджених переліків об`єктів комунального майна, що підлягають приватизації шляхом викупу, без проведення аукціону чи конкурсу, без здійснення підготовки об`єкта комунальної власності до продажу, без здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна за згоди власника у розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, за яким воно було передано в оренду, всупереч приписів статей 8, 10, 11, 18-2 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", чинного на час прийняття рішення та укладення договору оренди, перевищивши встановлені статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження, здійснено продаж приміщення площею 1013,1 кв. м за наведено адресою, чим позбавлено інших суб`єктів отримати це приміщення у приватну власність та можливості надходження до місцевого бюджету більшої суми коштів за об`єкт нерухомого майна комунальної власності, суди дійшли висновку, що рішення Жовтневої (Благодатної) селищної ради від 13.07.2015 № 30/8 "Про затвердження оцінки вартості майна-нежитлового трьохповерхового приміщення будівлі бувшої школи в смт Жовтневе, яке перебуває у власності територіальної громади селище Жовтневе" підлягає визнанню незаконним та скасуванню, а укладений між відповідачами договір купівлі-продажу такого майна - недійсним. При цьому, судами зауважено, що порушення вимог законодавства при відчуженні спірного майна, порушує інтереси держави, що відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" є підставою для їх захисту прокурором, у тому числі шляхом звернення з позовом до господарського суду.

Не погоджуючись із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у березні 2019 року ВОБФ "Карітас-Волинь" подав касаційну скаргу, у якій посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Касаційну скаргу ВОБФ "Карітас-Волинь" обґрунтовує, зокрема, тим, що судами попередніх інстанцій при вирішенні справи не враховано, що прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом; у цій справі прокурором у статусі самостійного позивача не доведено наявність порушеного права як територіальної громади, так і держави, що є підставою для відмови у позові.

У відзиві на касаційну скаргу Заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури зазначає про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні справи, тому просить залишити оскаржені судові рішення без змін.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 08.04.2019 відкрито касаційне провадження у справі № 903/499/18 за касаційною скаргою ВОБФ "Карітас-Волинь" на зазначені судові рішення та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 29.05.2019.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 29.05.2019 касаційне провадження у справі № 903/499/18 зупинено до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі № 587/430/16-ц.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 16.10.2019 поновлено провадження у справі № 903/499/18 та призначено касаційну скаргу до розгляду на 06.11.2019.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 06.11.2019 оголошено перерву в судовому засіданні у справі № 903/499/18 до 27.11.2019.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.11.2019 зупинено касаційне провадження у справі № 903/499/18 до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі № 912/2385/18.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.07.2020 поновлено провадження у справі № 903/499/18 та призначено касаційну скаргу ВОБФ "Карітас-Волинь" до розгляду на 12.08.2020.

08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

ВОБФ "Карітас-Волинь" і Благодатна селищна рада Волинської області в судове засідання своїх представників не направили, хоча були повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, із заявами до суду про відкладення розгляду справи з зазначенням будь-яких поважних причин неможливості явки їхніх представників у судове засідання не зверталися.

Ураховуючи наведене, висновки Європейського суду з прав людини у справі "В`ячеслав Корчагін проти Росії", те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника Офісу Генерального прокурора, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції установлено, що 26.06.2012 Жовтневою (нині - Благодатна) селищною радою м. Нововолинська Волинської області прийнято рішення № 11/5 "Про передачу триповерхового приміщення бувшої школи № 9 в оренду", відповідно до пункту 1 якого ВОБФ "Карітас-Волинь" передано в довгострокове користування триповерхове приміщення колишньої школи № 9, площею 1000,7 кв. м, яке розташоване за адресою: смт Жовтневе, вул. Л. Українки, 3-А.

02.01.2013 між Жовтневою селищною радою м. Нововолинська Волинської області (орендодавець) і ВОБФ "Карітас-Волинь" (орендар) укладено договір оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади селища Жовтневого з правом подальшого викупу № 1.

За умовами цього договору орендодавець передає, а орендар приймає в безкоштовне орендне користування (з правом викупу по залишковій вартості) комунальне майно - триповерхове нежитлове приміщення площею 1000,7 кв. м за адресою: Волинська обл., м. Нововолинськ, смт Жовтневе, вул. Л. Українки, 3-А, на трьох поверхах триповерхового приміщення колишньої школи, що перебуває на балансі Жовтневої селищної ради, вартість якого визначена за розрахунком станом на 01.09.2012 і становить 356 659,00 грн (пункт 1.1); майно передається в оренду з метою створення реабілітаційно-рекреаційного молодіжного центру (пункт 1.2); цей договір укладено строком на 49 років, що діє з 02.01.2012 до 01.01.2062 включно (пункт 10.1).

У подальшому на підставі рішення Жовтневої селищної ради м. Нововолинська Волинської області від 26.06.2012 № 11/5 між відповідачами 04.03.2015 укладено новий договір оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади селища Жовтневого з правом подальшого викупу, предметом якого є передача ВОБФ "Карітас-Волинь" зазначеного вище приміщення в оренду з подальшим правом викупу з метою створення реабілітаційно-рекреаційного молодіжного центру на строк 49 років, що діє з 04.03.2015 до 03.03.2064; договірна плата за оренду відсутня. Також у договорі зазначено, що майно належить орендодавцеві - Жовтневій селищній раді на праві комунальної власності на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого реєстраційною службою Нововолинського міського управління юстиції Волинської області 11.12.2014, індексний номер: 30838036; державна реєстрація права власності проведена реєстраційною службою Нововолинського міського управління юстиції Волинської області 11.12.2014, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 525718507107.

Рішенням Жовтневої селищної ради м. Нововолинська Волинської області від 13.07.2015 № 30/8 затверджено оцінку вартості майна - нежитлового триповерхового приміщення будівлі колишньої школи загальною площею 1013,1 кв. м, яке перебуває в оренді ВОБФ "Карітас-Волинь" з правом викупу згідно з договором від 04.03.2015 НАМ 616631 за адресою смт Жовтневе, вул. Л. Українки, 3-А, яке перебуває у власності територіальної громади селища Жовтневе, в сумі 295 700,00 грн для відчуження шляхом продажу. Надано згоду на відчуження зазначеного приміщення шляхом продажу ВОБФ "Карітас-Волинь" для реконструкції під Регіональний центр паліативної допомоги імені святого рівноапостольного князя Володимира.

На підставі зазначеного рішення 18.08.2015 між Територіальною громадою селища Жовтневе в особі Жовтневої селищної ради (продавець) і ВОБФ "Карітас-Волинь" (покупець) укладено договір купівлі-продажу, за умовами якого продавець передав у власність шляхом відчуження приміщення колишньої школи за адресою: Волинська обл., м. Нововолинськ, смт Жовтневе, вул. Л. Українки, 3-А, загальною площею 1013,1 кв. м; продаж приміщення здійснено за 295 700,00 грн.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 126618444 цей договір купівлі-продажу зареєстровано 18.08.2015 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 23749003 від 18.08.2015.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом в інтересах держави про скасування рішення Жовтневої (нині - Благодатної) селищної ради від 13.07.2015 № 30/8 "Про затвердження оцінки вартості майна - нежитлового триповерхового приміщення будівлі бувшої школи смт Жовтневе, яке перебуває у власності територіальної громади селища Жовтневе" та визнання недійсним договору купівлі-продажу нерухомого майна від 18.08.2015, укладеного між відповідачами у справі, обґрунтував свої вимоги недотриманням відповідачами законодавчо визначеної процедури відчуження майна, передбаченої Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" та необхідністю відновлення законності при вирішенні суспільнозначимого питання передачі комунального майна у приватну власність.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про доведеність Прокурором тих обставин, якими обґрунтовано позовні вимоги, та наявністю підстав, з якими чинне законодавство пов`язує визнання рішення органу місцевого самоврядування незаконним та визнання недійсним укладеного на виконання такого рішення договору купівлі-продажу.

Проте, Касаційний господарський суд не погоджується із зазначеними висновками судів попередніх інстанцій, оскільки вони є передчасними, зробленими без належного з`ясування і оцінки обставин справи, наявних у матеріалах справи доказів та з порушенням вимог чинного законодавства.

Стаття 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Наведена норма визначає об`єктом захисту саме порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.

Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду (частина 1 статті 16 ЦК).


................
Перейти до повного тексту