ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 серпня 2020 року
м. Київ
Справа № 910/11305/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.
за участю секретаря судового засідання Хахуди О.В.,
представників учасників справи:
позивача - приватного підприємства "Золота нива 1" - Білоголовської Л.А.,
відповідача - акціонерного товариства "Українська залізниця": Мельника М.А., Кулініча А.П.,
розглянув касаційну скаргу приватного підприємства "Золота нива 1" (далі - Підприємство)
на рішення господарського суду міста Києва від 17.12.2019
(суддя Котков О.В.) та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.02.2020
(головуючий суддя - Смірнова Л.Г., судді: Поляк О.І. і Кропивна Л.В.)
у справі № 910/11305/19
за позовом Підприємства
до акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Товариство)
про визнання неправомірними з моменту вчинення дій.
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Позов було подано про визнання неправомірними з моменту вчинення дій Товариства із запровадження послуги з подачі й забирання вагонів та контейнерів для навантаження або вивантаження на малодіяльні вантажні станції для виконання комерційних операцій, а також робіт, пов`язаних з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням, та встановлення за неї плати в розмірі 170,38 грн. без ПДВ і про скасування з моменту прийняття рішення правління Товариства від 18.12.2018 № Ц-64/101 (далі - Рішення № Ц-64/101) щодо встановлення послуги з подачі й забирання вагонів та контейнерів для навантаження або вивантаження на малодіяльні вантажні станції для виконання комерційних операцій (далі - Послуга), а також робіт, пов`язаних з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням (далі - Роботи), та наказу Товариства від 09.01.2019 № 22 (далі - Наказ №22), яким зазначена послуга була введена в дію.
2. Позов обґрунтовано тим, що відповідач при запровадженні Послуги, а також Робіт перевищив свої повноваження, визначені чинним законодавством України, що є підставою для скасування неправомірно прийнятих рішень.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням господарського суду міста Києва від 17.12.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.02.2020, у позові відмовлено.
4. Рішення та постанову мотивовано відсутністю доказів на підтвердження того, що між позивачем і відповідачем існують договірні відносини, а прийняття правлінням Товариства Рішення №Ц-64/101 є реалізацією права цього товариства щодо ведення господарської діяльності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі до Верховного Суду Підприємство, зазначаючи про порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить оскаржувані рішення та постанову з даної справи скасувати, ухвалити нове рішення, яким визнати неправомірними з моменту вчинення дії Товариства із запровадження Послуги, а також Робіт, скасувати з моменту прийняття Рішення №Ц-64/101 та Наказ №22; судові витрати зі сплати судового збору, понесені Підприємством, покласти на відповідача.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Суд неправильно застосував (витлумачив) норми пункту 32 розділу ІІ Тарифного керівництва №1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 (далі - Збірник тарифів).
7. Суд неправильно застосував статті 6, 8, 9, 10 Закону України "Про природні монополії", а саме без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 16.07.2019 у справі № 906/107/18, від 31.07.2019 у справі № 918/21/18, від 22.06.2020 у справі № 812/1716/17, від 21.11.2019 у справі № 826/9826/18.
8. Судом не застосовано норми статей 57, 60, 61 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1988 №457 (далі - Статут залізниць), на які посилається позивач.
9. Скаржником також подано в судовому засіданні Касаційного господарського суду документ з назвою "Зміни до касаційної скарги", в якому містилися прохання про: скасування оскаржуваних рішень та постанови зі справи та направлення останньої на новий розгляд до господарського суду міста Києва з покладенням судових витрат на відповідача; поновлення строку на подання змін до касаційної скарги.
Касаційним господарським судом не знайдено підстав для поновлення зазначеного строку з урахуванням такого.
Відповідний документ скаржником датовано 19.08.2020. До Касаційного господарського суду на час розгляду даної справи у касаційному порядку він не надходив і поданий, як зазначалося, безпосередньо в судовому засіданні 25.08.2020.
Згідно з частиною першою статті 298 Господарського процесуального кодексу України особа, яка подала касаційну скаргу, має право доповнити чи змінити її протягом строку на касаційне оскарження.
Як вказується у зазначеному документі, "оскільки договір був укладений (Підприємством) з адвокатом 06.08.2020 року, в адвоката був відсутній час на вивчення наданих матеріалів та формування певних висновків у справі до закінчення строку". Проте згадані причини пропущення процесуального строку не можуть були визнані поважними в розумінні частини першої статті 119 названого Кодексу, оскільки зумовлені виключно факторами суб`єктивного характеру, пов`язаними з організацією діяльності заявника, а не з обставинами, які не залежали від його волі. Відтак касаційна скарга розглядається в межах тих доводів та вимог скаржника, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.
Доводи іншого учасника справи
10. Відзив на касаційну скаргу не надходив.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця", назву якого змінено на акціонерне товариство "Українська залізниця" (перевізник), і товариством з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "ЕМ-Транс" (замовник) укладено договір про надання послуг від 07.02.2018 № 07415/ЦТЛ-2018 щодо здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах інших держав та/або вагонах замовника, і проведення розрахунків за ці послуги.
12. Згідно з додатковою угодою від 01.03.2019 № 3/П3 до цього договору: ціна за подачу й забирання вагонів та контейнерів для навантаження або вивантаження на малодіяльні вантажні станції (МВС) для виконання комерційних операцій, а також роботи, пов`язані з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням, становить 170,38 грн. без ПДВ за 1 вагон/1 км; замовник зобов`язаний компенсувати перевізнику витрати, пов`язані з подачею й забиранням вагонів та контейнерів для навантаження або вивантаження на МВС для виконання комерційних операцій, а також роботами, пов`язаними з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням на станції Закомельська/Савинці.
13. 18.01.2019 Підприємством (клієнт) та ТОВ "ЕМ-Транс" (експедитор) укладено договір на транспортно-експедиційне обслуговування № 1801, за умовами якого:
- експедитор зобов`язується за плату та за рахунок клієнта організувати надання транспорно-експедиційних послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу (зернові, зернобобові, олійні культури та продукти їх переробки) залізничним транспортом;
- розмір договірної ціни включає в себе: винагороду експедиторові, залізничний тариф, вартість виготовлення ЗПП, станційні збори, оформлення карантинних, ветеринарних сертифікатів, сертифікатів якості, сертифікатів ДІСХ, ТПП, ВТД, митних платежів, лабораторних досліджень продукції, послуги митного брокера, ПГВК (пункт 3.5).
14. ТОВ "ЕМ-Транс" письмово повідомило позивача про запровадження Товариством нової послуги - подача й забирання вагонів та контейнерів для навантаження або вивантаження на МВС для виконання комерційних операцій, а також робіт, пов`язаних з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням, та встановлення за неї плати в розмірі 170,38 грн. без ПДВ за 1 вагон/1 км, що становить 204,46 грн. з ПДВ за 1 вагон/1 км.
15. За інформацією, розміщеною на сайті відповідача в розділі "Вільні тарифи", підрозділ "Перелік цін (єдині)", підпідрозділ "Перелік цін на виконання робіт (послуг), які надаються за вільними тарифами (єдині)", вказані тарифи введені в дію Наказом №22.
16. Позивач звертався до відповідача з листами щодо скасування рішення, яким станцію Закомельська визнано малодіяльною, а також щодо виключення названої станції з переліку МВС, скасування з дати їх прийняття Рішення № Ц-64/101 та Наказу № 22. Доказів реагування на відповідні звернення матеріали справи не містять.
17. У період з 16.03.2019 по 28.05.2019 позивачем зі станції Закомельська відправлено 153 вагони, у зв`язку з чим позивачем сплачено кошти за Послуги в розмірі 592 300,23 грн., - у складі вартості транспортно-експедиційних послуг на рахунок ТОВ "ЕМ-Транс", яке у подальшому перерахувало їх відповідачу.
18. Згідно з Рішенням № Ц-64/101 затверджено Порядок проведення рейтинг-аналізу діяльності вантажних станцій АТ "Укрзалізниця", за умовами якого:
- МВС - це станція, у якої середньодобове загальне навантаження та вивантаження вагонів нижче аналогічного середнього показника всіх вантажних станцій підприємства у цілому по АТ "Укрзалізниця" та становить менше 10% від нього (з урахуванням пункту 4.5 цього Порядку; пункт 1.2);
- критерій включення станції до малодіяльних та проведення їх аналізу: якщо рівень середньодобового загального навантаження та вивантаження станції становить менше 10% у порівнянні з аналогічним середнім показником усіх вантажних станцій в цілому по АТ "Укрзалізниця". Департамент економіки, планування та бюджетування розраховує критерій включення та формує перелік МВС (пункт 4.2);
- сформований перелік МВС надається до Департаменту комерційної роботи та регіональних філій для проведення додаткового аналізу, розрахунку фінансового результату та для підписання додаткових угод до договорів про надання послуг (пункт 4.3);
- визначення станцій, які підпадають під визначення малодіяльних, виконується 2 рази на рік, - за результатами роботи 1-го та 2-го півріччя (пункт 7.1).
При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 628 "Про затвердження основних засад здійснення державної власності щодо акціонерного товариства "Українська залізниця" на Товариство покладено обов`язок оптимізації інфраструктури залізничного транспорту загального користування.
19. Судами у розгляді справи зазначено також, що:
- відповідно до пункту 32 розділу II Збірника тарифів розрахунки