ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2020 року
м. Київ
справа №420/5237/18
адміністративне провадження №К/9901/22776/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито за касаційною скаргою адвоката Кураш Наталії Петрівни як представника Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2019 року, (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді -Шеметенко Л.П., суддів: Стас Л.В., Турецької І.О.),
І. СУТЬ СПОРУ
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернулася до суду із позовом до Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (далі - відповідач, Рада), в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області «Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 » від 04 жовтня 2018 року №425-І.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані відсутністю у відповідача правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення, оскільки питання про дострокове припинення повноважень сільського голови вирішено з порушенням порядку, встановленого Регламентом Тузлівської сільскої ради Тататрбунарського району Одеської області, у тому числі з порушенням процедури внесення до порядку денного сесії сільської ради, без попереднього погодження з профільною комісією.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Відповідно до пункту 2 розпорядження Тузлівського сільського голови від 24 вересня 2018 року № 74 скликано ХLII позачергову сесію Тузлівської сільської ради першого скликання 04 жовтня 2018 року.
3. Зі змісту вказаного розпорядження та протоколу засідання до порядку денного засідання ХLIIсесії першого скликання Тузліської сільської ради Татарбунарського району Одеської області внесено наступні питання:
-про скасування розпорядження сільського голови "Про призначення на посаду директора Тузлівського НВК (загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня-ліцей) ОСОБА_8" від 12 січня 2016 року №4;
- про призначення тимчасово виконуючого обов`язки директора "Тузлівського НВК (Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей) Пишненко Л.Д. "
4. Рішенням Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області ХLII сесії першого скликання від 04 жовтня 2018 року №426-І, затверджено протокол №2 лічильної комісії для проведення процедури таємного голосування про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 та достроково припинено повноваження Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 у зв`язку з порушенням нею Конституції України та незабезпеченням здійснення наданих їй повноважень.
5. Підставою для прийняття вказаного рішення стало внесення 04 жовтня 2018 року на розгляд ХLII чергової сесії першого скликання Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області подання від 10 депутатів Тузлівської сільської ради щодо включення до порядку денного XLII позачергової сесії Тузлівської сільської ради першого скликання наступних питань: «Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 »; «Про утворення тимчасової депутатської комісії з прийому-передачі документів, печатки, штампів, майна у зв`язку із достроковим припиненням повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 ».
6. Згідно з протоколом від 04 жовтня 2018 року на ХLII черговій сесії першого скликання Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області оголошено доповідь до проекту рішення «Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1», запропоновано включити вказане питання до порядку денного та розглянути першочергово.
7. Тузлівський сільський голова ОСОБА_1 зауважила, що питання, які запропоновані до включення до порядку денного сесії, неможливо внести у зв`язку із непроведенням їх обговорення на погоджувальних комісіях сільської ради.
8. Однак, депутати Тузлівської сільської ради Бодюл О.І. та Тиченко С.В. довели до відома присутніх, що 10 із 14 депутатів, що є більше ніж 2/3 складу Тузлівської сільської ради, підписали подання і вважають за необхідне включити вказані питання до порядку денного даної сесії.
9. Водночас, Бодюл О.І. зазначила, що вказані питання розглядались на засіданнях депутатських постійних комісій, про що свідчать відповідні протоколи.
10. Тузлівський сільський голова ОСОБА_1 не продовжила подальше ведення сесії і покинула зал засідань.
11. Також, відповідно до протоколу №2 чергової сесії першого скликання Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області від 04 жовтня 2018 року, після залишення зали засідань сільським головою ОСОБА_1, присутніми депутатами вирішено продовжити засідання сесії, на ведення якого уповноважили секретаря Тузлівської сільської ради Семещенка О.О.
12. В подальшому, 04 жовтня 2018 року головуючий на сесії секретар Тузлівської сільської ради Семещенка О.О. оголосив перерву для обговорення на погоджувальних комісіях ради питань порядку денного та надання відповідних протоколів комісій.
13. Після перерви робота сесії була продовжена, голови комісій оголосили протоколи засідань комісій, згідно яких всі її члени підтримали наступний запропонований порядок денний:
1. Про утворення лічильної комісії для проведення процедури таємного голосування «Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 »;
2. Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 ;
3. Про утворення тимчасової депутатської комісії з прийому-передачі документів, печатки, штампів, майна у зв`язку із достроковим припиненням повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 ;
4. Про скасування розпорядження сільського голови від 12 січня 2016 року №4 «Про призначення на посаду директора Тузлівського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня-ліцей» ОСОБА_8 »;
5. Про призначення тимчасово виконуючого обов`язки директора КЗ «Тузлівський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня-ліцей»;
6. Про покладання виконання обов`язків сільського голови.
14. За результатами проведення таємного голосування 10 присутніх депутатів з 14 від загального складу ради, проголосували про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 , лічильна комісія своїм протоколом від 04 жовтня 2018 року №2 затвердила результати таємного голосування про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 .
15. Не погоджуючись із таким рішенням відповідача про дострокове припинення своїх повноважень як сільського голови, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.
ІІІ.ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
16.1. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що оскільки оскаржуване рішення Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області прийнято відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та вимог Регламенту Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області, затвердженого Рішенням Тузлівської сільської ради від 24 грудня 2015 року №24-І (далі - Регламент сільської ради), без порушень Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», відсутні правові підстави для визнання його неправомірним та скасування.
17. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нову постанову, якою позов задоволено.
17.1. Визнано протиправним та скасовано рішення Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області «Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 » від 04 жовтня 2018 року №425-І.
17.2. Визнано протиправним та скасовано рішення Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області «Про дострокове припинення повноважень Тузлівського сільського голови ОСОБА_1 » від 04 жовтня 2018 року №426-І.
17.3. Поновлено ОСОБА_1 на посаді Тузлівського сільського голови з 04 жовтня 2018 року.
18. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про задоволення позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що відповідачем під час вирішення питання про дострокове припинення повноважень сільського голови не дотримано вимоги чинного законодавства та Регламенту сільської ради.
19. Також суд апеляційної інстанції вказав, що питання про дострокове припинення повноважень сільського голови вирішене як рішенням Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області ХLII сесії першого скликання від 04 жовтня 2018 року за №426-І, так і оскаржуваним рішенням, а тому обидва рішення підлягають скасуванню.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЯН) Касаційне оскарження
20. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2019 року та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року.
21. В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що повноваження селищного голови припинено рішенням від 04 жовтня 2018 року №426-І, яке прийнято відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з дотриманням вимог Регламенту селищної ради.
22. Крім цього, скаржник вказує на те, що Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламент селищної ради не містить відповідних положень на випадок самовільного залишення сільським головою зали засідання сесії сільської ради та самоусунення від голосування на такому засіданні, а тому відповідач правомірно скористався в даній ситуації аналогією закону та продовжив пленарне засідання.
23. Також, скаржником зауважено, що питання включення до порядку денного про дострокове припинення повноважень сільського голови було узгоджено в порядку статті 34 Регламенту сільської ради.
24. У відзиву на касаційну скаргу позивач проти її доводів заперечує, вважає, що судом апеляційної інстанції обґрунтовано задоволено позовні вимоги та просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, залишив без змін оскаржуване судове рішення.
V.ДЖЕРЕЛА ПРАВА
25. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Відповідно до пункту 16 частини першої статті 26 Закону України від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон N 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях, зокрема, сільської ради вирішується питання про прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у випадках, передбачених цим Законом.
27. Приписами частини третьої статті 42 Закону N 280/97-ВР передбачено, що повноваження, зокрема, сільського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
28. Відповідно до частини другої статті 79 Закону N 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені, зокрема, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
29. Частиною третьою статті 79 Закону N 280/97-ВР встановлено, що повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
30. Відповідно до частин п`ятої-сьомої статті 46 Закону N280/97-ВР сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради. У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті. Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
31. Приписами частин дев`ятої-тринадцятої статті 46 Закону N 280/97-ВР передбачено, що у разі, якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які стан