1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 820/7073/16

адміністративне провадження № К/9901/30433/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом Першого заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Харківській області

до Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма Прогресс"

про зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою Прокуратури Харківської області

на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Мельникова Р.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Бондара В.О., суддів Кононенко З.О., Калитки О.М.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

Перший заступник керівника Первомайської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Харківській області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма «Прогресс" (далі також - ПСП "АФ "Прогресс", відповідач), в якому просила суд визнати дії директора ПСП "АФ "Прогресс" ОСОБА_1 незаконними та зобов`язати ПСП "АФ "Прогресс" допустити до проведення планового заходу державного нагляду (контролю) посадових осіб Державної екологічної інспекції у Харківській області.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачено право органу держаної екологічної інспекції звертатись до суду з позовом про зобов`язання підконтрольного суб`єкта господарювання допустити посадових осіб позивача до проведення перевірки, виходячи із зазначеного, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, прокуратура Харківської області (далі також - скаржник) звернулася з касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов повністю.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій невірно застосовано норми матеріального права, а саме статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природнього середовища» та пункту 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 14 квітня 2011 року №454/2011, яким передбачено право Держекоінспекції України в Харківській області на звернення до суду з позовом про зобов`язання допустити до проведення заходу державного нагляду (контролю) посадових осіб Державної екологічної інспекції у Харківської області.

Враховуючи викладене, скаржник вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків щодо відсутності підстав для задоволення позову та постановили судові рішення, які не відповідають вимогам закону.

Позиція інших учасників справи

24 липня 2017 року до суду надійшли заперечення відповідача на касаційну скаргу прокуратури Харківської області, в яких зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23 червня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №820/7073/16, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.

У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.

Суддя-доповідач ухвалою від 19 серпня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №820/7073/16 та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 20 серпня 2020 року.

З касаційною скаргою позивачем подано клопотання про участь представника у розгляді справи, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 12 серпня 2020 року.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Харківській області включено до Плану заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства проведення перевірки в ПСП "АФ "Прогресс".

Зазначений План оприлюднено на офіційному веб-сайті Державної екологічної інспекції України (dei.gov.ua) не пізніше ніж за 10 днів до початку відповідного планового періоду, що передбачено частиною першою статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до статті 5 зазначеного Закону, пунктів 2.1, 2.2 Порядку організації та проведення перевірок суб`єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 вересня 2008 року №464 (далі - Порядок), Державною екологічною інспекцією у Харківській області видано наказ від 23 липня 2016 року №431/ОР про здійснення планового заходу (перевірки) ПСП "АФ Прогресс", а також направлення на проведення планової перевірки у термін з 1 по 5, з 8 по 12, з 15 по 19 серпня 2016 року.

Згідно з вимогами пункту 3.3. Порядку Державною екологічною інспекцією у Харківській області за десять днів до початку проведення повідомлено відповідача про проведення планової перевірки, про що свідчить поштове повідомлення від 15 липня 2016 року.

1 серпня 2016 року Державною екологічною інспекцією у Харківській області відповідно до затвердженого плану перевірок на ІІІ квартал 2016 року заплановано здійснення планового заходу (перевірки) в ПСП "АФ Прогресс", яке розташоване за юридичною адресою: Харківська область, Сахновщинський район, с. Лигівка, вул. Леніна, 65.

Однак, посадовими особами ПСП "АФ Прогресс" не допущено державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Харківській області до перевірки, у зв`язку з цим, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Харківській області, відповідно до вимог пункту 4.10 Порядку, складений акт про недопущення на об`єкт для здійснення державного нагляду (контролю) дотримання вимог природоохоронного законодавства від 1 серпня 2016 року №451/01-04/02-09, який цього ж дня підписаний генеральним директором ПСП "АФ "Прогресс" Моргун В.О.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо недопущення працівників Держекоінспекції до проведення перевірки, позивач звернувся з даним позовом про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити певні дії.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 К

................
Перейти до повного тексту