1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 серпня 2020 року

м. Київ

Справа № 914/1680/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Колос І.Б. (головуючий), Бенедисюка І.М., Малашенкової Т.М.,

обов`язки секретаря судового засідання за дорученням головуючого судді покладено на помічника судді Александренко К.І.,

представників учасників справи:

позивача - фермерського господарства «Агро Захід Буг» - Шнир Я.Б., адвокат (ордер від 23.06.2020),

відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю «Ековей Вейст Менеджмент» - Стельмащук А.В., адвокат (ордер від 13.08.2020),

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Ековей Вейст Менеджмент»

на рішення господарського суду Львівської області від 15.01.2020 (суддя Синчук М.М.)

та постанову Західного апеляційного господарського суду від 19.06.2020 (головуючий суддя: Хабіб М.І., судді: Гриців В.М., Зварич О.В.)

у справі № 914/1680/18

за позовом фермерського господарства «Агро Захід Буг» (далі - ФГ «Агро Захід Буг»)

до товариства з обмеженою відповідальністю «Ековей Вейст Менеджмент» (далі - ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент»)

про стягнення 8 257 099,80 грн. заборгованості.

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ФГ «Агро Захід Буг» звернулося до господарського суду Львівської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «АВЕ ЛЬВІВ», яким у подальшому змінено найменування на ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент» про стягнення (з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог) 8 257 099,80 грн. заборгованості, яка виникла у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов договору від 15.03.2018 № А-3/010318-ТР про надання транспортних послуг.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Справа розглядалася судами неодноразово.

Рішенням господарського суду Львівської області від 15.01.2020 зі справи № 914/1680/18 закрито провадження у справі в частині вимоги про стягнення з відповідача 3 659 772,14 грн. заборгованості; з відповідача на користь позивача стягнуто 4 597 327,66 грн. основного боргу, 18 000,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу, 123 856,50 грн. судового збору.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.06.2020 зі справи рішення місцевого господарського суду скасовано; ухвалено нове рішення про часткове задоволення позову; стягнуто з відповідача на користь позивача 4 470 627,66 грн. заборгованості, 121 255,51 грн. судового збору, 17 622,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу. В частині вимоги про стягнення 172 000,00 грн. заборгованості - відмовлено. Стягнуто з позивача на користь відповідача 3 901,48 грн. судового збору за перегляд рішення судом апеляційної інстанції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі (з урахуванням зміни касаційної скарги від 22.07.2020, які прийняті Судом до розгляду) ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент» просить скасувати рішення попередніх судових інстанцій, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

В обґрунтування доводів касаційної скарги ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент» посилається на те, що:

- у суді апеляційної інстанції справу розглянуто неповноважним складом суду, що є підставою для обов`язкового скасування постанови суду апеляційної інстанції з направленням справи на новий розгляд (пункт 1 частини першої статті 310 Господарського процесуального кодексу України). Так, скаржник вказує на те, що у суді апеляційної інстанції автоматизований розподіл справ здійснювався не в хронологічному порядку надходження справ всупереч вимог статті 32 Господарського процесуального кодексу України;

- суди попередніх інстанцій не дослідили зібрані у справі докази, необґрунтовано відхилили клопотання відповідача про витребування та огляд доказів, а також клопотання про призначення експертизи, які мали значення для правильного вирішення спору. Отже, мало місце порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для вирішення справи (пункти 1, 3 частини третьої статті 310 Господарського процесуального кодексу України);

- суд не розглянув всі заявлені позовні вимоги;

- мало місце порушення норм процесуального права, зокрема, статей 13, 86, частини другої та п`ятої статті 236 Господарського процесуального кодексу України щодо повного та всебічного дослідження обставин, доказів та аргументів сторін, що мають значення для правильного розгляду позовних вимог.

20.08.2020 від скаржника надійшли додаткові письмові пояснення по справі, які долучені Судом до матеріалів справи.

Доводи інших учасників справи

ФГ «Агро Захід Буг» у відзиві на касаційну скаргу зі змінами просило залишити судові акти попередніх інстанцій без змін, а касаційну скаргу - відхилити, зазначаючи, зокрема, про законність та обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій.

У судовому засіданні 13.08.2020 оголошувалася перерва до 20.08.2020.

3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15.03.2018 товариством з обмеженою відповідальністю «АВЕ ЛЬВІВ» (замовник) та ФГ «Агро Захід Буг» (виконавець) укладено договір № А-3/010318-ТР про надання транспортних послуг (далі - Договір), за умовами якого виконавець від свого імені та за рахунок замовника зобов`язаний організувати та виконати перевезення твердих побутових відходів автомобільним транспортом у приміському й міжміському сполученні (далі - послуги).

Виконавець в інтересах замовника виконує наступні операції відповідно до умов вказаного договору: здійснює перевезення відходів, розробляє та узгоджує з замовником маршрут перевезення, у випадку неможливості самостійно виконати перевезення здійснює пошук перевізника, організовує забезпечення відправлення та одержання вантажу, надає підготовлений автотранспорт, який має додаткове обладнання згідно з передбаченими законодавством вимогами (пункт 1.2 Договору).

Замовник не пізніше ніж за 12 годин до запланованої події на власний розсуд визначає зручну форму заяви (письмова, електронна пошта, телефонним зв`язком) і подає виконавцю заявку на перевезення вантажу, в якій зазначається запланована кількість вантажу, граничні часові рамки подачі транспортного засобу та пункт призначення доставки вантажу. Факт подання заяви не підлягає обов`язковій фіксації.

При отриманні відходів до перевезення замовник передає виконавцю товарно - транспортну накладну (пункт 2.4 Договору).

Обсяг та вартість наданих послуг з перевезення виконавець зобов`язаний вказувати актах наданих послуг, податкових накладних (пункт 2.5 Договору).

Згідно з пунктом 2.6 Договору наявність встановленого на транспортному засобі GPS - трекера з можливістю онлайн відслідковування вантажу є обов`язковою умовою для здійснення перевезення.

Умовами пункту 3.1 Договору визначені обов`язки виконавця, зокрема:

- забезпечувати своєчасне та належне оформлення у встановленому порядку дорожніх листів і супровідних документів, відмічати фактичний час прибуття і вибуття автомобілів із пунктів завантаження і вивантаження;

- скласти податкову накладну на дату виникнення податкового зобов`язання;

- зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк не пізніше 15 календарних днів, що настають за датою складання такої податкової накладної та/або розрахунку коригування до неї;

- направити покупцеві складену в електронній формі та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну.

Відповідно до пункту 3.3 Договору замовник зобов`язаний, зокрема, повідомити виконавцю всю необхідну для здійснення перевезення інформацію про вантаж і своєчасно надати в розпорядження виконавця супровідні документи встановленої форми (ТТН), за якими проводиться приймання вантажу до перевезення, перевезення вантажу і здавання його одержувачу.

За умовами пункту 3.4 Договору замовник має право, зокрема, здійснювати перевірку ходу надання послуги шляхом відслідковування маршруту ТЗ з використанням GPS - трекера.

Розділом 4 Договору врегульований порядок розрахунків за надані послуги.

Так, згідно з пунктом 4.1 Договору замовник оплачує фактично надані виконавцем послуги протягом 12 (дванадцяти) банківських днів з дня отримання належним чином оформлених оригіналів усіх необхідних документів (актів виконаних робіт, товарно-транспортних накладних, податкових накладних, рахунків, засвідчених належним чином витягів з системи GPS - моніторингу по здійсненому маршруту).

Оплата вартості перевезення здійснюється шляхом переказу коштів замовником на поточний банківський рахунок виконавця (пункт 4.2 Договору).

Відповідно до пункту 4.3 Договору підтвердженням факту здійснення перевезення вантажу є оригінали ТТН з відміткою одержувача вантажу, акт наданих послуг, підписаний уповноваженими особами та засвідчений належним чином витяг з GPS - моніторингу по здійсненню маршруту.

Виконавець в акті наданих послуг зобов`язаний вказати дату кожного перевезення, реєстраційний номер автотранспорту, вагу вантажу, вартість кожного перевезення, загальну вартість послуг з ПДВ (пункт 4.4 Договору).

Згідно з пунктом 4.5 Договору акт наданих послуг підписується сторонами після фактичного надання виконавцем послуг.

Пунктом 4.6 Договору передбачено, що умовами для оплати наданих за цим договором послуг є передача виконавцем замовнику ТТН з відміткою вантажоодержувача про отримання, податкової накладної, засвідченого належним чином витягу з GPS-моніторингу по здійсненому маршруту.

За відсутності одного із зазначених документів, а також у разі їх неналежного оформлення або за наявності розбіжностей у відомостях чи даних, замовник повинен повідомити виконавця протягом 7 календарних днів з моменту подання документів, підтверджуючих факт надання послуг. У цьому випадку виконавець зобов`язаний протягом 7 календарних днів із моменту отримання такого повідомлення від замовника подати замовнику виправлені або коригуючі документи.

Відповідно до пункту 9.1 Договору умови цього договору застосовуються до відносин між виконавцем та замовником, які виникли з 01.03.2018 (згідно з частиною третьою статті 631 Цивільного кодексу України), договір діє до 31.12.2019.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що ТОВ «АВЕ ЛЬВІВ» (замовник) та ПП «Комп`ютерінфо та сучасні технології» (виконавець) 14.01.2015 уклали договір про надання послуг № 14/01-15П, за умовами якого виконавець здійснює абонентське обслуговування пристрою GPS моніторингу в системі GPS моніторингу «Freetrack» шляхом надання доступу замовнику до сервера системи «Freetrack». Замовник здійснює самостійно контроль руху і палива своїх транспортних засобів. У випадку виникнення питань, замовник може звернутися за технічною підтримкою до виконавця. Виконавець надає замовнику логін та пароль доступу до системи моніторингу на електронну пошту. Замовник зобов`язаний забезпечити використання електронної пошти виключно уповноваженими особами замовника та конфіденційність отриманої інформації (пункти 2.8, 2.9 договору про надання послуг № 14/01-15П).

20.07.2017 Департамент розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства обласної державної адміністрації (платник) та ТОВ «АВЕ ЛЬВІВ» (перевізник) уклали договір № 20 про відшкодування додаткових витрат на вивезення твердих побутових відходів (ТПВ) та додаткову угоду від 05.11.2018 № 20 до нього, згідно з якими платник зобов`язується відшкодувати перевізнику з вивезення ТПВ фактичні додаткові витрати на їх перевантаження та перевезення з м. Львова за період з липня 2017 року по грудень 2018 року. Ціна договору становить 80 190 949,78грн., з яких: 31 296 891,48грн. відшкодування за період липня-грудня 2017 року; 48 894 058,30грн. - відшкодування за період січня-грудня 2018 року.

Згідно з пунктом 2.3 договору про відшкодування додаткових витрат на вивезення твердих побутових відходів (ТПВ), відшкодування додаткових витрат перевізника здійснюється в межах його фактичних витрат на вивезення ТПВ з м. Львова на полігони захоронення побутових відходів, сміттєспалювальні, переробні підприємства.

Відповідно до підпункту 2.5.1 пункту 2.5 договору про відшкодування додаткових витрат на вивезення твердих побутових відходів (ТПВ), розрахунки на відшкодування додаткових витрат здійснюються подекадно. Для відшкодування фактичних витрат на вивезення та перевезення побутових відходів з м. Львова, перевізник подає Департаменту розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства обласної державної адміністрації наступні документи: розрахунок відшкодування додаткових витрат на вивезення ТПВ, реєстр товарно - транспортних накладних та їх належним чином завірені копії, рахунок на оплату, акт відшкодування додаткових витрат на вивезення ТПВ. У разі необхідності, Департамент розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства обласної державної адміністрації може вимагати копії додаткових підтверджуючих документів про здійснення відповідних перевезень, а саме: договори з третіми особами, акти виконаних робіт, дорожні листи, карти GPS - маршрутів.

Платник протягом п`яти робочих днів після отримання необхідних документів здійснює їх опрацювання і, у разі відповідності до умов договору, здійснює перерахування коштів перевізнику (підпункт 2.5.2 пункту 2.5 договору про відшкодування додаткових витрат на вивезення твердих побутових відходів (ТПВ)).

Згідно з актами виконаних робіт позивач виконав роботи з перевезення вантажу відповідно до умов Договору в таких обсягах:

- за період з 15.03.2018 по 31.05.2018 на загальну суму 8 433 000,00грн.;

- за період з червня 2018 року по вересень 2018 року на загальну суму 9 498 099,80грн.

В актах вказані номери транспортних засобів, які здійснювали перевезення, маршрути перевезення та вартість (з ПДВ). Крім того, в актах зазначено, що роботи, виконані виконавцем, повністю відповідають вимогам Договору. Зауважень та претензій за якістю виконаних робіт, ціні та обсягу немає.

Акти підписані керівниками позивача і відповідача, скріплені їх печатками. Зокрема, акти за період з 15.03.2018 по 01.07.2018 зі сторони відповідача підписані директором відповідача Демцьо Ю.Р., акти за період з 02.07.2018 по 27.09.2018 підписані директором відповідача Гайовишиним О.П.

Згідно з товарно-транспортними накладними (ТТН) за 2018 рік вантажовідправник (замовник) ТОВ «АВЕ ЛЬВІВ» з пункту навантаження: м. Львів, вул. Північна відвантажив вантаж - безпечні побутові відходи, а вантажоодержувачі отримали цей вантаж у пунктах розвантаження (Житомирській, Київській, Чернігівській областях, тощо), перевізник - ФГ «Агро Захід Буг». ТТН підписані вантажовідправником (відповідачем), перевізником (позивачем), вантажоодержувачами та скріплені їх печатками.

Щодо наданих послуг позивач склав відповідні податкові накладні та зареєстрував їх в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В матеріалах справи наявні витяги з системи GPS - моніторингу «Freetrack» перевезень вантажу за березень - травень 2018 року, які підписані позивачем і відповідачем, скріплені печатками обох сторін.

Платіжними дорученнями та виписками банку з рахунка відповідача підтверджено, що в період з 11.06.2018 по 27.09.2018 відповідач перерахував позивачу кошти на загальну суму 9 846 000,00грн. з такими призначеннями платежів:

- від 11.06.2018 № 1475 на суму 1 054 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до актів від 15.03.2018 по 23.03.2018 з № 192 по № 223/1;

- від 19.06.2018 № 1599 на суму 2 122 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до актів № 224-300 за березень, квітень 2018 року;

- від 09.07.2018 № 1849 на суму 50 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 24.06.2016 № 01/07/2016-Ф відповідно до актів від 02.05.2018 та 03.05.2018 №№ 305, 307;

- від 10.07.2018 № 1873 на суму 40 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до акту від 03.05.2018 № 307;

- від 13.07.2018 № 1905 на суму 30 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до акту від 03.05.2018 № 307;

- від 16.07.2018 № 1955 на суму 50 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до актів від 04.05.2018 - 06.05.2018 №№ 310,311, 314;

- від 16.07.2018 № 1956 на суму 50 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до актів від 03.05.2018 № 306/1, від 04.05.2018 № 307/1;

- від 18.07.2018 № 1982 на суму 400 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до актів від 04.05.2018 по 07.05.2018 № 307/1, №№ 309,310,314, 315,318;

- від 19.07.2018 № 703 на суму 100 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до акту від 06.05.2018 № 314;

- від 23.07.2018 № 2027 на суму 500 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до акту від 07.05.2018 № 323;

- від 03.08.2018 № 2143 на суму 500 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 08.08.2018 № 2174 на суму 45 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 08.08.2018 № 2175 на суму 25 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 13.08.2018 № 2203 на суму 50 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 14.08.2018 № 2244 на суму 100 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 15.08.2018 № 2278 на суму 1 900 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР відповідно до акту від 07.05.2018 № 323;

- від 20.08.2018 № 2319 на суму 1 000 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 06.09.2018 № 2486 на суму 1 100 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 07.09.2018 № 2512 на суму 30 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 12.09.2018 № 2545 на суму 400 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР;

- від 27.09.2018 № 2743 на суму 300 000 грн. - оплата за транспортні послуги згідно з договором від 15.03.2018 № А-З/010318-ТР.

Згідно з бухгалтерською довідкою відповідача від 11.10.2018 № 1168 станом на 01.06.2018 заборгованість відповідача перед позивачем за надані транспортні послуги на підставі Договору становила 8 492 000,00 грн. За період з 01.06.2018 по 10.10.2018 проведено оплату на суму 9 846 000,00 грн. У червні 2018 року надано послуги на загальну суму 2 565 550,00 грн. Станом на 11.10.2018 борг за надані послуги становить 1 211 550,00 грн.

Згідно з актами звіряння взаємних розрахунків за період з квітня по вересень 2018 року, які підписані сторонами та скріплені їх печатками:

- за період з 02.04.2018 по 30.04.2018 борг відповідача становить 6 372 646,50 грн.;

- станом на 31.05.2018 борг відповідача становить 10 046 202,50 грн.;

- станом на 30.06.2018 борг відповідача становить 9 303 694,00 грн.;

- станом на 31.07.2018 борг відповідача становить 10 453 715,40 грн.;

- станом на 31.08.2018 борг відповідача становить 9 439 585,80 грн.;

- станом на 30.09.2018 борг відповідача становить 8 807 899,80 грн.

Відповідач подав Департаменту розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації реєстри товарно - транспортних накладних за березень - вересень 2018 року, відповідно до яких зазначені перевізники ТПВ, зокрема позивач. На підставі поданих реєстрів товарно - транспортних накладних Департамент розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації відшкодував відповідачу відповідно до договору від 20.07.2017 № 20 про відшкодування додаткових витрат на вивезення твердих побутових відходів (ТПВ) додаткові витрати на вивезення твердих побутових відходів, що підтверджується відомостями по транзакціях з Єдиного вебпорталу використання публічних коштів.

На замовлення позивача товариство з обмеженою відповідальністю Аудиторська фірма «Вест Аудит» надало звіт від 06.12.2019 про фактичні результати стосовно заборгованості відповідача перед позивачем за договорами від 24.06.2016 № 1/07/2016-Ф, від 30.09.2016 № 30/09/2016-А та від 15.03.2018 № А-3/010318-ТР про надання транспортних послуг.

Відповідно до звіту залишок боргу відповідача перед позивачем станом на 27.09.2018 складав 8 766 999,80 грн., з них: 8 211 799,80 грн. за договором від 15.03.2018 № А-3/010318-ТР та 555 200,00 грн. за договором від 24.06.2016 № 1/07/2016-Ф.

Також відповідно до звіту, 31.05.2019 на виконання наказу господарського суду Львівської області від 26.02.2019 по справі № 914/1680/18 (виданого на виконання рішення суду, яке в подальшому було скасоване судом касаційної інстанції, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції) приватним виконавцем Меленчуком В.І. стягнуто з боржника та перераховано стягувачу 3 614 472,14 грн. боргу, у зв`язку з чим аудитор вказав, що станом на 31.05.2019 залишок боргу відповідача перед позивачем за договором від 24.06.2016 № 1/07/2016-Ф становить 555 200,00 грн., а за договором від 15.03.2018 № А-3/010318-ТР - 4 597 327,66 грн. (8 211 799,80 грн. - 3 614 472,14 грн. = 4 597 327,66 грн.).

Згідно з копією постанови приватного виконавця Меленчука В.І. ВП № 58520840 від 15.08.2019 про повернення виконавчого документа стягувачу, яка міститься в матеріалах справи, на виконання наказу господарського суду Львівської області по справі № 914/1680/18 про стягнення з ТОВ «АВЕ ЛЬВІВ» на користь ФГ «Агро Захід Буг» 8 257 099,80 грн. основного боргу, 18 000,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу та 123 856,50 грн. судового збору, стягувачу перераховано 3 614 472,14 грн. заборгованості.

4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Джерела права. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості у сумі 8 257 099,80 грн. за надані послуги за Договором.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (стаття 11 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та

................
Перейти до повного тексту