ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2020 року
м. Київ
справа № 712/14819/17
адміністративне провадження № К/9901/46427/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державному реєстрі виборців Соснівського району Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради (правонаступником якого є Департамент організаційного забезпечення Черкаської міської ради) про визнання незаконним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Соснівського районного суду міста Черкаси від 12.12.2017 (суддя Мельник І.О.), та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року (судді Файдюк В.В., Мезенцева Є.І., Чаку Є.В.),
І. Суть спору
1. У листопаді 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Соснівського районного суду міста Черкаси з адміністративним позовом до Відділу ведення Державного реєстру виборців Соснівського району Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради (далі - Відділ ведення ДРВ), в якому просив визнати незаконним рішення відповідача про відмову у задоволенні її заяви про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, та зобов`язати відповідача внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місце знаходження (місце постійного проживання) позивача, вказаними у довідці про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначив, що від початку 2014 року в Україні виникли обставини загрози національній безпеці країни, у зв`язку з чим діють обмеження прав людини щодо свободи пересування (це стосується переміщення цивільного населення на території Криму та окупованих територій Сходу України, а також з цих територій в інші регіони України), щодо права власності, щодо права на місцеве самоврядування. Унаслідок зазначених вище обставин в Україні стало масовим явищем внутрішнє переміщення осіб. Позивач внаслідок вище наведених обставин був змушений покинути своє місце проживання, оскільки життя і здоров`я, особисті права і свободи на непідконтрольній Україні території знаходяться у небезпеці, і на цей час позивач взятий на облік державою як ВПО. У його паспорті залишилась відмітка про реєстрацію місця проживання на непідконтрольній території, але місце його фактичного постійного проживання зазначене у довідці про взяття на облік як ВПО за адресою: АДРЕСА_1 . Він є громадянином України, виборцем, включеним до Державного реєстру виборців, та має намір здійснювати свої виборчі права. Оскільки він не може реалізувати свої виборчі права на місцевих виборах, то звернувся до відповідача з заявою про зміну виборчої адреси з проханням видати відповідний наказ, однак на дану заяву отримав відповідь з відмовою у зміні виборчої адреси. Виходячи з вищезазначеного просить визнати незаконним рішення відповідача органу ведення Державного реєстру виборців про відмову у задоволенні заяви позивача про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, що містяться у відповіді відповідача та зобов`язати відповідача орган ведення Державного реєстру виборців внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місце знаходження (місце постійного проживання) позивача, що вказані у довідці про реєстрацію позивача, як внутрішньо переміщеної особи.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 за даними паспорту громадянина України зареєстрований у АДРЕСА_2 .
4. Згідно довідки № 7102002480 від 09.06.2016 ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, фактичне місце перебування якої є АДРЕСА_3 .
5. Позивач 27.11.2017 звернувся до Відділу ведення Державного реєстру виборців із заявою про видачу наказу про зміну її виборчої адреси у Державному реєстрі виборців та включення його до списку виборців на місцевих виборах за виборчою адресою по АДРЕСА_4 .
6. Позивачу була надана відповідь про відмову у розгляді її заяви по суті через необґрунтованість, оскільки до вказаного Закону документами, до яких вносяться відомості про місце проживання громадян України, є паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України. Натомість довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є документом, до якого вносяться відомості про місце перебування особи. Водночас у паспорті позивача, який пред`явлено відділу ведення Державного реєстру виборців Соснівського району департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, відсутні відомості про реєстрацію місця проживання за адресою, вказаною у заяві про зміну виборчої адреси.
7. Уважаючи таку відмову протиправною, позивач звернулася до суду з позовом, в якому просив зобов`язати відповідача внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси згідно з відомостями про місце її постійного проживання, що вказані у довідці про її реєстрацію, як внутрішньо переміщеної особи.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
8. Соснівського районного суду міста Черкаси постановою від 12 грудня 2017 року відмовив у задоволенні позову.
9. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 27 лютого 2018 року залишив постанову суду першої інстанції без змін.
10. Відмовляючи в задоволенні позову суди попередніх інстанцій виходили з того, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі також - ВПО) не підтверджує факт реєстрації позивача за вказаною адресою. Відповідно до відміток у паспорті громадянина України (щодо зареєстрованого місця проживання) позивач не належить до територіальної громади Обухівського району Київської області, оскільки місцем її реєстрації в паспорті зазначена інша адреса.
11. Суди зазначили, що місце проживання ВПО не є місцем реєстрації такої особи, а місце голосування і виборча адреса не є тотожними поняттями.
IV. Касаційне оскарження
12. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
13. Обґрунтовуючи касаційну скаргу позивач зазначив про помилковість висновків судів стосовно того, що довідка ВПО не може підтверджувати місця проживання ВПО та належність її до територіальної громади. Позивач також зауважила, що чинний Закон України від 22 лютого 2007 року № 698-V "Про Державний реєстр виборців" (далі - Закон № 698-V) прийнято ще до початку збройного конфлікту на сході України, який зумовив масове вимушене переселення людей з цих неконтрольованих Україною територій. Зокрема, цим Законом не передбачено механізму реалізації громадянами зі статусом ВПО своїх виборчих прав за місцем свого нового постійного проживання.
14. Відповідач подав заперечення на касаційну скаргу, у яких просить залишити оскаржені судові рішення без змін. З посиланням на пункт 20 статті 92 Конституції України, статтю 3 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (далі - Закон № 1382-IV), статтю 8 Закону України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі - Закон № 1706-VIІ) зазначив, що ВПО не мають права голосу на місцевих виборах за місцем їх фактичного проживання, оскільки вони залишаються членами тих територіальних громад, на території яких зареєстроване їх місце проживання.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування.
15. За змістом пункту 20 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
16. Відповідно до статті 1 Закону № 698-V Державний реєстр виборців (далі - Реєстр) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (далі - виборці).
17. Відповідно до пункту частини п`ятої статті 14 Закону № 698-V органом ведення Реєстру є:
1) у районі, районі в місті Києві, місті Севастополі - відповідний структурний підрозділ апарату районної, районної у місті державної адміністрації;
2) у місті обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення без районного поділу - відповідний виконавчий орган міської ради;
3) у районі в місті обласного значення з районним поділом - відповідний виконавчий орган районної у місті ради або відповідний структурний підрозділ створеного у районі виконавчого органу міської ради.
18. Відповідно до частин першої, другої статті 8 Закону № 698-V виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці.
19. Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
20. Відповідно до статті 2 Закону № 1382-IV громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.
21. Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.
22. За змістом статті 3 Закону № 1382-IV реєстрацією є внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
23. Документами, до яких вносяться відомості про місце проживання, є паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.
24. Відповідно до частин першої - третьої статті 3 Закону України від 14 липня 2015 року № 595-VIII "Про місцеві вибори" (далі - Закон № 595-VIII) право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
25. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.
26. Документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах є: 1) паспорт громадянина України; тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).
27. Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання.