1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 266/2419/16-а

адміністративне провадження № К/9901/38714/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №266/2419/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Маріуполя Донецької області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною ОСОБА_1 на постанову Приморського районного суду м. Маріуполя від 21 червня 2017 року (суд у складі головуючої судді - Курбанової Н.М.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Сухарька М.Г., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Маріуполя Донецької області, в якому просив:

1.1. визнати неправомірною бездіяльність УПФУ в Приморському районі м. Маріуполя щодо не проведення індексації пенсії в межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України та не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) жовтня 2008 року та грудня 2013 року та не визначення фіксованої суми індексації виходячи з базових місяців жовтня 2008 року та грудня 2013 року, не нарахування та невиплати її з 01.09.2015 року;

1.2. визнати неправомірними дії УПФУ в Приморському районі м. Маріуполя по застосуванню коефіцієнтів індексації пенсії та розмірів прожиткового мінімуму, які були встановлені в грудні 2014 року з 01.09.2015 року;

1.3. зобов`язати УПФУ в Приморському районі м. Маріуполя з 01 вересня 2015 року нарахувати та виплатити суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 року з урахуванням фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) жовтня 2008 року та грудня 2013 року та індексу споживчих цін з листопада 2008 року та січня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України.

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідач порушив вимоги Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, оскільки не проводив належним чином індексацію пенсії позивача.

3. Ухвалою Приморського районного суду м. Маріуполя від 21 червня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі міста Маріуполя про визнання дій неправомірними та зобов`язання провести перерахунок пенсії за період 01 вересня 2015 року по 17 грудня 2015 року залишені без розгляду.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Постановою Приморського районного суду м. Маріуполя від 21 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2017 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

5. Рішення судів мотивовані тим, що в ході судового розгляду справи належними та допустимими доказами не підтвердився факт порушення відповідачем вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення від 17.07.2003 року № 1078 щодо індексації пенсії позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

7. Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки листу Департаменту пенсійного забезпечення ГУ ПФУ в Донецькій області від 17.03.2016 року №1833/К-11, в якому зазначено, що бюджетом Пенсійного фонду України на 2014 рік та 2015 рік обсяги витрат на проведення індексації пенсії заплановані з розрахунку перевищення 101% порогу індексу споживчих цін, а з 01.01.2016 року - 103%. Суди також проігнорували наданий позивачем розрахунок індексації пенсії та не застосували практику Європейського суду з прав людини при вирішенні спірних правовідносин.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11 вересня 2017 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Приморського районного суду м. Маріуполя від 21 червня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2017 року.

9. З 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд як найвищий суд у системі судоустрою України, у зв`язку з чим відповідно до пункту 7 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року №1402-VIII Вищий адміністративний суд України припинив свою діяльність.

10. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями для розгляду зазначеної касаційної скарги визначено колегію суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Анцупова Т.О. (головуючий суддя), Стародуб О.П., Кравчук В.М.

11. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т.О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 266/2419/16-а.

12. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 18 червня 2019 року визначено колегію суддів для розгляду вказаної справи у складі: Стрелець Т. Г. (суддя-доповідач), судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В.

13. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

14. ОСОБА_1 (далі - позивач) перебуває на обліку Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Маріуполя Донецької області (далі - відповідач) та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 01 травня 2007 року. З 22 липня 2008 року позивач не працює.

15. 11 квітня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про отримання відомостей щодо проведення індексації пенсії.

16. Листом від 10.05.2016 № 6389/03 пенсійний орган повідомив, що розмір пенсії позивача індексується у відповідності до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». З 01.09.2015 у зв`язку зі зростанням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, управлінням було проведено індивідуально-масовий перерахунок та встановлено фіксовану суму індексації пенсії позивача в розмірі 125,61 грн.

17. ОСОБА_1 не погодився з такою відповіддю Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Маріуполя Донецької області та звернулась до суду за захистом свого порушеного права.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

19. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

20. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

21. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

23. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

24. Відповідно до статті 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХІІ) , в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно статті 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, у тому числі пенсії. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.<

................
Перейти до повного тексту