1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



06 серпня 2020 року

м. Київ



Справа № 910/13541/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І.М. (головуючий), Білоуса В.В., Катеринчук Л.Й.,

за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,

представників учасників справи:

позивача - Вознюк Є.В. - адвокат (довіреність від 28.04.2020 №007.1Др-25-0420)

відповідачів 1- Гузема А.А. (довіреність від 04.06.2020 №26/1.1-17-14663),

відповідачів 2- Усачова А.І. (посвідчення від 24.04.2020 НОМЕР_1),

третьої особи - не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз"

на рішення господарського суду міста Києва від 18.09.2019 та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 03.02.2020

за позовом акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз"

до: Міністерства енергетики та вугільної промисловості України;

Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про відшкодування шкоди у сумі 75 083 550,48 грн.,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Державна казначейська служба України.



Відповідно до розпорядження заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 03.08.2020 № 29.3-02/1450 у зв`язку з відпусткою судді Булгакової І.В. склад судової колегії Касаційного господарського суду змінився, що підтверджується Витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 03.08.2020, який наявний в матеріалах справи.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог



Публічне акціонерне товариство "Криворіжгаз" (у зв`язку зі зміною типу товариства та його найменування у подальшому має назву - акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз"; далі - АТ "Криворіжгаз", позивач) звернулося до господарського суду міста Києва із позовом до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (далі - Міністерство, відповідач-1) та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, відповідач-2), про відшкодування шкоди, завданої неправомірними діями відповідачів, у розмірі 75 083 550,48 грн. з Державного бюджету України.



Позивач стверджує, що у зв`язку із встановленими відповідачем-2 на підставі наказу відповідача-1 тарифами на розподіл виробничо-технологічних втрат (далі - ВТВ) газу, що діяли у 2014 та 2015 роках і є, на його думку, економічно необґрунтованими та збитковими для нього, позивач змушений був придбавати природний газ для покриття таких витрат за власні кошти, невраховані у тарифі на розподіл, і які не були компенсовані державою, що призвело до судового спору про стягнення з позивача на користь ПАТ "Нафтогаз України" заборгованості та штрафних санкцій у розмірі 148 303 270,33 грн (господарська справа № 904/6892/17).



При обґрунтуванні розміру шкоди позивач виходив з різниці між фактичною кількістю газу, використаної на виробничо-технологічні втрати, та обсягу газу на ВТВ, який передбачено структурою затвердженого тарифу, помноженого на ціни на газ, що діяли під час затвердження тарифу.



Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



Рішенням господарського суду міста Києва від 18.09.2019 (суддя Босий В.П.) позов задоволено частково. Стягнуто з Державного бюджету України на користь АТ "Криворіжгаз" грошові кошти у розмірі 27 544 808,52 грн. В іншій частині в задоволенні позову відмовлено.



Постановою Північного апеляційного господарського суду від 03.02.2020 (колегія суддів: Кропивна Л.В., Дідиченко М.А., Пономаренко Є.Ю.) рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову АТ "Криворіжгаз".



Короткий зміст вимог касаційної скарги



Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями АТ "Криворіжгаз" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати повністю постанову Північного апеляційного господарського суду, а рішення господарського суду міста Києва скасувати у частині позовних вимог, щодо яких було відмовлено, та ухвалити в цій частині нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



Касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини першої статті 287 ГПК України, з урахуванням вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України та пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах).



Доводи інших учасників справи



У відзивах на касаційну скаргу відповідач-1 та відповідач-2 доводи касаційної скарги не визнають і погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, а також просять постанову апеляційної інстанції залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.



Розгляд заяв та клопотань учасників справи



Міністерство енергетики України звернулось до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з заявою про заміну сторони у справі № 910/13541/17 та просило замінити Міністерство енергетики та вугільної промисловості України на Міністерство енергетики України. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.08.2020 зазначену заяву задоволено.



06.08.2020 року від НКРЕКП надійшло клопотання про відкладення розгляду справи для надання можливості на примирення, яке мотивоване тим, що на даний час між НКРЕКП та АТ "Криворіжгаз" тривають переговори щодо мирного врегулювання спору шляхом укладення мирової угоди, проте дана обставина є утрудненою, враховуючи дію обмежувальних протиепідемічних заходів (карантину) на території України, а також перебування Члена НКРЕКП Магди О.І. та Голови НКРЕКП Тарасюка В.В. у щорічних відпустках.

Касаційний господарський суд не вбачає підстав для задоволення даного клопотання з урахуванням такого. Судочинство в Україні здійснюється і в умовах карантину. Крім того, ухвалами Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду тричі відкладався розгляд касаційної скарги за клопотаннями учасників справи для надання можливості на примирення.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, наступне.



Публічне акціонерне товариство "Криворіжгаз" (після зміни типу та найменування - АТ "Криворіжгаз") на підставі ліцензії, виданої НКРЕКП, на підставі рішення від 16.04.2015 № 1274 (переоформлене на підставі рішення від 01.09.2015 № 2248) здійснює розподіл природного газу, газу (метану) вугільних родовищ.



Наказом Міністерства від 23.11.2011 № 737 "Про визначення розмірів нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільних мережах" (надалі - Наказ № 737) встановлено порядок визначення розмірів нормативних втрат і ВТВ природного газу в газорозподільних мережах, а також передбачено, що Міністерство затверджує щодо кожного газорозподільного підприємства розміри нормативних втрат і ВТВ природного газу в газорозподільних мережах на наступний календарний рік.



Відповідно до пункту 1.1 Наказу № 737 річні обсяги нормативних втрат і ВТВ природного газу в газорозподільних мережах розраховуються відповідно до Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 № 264 (z0570-03), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за № 570/7891, Методики визначення питомих ВТВ природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 № 264 (z0571-03), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за № 571/7892, та Методики визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.10.2003 № 595 (z1224-03), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 за № 1224/8545.



Пунктом 1.2 Наказу № 737 встановлено, що газорозподільні підприємства самостійно згідно з методиками, зазначеними в підпункті 1.1 пункту 1 цього наказу, розраховують річні обсяги нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу на календарний рік та не пізніше ніж за 2 місяці до початку року подають їх на затвердження до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.



На підставі даних, отриманих від газорозподільних підприємств щодо розрахованих річних обсягів нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу, Міністерство упродовж місяця затверджує щодо кожного газорозподільного підприємства розміри нормативних втрат і ВТВ природного газу в газорозподільних мережах на наступний календарний рік (підпункт 1.3).



Затверджені розміри нормативних втрат і ВТВ природного газу є максимально допустимими для певного року (підпункт 1.4).



У разі непогодження розрахованих газорозподільним підприємством річних обсягів нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу Міністерство енергетики та вугільної промисловості України надає йому вмотивовану відмову (підпункт 1.5).

На виконання даного наказу АТ "Криворіжгаз" до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України було подано, проведені на підставі Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами (далі - Методика 1) та Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами (далі - Методика 2):

- розрахунок ВТВ на 2014 рік в обсязі 18 115,214 тис.куб.м. газу (лист позивача №04/18296 від 31.10.2013)

- розрахунок ВТВ на 2015 рік в обсязі 18 006,808 тис.куб.м. газу (лист позивача від 17.10.2014 № 43/8173 та від 21.10.2014 № 43/8251).



Міністерством видано Наказ за № 122 "Про затвердження розмірів нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат газорозподільних підприємств на 2015 рік" (надалі - Наказ № 122).



Додатком до вказаного наказу для АТ "Криворіжгаз" були затверджені граничні розміри нормативних втрат і ВТВ в розмірі 12 639 тис.куб.м.



Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.09.2015 у справі № 826/15132/15 визнано незаконність дій Міністерства із встановлення занижених розмірів ВТВ для 30 (тридцятьох) газорозподільних підприємств, в тому числі і позивача, яким додаток до Наказу № 122 скасовано. В ході розгляду справи суд дійшов висновку, що оскаржуваний наказ Міністерство енергетики та вугільної промисловості прийняло з перевищенням своїх повноважень, без дотримання процедури його прийняття, та всупереч положенням Наказу № 737, що є регуляторним актом по відношенню до оскаржуваного Наказу.



Встановлення тарифів на розподіл природного газу належить до виключних повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг відповідно до пункту 7 частини третьої статті 4 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", який діяв до 01.10.2015, частина три та частина 6 статті 4 Закону України "Про ринок природного газу", який діє з 01.10.2015.



Відповідно до Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 09.07.2003 № 570/7891, виробничо-технологічні втрати газу - це газ, що втрачається під час транспортування газорозподільними та внутрішньо-будинковими мережами, а також під час виконання профілактичних робіт та поточних ремонтів; виробничо-технологічні витрати - це газ, що витрачається під час виконання комплексу робіт, пов`язаних з введенням в експлуатацію новозбудованих, реконструйованих або капітально відремонтованих об`єктів системи газопостачання та на опалення газорегуляторного обладнання.

Позивачу були встановлені тарифи на послуги розподілу природного газу на 2015 рік постановою НКРЕ від 30.04.2014 № 595 та постановами НКРЕКП від 03.03.2015 № 518, від 30.06.2015 № 1903 та від 24.09.2015 № 2400.



При цьому у 2014-2015 році розрахунок тарифів на транспортування природного газу розподільними трубопроводами здійснювався відповідно до Методики розрахунку тарифів на транспортування та постачання природного газу для підприємств з газопостачання та газифікації, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 04.09.2002 № 983.



Згідно з Методикою при розрахунку тарифів на послуги розподілу природного газу враховуються нормовані виробничо-технологічні витрати та втрати природного газу підприємства з газопостачання та газифікації.



Згідно частини 1 статті 3 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", який діяв до 01.10.2015, державне управління у сфері функціонування ринку природного газу здійснювали Кабінет Міністрів України та центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в нафтогазовому комплексі, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику в нафтогазовому комплексі, у межах повноважень, визначених законодавством.



Відповідно пункту 4 частини 3 статті 3 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" (який діяв у 2014-2015) центральний орган виконавчої влади, що забезпечував формування державної політики в нафтогазовому комплексі здійснює інші повноваження, визначені законами України та покладені на нього Президентом України.



Протягом 2014-2015 років Міністерство енергетики та вугільної промисловості України діяло на підставі Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 382/2011 (далі - Положення).



Згідно з підпунктом 14 пункту 4 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 382/2011, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України відповідно до покладених на нього завдань затверджує перелік нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат нафти, природного газу та газового конденсату під час їх видобутку, підготовки до транспортування і транспортування, порядок визначення їх розмірів та ведення їх обліку.



Ця норма діяла протягом 2014-2016 років.



Міністерство, відповідно до покладених на нього завдань, Наказом № 737, встановило порядок визначення розмірів нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат.


................
Перейти до повного тексту