ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2020 року
м. Київ
справа № 160/1841/19
адміністративне провадження № К/9901/10608/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Єресько Л.О.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №160/1841/19
за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, Прем`єр-міністра України Гройсмана Володимира Борисовича, Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України, Голови Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України Савчука Сергія Дмитровича про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року (суддя Конєва С.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Семененка Я.В., суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.)
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог та рішень судів попередніх інстанцій
1. У лютому 2019 року ОСОБА_1, через систему "Електронний суд" звернувся до суду з позовом до Кабінету Міністрів України, Прем`єр-міністра України Гройсмана Володимира Борисовича, Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України, Голови Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України Савчука Сергія Дмитровича про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року позовну заяву повернуто позивачеві на підставі пункту 3 частини 4 статті 169 КАС України.
2.1. Не погоджуючись із даною ухвалою суду першої інстанції, позивач оскаржив її в апеляційному порядку.
2.2. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року по справі №160/1841/19 залишено без змін.
2.3. Повертаючи позовну заяву ОСОБА_1, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позовна заява подана позивачем за допомогою системи "Електронний суд", яка на момент її подання не функціонує, при цьому останню не підписано з дотриманням вимог п.п.15.1 п.п.15.3 п.15 Перехідних положень КАС України.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції
3. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та направити справу на новий розгляд.
3.1. В обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій положень статті 8 Конституції України, яка визначає, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Вважає, що судами попередніх інстанцій було порушене його право на захист в суді.
3.2. Відповідачі відзиву на касаційну скаргу не надали.
3.3. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г. ухвалою від 18 квітня 2019 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 9 квітня 2019 року даній справі.
3.4. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №160/1841/19 (провадження №К/9901/10608/19).
3.5. Протоколом повторного автоматизованого розподілу від 06 червня 2019 року касаційну скаргу у справі №160/1841/19 (провадження №К/9901/10608/19) передано на розгляд колегії суддів у складі: Калашнікова О.В. (головуючий суддя), судді: Білак М.В., Губська О.А.
Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги
4. Як вбачається з матеріалів справи, позовна заява ОСОБА_1 була повернута судом першої інстанції, оскільки подана в електронному вигляді з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, а тому вважається не підписаною. Із таким висновком погодився і суд апеляційної інстанції.
5. Статтею 55 Конституції України встановлено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
6. Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
7. Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
8. Частиною третьою статті 3 КАС України передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
9. Вимоги до форми та змісту позовної заяви визначені статтею 160 КАС України, відповідно до якої, зокрема, позовна заява подається у письмовій формі.
10. Частинами сьомою, восьмою статті 44 КАС України встановлено, що документи (в тому числі процесуальні документи, письмові та електронні докази тощо) можуть подаватися до суду, а процесуальні дії вчинятися учасниками справи в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, за винятком випадків, визначених цим Кодексом. Процесуальні документи в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом заповнення форм процесуальних документів відповідно до Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.
11. У пункті 15 частини першої розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система починає функціонувати через 90 днів з дня опублікування Державною судовою адміністрацію України у газеті "Голос України" та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
12. Оголошення про створення та забезпечення функціонування ЄСІТС було опубліковано Державною судовою адміністрацією України у газеті "Голос України" № 229 (6984) 1 грудня 2018 року.
13. У подальшому, у газеті "Голос України" (№ 42 (7048) від 1 березня 2019 року) опубліковано повідомлення Державної судової адміністрації України, згідно з яким (відповідно до рішення Вищої ради правосуддя від 28 лютого 2019 року № 624/0/15-19 та враховуючи результати обговорення з судами, іншими органами та установами системи правосуддя питання необхідності відтермінування початку функціонування ЄСІТС), Державна судова адміністрація України повідомила про відкликання оголошення, опублікованого в газеті "Голос України" (№ 229 (6984) від 1 грудня 2018 року).