1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 серпня 2020 року

Київ

справа №814/225/15

адміністративне провадження №К/9901/28082/18



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянув в порядку письмового провадження справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Міндоходів у Миколаївській області, третя особа - Приватне підприємство "Промінь", про скасування рішення про застосування фінансових санкцій, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДФС у Миколаївській області на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.08.2015 (суддя - Лебедєва Г.В.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2015 (головуючий суддя - Зуєва Л.Є., судді: Шевчук О.А., Федусик А.Г.) у справі № 814/225/15.



встановив:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) звернулася до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом в якому, просила суд визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Міндоходів у Миколаївській області (далі - ГУ Міндоходів у Миколаївській області) про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 20.08.2014 №00114/07-21.



Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.08.2015 позов задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з відсутності надання відповідачем доказів того, що позивач здійснює господарську діяльність в приміщенні кафе на базі відпочинку "ІНФОРМАЦІЯ_1" за адресою: АДРЕСА_1, а відтак відсутній обов`язок реєстрації місця зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів за цією адресою.



Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2015 постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.08.2015 змінено в мотивувальній частині, в решті - залишено без змін.



При прийнятті цієї постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що якщо суб`єкт господарювання, який здійснює реалізацію і збереження алкогольних напоїв та тютюнових виробів в одному торгівельному приміщенні (будівлі), не має відокремленого від об`єкта роздрібної торгівлі місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, то у такого суб`єкта господарювання відсутні підстави для внесення до Єдиного реєстру відомостей про місце зберігання, з огляду на його відсутність.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ Міндоходів у Миколаївській області оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.08.2015 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2015, прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.



В обґрунтування своїх вимог ГУ Міндоходів у Миколаївській області посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, статті 15, частини другої статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".



Так, відповідач зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки Договору оренди об`єкту нерухомості від 25.05.2014 № 1, який свідчить про здійснення ФОП ОСОБА_1 господарської діяльності на території ПП "Промінь"; помилково не прийнято до уваги постанову Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області від 18.09.2014, якою ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, що передбачене частиною першою статті 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Також зазначає, що Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" передбачає можливість зберігання тютюнових виробів у місцях зберігання не внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання за місцем торгівлі за наявності ліцензії.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.



Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ Міндоходів у Миколаївській області проведено фактичну перевірку з питань додержання суб`єктом господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами на базі відпочинку "ІНФОРМАЦІЯ_1", що розташована за адресою: АДРЕСА_1 та належить суб`єкту господарювання ФОП ОСОБА_1 .



За результатами перевірки складено Акт №27/14-07/НОМЕР_1 від 31.07.2014, в якому відображено факт реалізації двох порцій коньяку "Шустов" по 50 грам по ціні 15,00 грн. за порцію без наявності діючої ліцензії на такий вид діяльності, та зберігання на базі відпочинку "ІНФОРМАЦІЯ_1" 11 пачок тютюнових виробів на загальну суму 174,00 грн. у місцях зберігання не внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання, чим порушено вимоги статей 15,17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".



На підставі названого акту перевірки ГУ Міндоходів у Миколаївській області прийнято рішення про застосування фінансових санкцій №000114/07-21 від 20.08.2014, відповідно до якого за роздрібну торгівлю алкогольними напоями без наявності ліцензії на такий вид діяльності та за зберігання тютюнових виробів у місцях зберігання не внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання - застосовано до позивача фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 10996,28 грн., з яких: 9296,28 грн. - роздрібна торгівля алкогольними напоями без наявності ліцензії на такий вид діяльності; 1700,00 грн. - зберігання тютюнових виробів у місцях зберігання не внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання.



Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначає Закон України Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".



Згідно зі статтею 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій. Зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється в місцях зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, внесених до Єдиного реєстру, незалежно від того, кому належить таке місце зберігання, або того, за заявою якого суб`єкта господарювання таке місце зберігання було внесено до Єдиного реєстру.



Статтею 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що місце зберігання - це місце, яке використовується для зберігання спирту, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.



У відповідності до статті 17 Закону України Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової (включаючи імпорт та експорт) і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності ліцензій, - 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень; зберігання спирту, або алкогольних напоїв, або тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, - 100 відсотків вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 17000 гривень.

Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 №790.


................
Перейти до повного тексту