1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 січня 2020 року

Київ

справа №802/4212/14-а

адміністративне провадження №К/9901/5757/18, К/9901/5754/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бившевої Л.І.,

суддів: Шипуліної Т.М., Хохуляка В.В.,

розглянув у спрощеному провадженні без повідомлення сторін касаційну скаргу Козятинської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Вінницькій області (далі - Інспекція) на постанову Вінницької апеляційного адміністративного суду від 25.03.2015 та касаційну скаргу Приватного підприємства "Енергоспецсервіс" (далі - Підприємство) на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 25.02.2015 та постанову Вінницької апеляційного адміністративного суду від 25.03.2015 у справі за позовом Приватного підприємства "Енергоспецсервіс" до Козятинської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Вінницькій області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу,



УСТАНОВИВ:



У грудні 2014 року Підприємство звернулось до суду із позовом до Інспекції, у якому просило: визнати протиправними дії Інспекції щодо призначення документальної позапланової виїзної перевірки Підприємства з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських операцій із ТОВ БВП "Строитель-Плюс", ПП "Ротонда Торг", ТОВ "Бренд Строй", ПП "Скипер", ПП "Команд", ПП "Кримторг", ПП "Базис Торг", ПП "Укрторгпартнер", ПП "Кримспецтехнолоджи", ПП "Пан Буд", ПП "Севелітстрой", ПП "Габарит-груп", Фірма "Капітель Плюс" за період з 01.01.2009 по 31.03.2012, ТОВ "Стройбетон Україна" за період з 01.11.2011 по 30.04.2012; визнати протиправним та скасувати наказ Інспекції від 28.11.2014 № 66 "Про призначення документальної позапланової виїзної перевірки".



На обґрунтування зазначених позовних вимог Підприємство послалося на те, що: всупереч положенням пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України письмовий запит Інспекції не містив: підстав для його надіслання із зазначенням інформації, яка підтверджує підстави для надіслання запиту; фактів, що свідчать про порушення Підприємством законодавства, з наведенням конкретних норм податкового та іншого законодавства, яке порушено, з огляду на що Підприємство звільняється від обов`язку надавати відповіді на такий запит та, як наслідок, у Інспекції не було правових підстав для прийняття оспорюваного наказу; в силу положень пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України Інспекція за наявності відповідних підстав мала право призначити документальну позапланову виїзну перевірку діяльності Підприємства лише за 1095 днів, що передують призначенню перевірки, тобто за період з 04.12.2011 по 02.12.2014, а не за період з 01.01.2009 по 30.04.2012, який визначений у оспорюваному наказі; за період, який вказаний в оспорюваному наказі, Інспекцією вже було проведено 5 перевірок (як планових, так і позапланових), що свідчить про те, що перевірка, призначена згідно наказу № 66 від 28.11.2014, є повторною, з огляду на що наказ про її призначення повинен був бути виданий та підписаний контролюючим органом вищого рівня, а не Інспекцією.



Вінницький окружний адміністративний суд постановою від 25.02.2015 у задоволенні позову відмовив.



Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що: запити Інспекції № 3278/22-01-18 від 29.10.2014 та № 3281/22-01-18 від 30.10.2014 "Про надання інформації та її документального підтвердження" були складені у відповідності до вимог діючого законодавства, з огляду на що Підприємство було зобов`язане надати на них вичерпні відповіді, тоді як листами від 11.11.2014 за вих № 1085 та № 1086 Підприємство відмовило Інспекції у наданні пояснень та їх документального підтвердження, з огляду на що у Інспекції були наявні підстави для прийняття оспорюваного наказу; оспорюваний наказ прийнятий відповідно до вимог підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, а його зміст та реквізити відповідають положенням пункту 81.1 статті 81 цього Кодексу; норма пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України жодним чином не обмежує право податкового органу на проведення перевірки, перевіряємий період якої перевищує 1095-денний строк; нормами Податкового кодексу України не встановлено кількісних обмежень щодо проведення перевірок за наявності підстав для їх проведення.



Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 25.03.2015 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким позов задовольнив частково: визнав протиправними дії Інспекції щодо призначення документальної позапланової виїзної перевірки Підприємства з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських операцій із ТОВ БВП "Строитель-Плюс", ПП "Ротонда Торг", ТОВ "Бренд Строй", ПП "Скипер", ПП "Команд", ПП "Кримторг", ПП "Базис Торг", ПП "Укрторгпартнер", ПП "Кримспецтехнолоджи", ПП "Пан Буд", ПП "Севелітстрой", ПП "Габарит-груп", Фірма "Капітель Плюс" в частині періоду з 01.01.2009 по 28.11.2011, з ТОВ "Стройбетон Україна" в частині періоду з 01.11.2011 по 28.11.2011; визнав протиправним та скасував наказ Інспекції від 28.11.2014 № 66 "Про призначення документальної позапланової виїзної перевірки" в частині періоду перевірки із ТОВ БВП "Строитель-Плюс", ПП "Ротонда Торг", ТОВ "Бренд Строй", ПП "Скипер", ПП "Команд", ПП "Кримторг", ПП "Базис Торг", ПП "Укрторгпартнер", ПП "Кримспецтехнолоджи", ПП "Пан Буд", ПП "Севелітстрой", ПП "Габарит-груп", Фірма "Капітель Плюс" - з 01.01.2009 по 28.11.2011, а з ТОВ "Стройбетон Україна" - з 01.11.2011 по 28.11.2011. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.



Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки граничним періодом визначення грошового зобов`язання у розумінні пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України є 1095-денний строк, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, то у Інспекції не було правових підстав для призначення позапланової перевірки Підприємства у період, що перевищує вказаний строк, а саме до 28.11.2011. Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, що ненадання Підприємством відповіді на запити Інспекції є безпідставним, оскільки зі змісту запитів вбачається, що вони складені відповідно до вимог пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України, з огляду на що Підприємство було зобов`язане надати вичерпні відповіді на зазначені запити.



Інспекція оскаржила рішення суду апеляційної інстанції до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 21.04.2015 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Інспекції та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.



В обґрунтування вимог касаційної скарги Інспекція вказує на те, що рішення суду апеляційної інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального права, оскільки норма пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України не обмежує право податкового органу на проведення перевірки, перевіряємий період якої перевищує 1095-денний строк, а лише встановлює строк для визначення суми грошового зобов`язання платника податків контролюючим органом.



Підприємство оскаржило рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 21.04.2015 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Підприємства.



В обґрунтування вимог касаційної скарги Підприємство вказує на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені із порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки доводам Підприємства щодо неможливості проведення повторних перевірок, з огляду на норми підпункту 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, пункту 4 Указу Президента України від 23.07.1998 № 817/98 "Про деякі заходи щодо дерегулювання підприємницької діяльності", оскільки за період, який вказаний у оспорюваному наказі, Інспекцією вже було проведено 5 перевірок, як планових та позапланових.



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 13.01.2010 прийняв касаційну скаргу Інспекції та касаційну скаргу Підприємства до провадження та призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 14.01.2020.



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційних скаргах доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга Інспекції не підлягає задоволенню, а касаційна скарга Підприємства підлягає задоволенню з таких підстав.



У справі, що розглядається, суди встановили, що Інспекція направила на адресу Підприємства письмовий запит "Про надання інформації та її документального підтвердження" від 29.10.2014 № 3278/22-01-18, у якому вказала, що Інспекцією за результатами податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які можуть свідчити про порушення податкового законодавства Підприємством, а саме - відкрито кримінальні провадження відносно ряду контрагентів Підприємства за фактами фіктивного підприємництва. У зв`язку з чим Інспекція з посиланням на підпункт 20.1.2 пункту 20.1 статті 20, пункт 1 абзацу третього пункту 73.3 статті 73, підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, просила надати протягом 10 робочих днів з дня отримання цього запиту інформацію та її документальне підтвердження для з`ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському та податковому обліку із відповідним відображенням у податкових деклараціях (розрахунках, звітах тощо) результатів операцій по взаємовідносинах з ТОВ БВП "Строитель-Плюс", ПП "Ротонда Торг", ТОВ "Бренд Строй", ПП "Скипер", ПП "Команд", ПП "Кримторг", ПП "Базис Торг", ПП "Укрторгпартнер", ПП "Кримспецтехнолоджи", ПП "Пан Буд", ПП "Севелітстрой", ПП "Габарит-груп", Фірма "Капітель Плюс" за період з 01.01.2009 по 31.03.2012. При цьому, необхідно надати документи, що безпосередньо стосуються господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, зокрема, документи згідно вказаного у запиті переліку.



На вказаний запит Підприємство листом надіслало Інспекції відповідь від 11.11.2014 за вих. № 1085, у якій відмовило у наданні пояснень та їх документального підтвердження, оскільки всупереч положенням абзацу 2 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України письмовий запит Управління не містив підстав для його надіслання із зазначенням відповідної інформації.



Також, Інспекція направила на адресу Підприємства письмовий запит "Про надання інформації та її документального підтвердження" від 30.10.2014 № 3281/22-01-18, у якому вказала, що Інспекцією за результатами податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які можуть свідчити про порушення податкового законодавства Підприємством, а саме - відкрито кримінальні провадження відносно ряду контрагентів Підприємства за фактами фіктивного підприємництва. У зв`язку з чим Інспекція з посиланням на підпункт 20.1.2 пункту 20.1 статті 20, пункт 1 абзацу третього пункту 73.3 статті 73, підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, просила надати протягом 10 робочих днів з дня отримання цього запиту інформацію та її документальне підтвердження для з`ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському та податковому обліку із відповідним відображенням у податкових деклараціях (розрахунках, звітах тощо) результатів операцій по взаємовідносинах з ТОВ "Стройбетон Україна" за період з 01.11.2011 по 30.04.2012. При цьому, необхідно надати документи, що безпосередньо стосуються господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, зокрема, документи згідно вказаного у запиті переліку.



На вказаний запит Підприємство листом надіслало Інспекції відповідь від 11.11.2014 за вих. № 1086, у якій відмовило у наданні пояснень та їх документального підтвердження, оскільки всупереч положенням абзацу 2 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України письмовий запит Управління не містив підстав для його надіслання із зазначенням відповідної інформації.


................
Перейти до повного тексту