ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 серпня 2020 року
м. Київ
Справа № 916/1674/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючий - Стратієнко Л.В.,
судді: Кондратова І.Д., Кролевець О.А.
за участю секретаря судового засідання - Юдицького К.О.,
за участю представників:
позивач - Барди С.Ю.,
відповідачів - 1- не з`явився,
- 2- не з`явився,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - не з`явився,
прокуратури - Гусарової А.В.,
Національного антикорупційного бюро України - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника військового прокурора Південного регіону України
на ухвалу Господарського суду Одеської області
(суддя - Д`яченко Т.Г.)
від 15.05.2019,
та постанову Південно - західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Діброва Г.І., судді - Савицький Я.Ф., Ярош А.І.)
від 04.11.2019,
та касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "УВГП-Система"
на постанову Південно - західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Діброва Г.І., судді - Савицький Я.Ф., Ярош А.І.)
від 04.11.2019,
за позовом заступника військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України,
до 1) Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "УВГП-Система",
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: Колективне підприємство "Будова",
про визнання додаткової угоди до договору недійсною,
та за позовом Національного антикорупційного бюро України,
до 1) Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "УВГП-Система",
про визнання додаткової угоди недійсною,
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2018 року заступник військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом про визнання недійсною додаткової угоди № 3/70СП від 16.10.2015 до договору № 227/УПБ-70Д від 25.11.2004 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, укладеної між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України та Товариством з обмеженою відповідальністю "УВГП-Система".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що додаткова угода № 3/70СП від 16.10.2015 до договору № 227/УПБ-70Д від 25.11.2004 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей суперечить ст. 203, 228 ЦК України, ст. 179 ГК України. Вказав, що Міністерство оборони України, усвідомлюючи порушення законних інтересів держави внаслідок неотримання у державну власність житла через укладення між Південним правління капітального будівництва Міністерства оборони України та ТОВ "УВГП-Система" додаткової угоди № 3/70СП від 16.10.2015 до договору № 227/УПБ-70Д, не здійснювало захист інтересів держави та не звернулось до суду. З урахуванням вказаного, заступник військового прокурора Південного регіону України у серпні 2018 року відповідно до вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" звернувся до суду з позовом.
28.09.2018 Національне антикорупційне бюро України звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати недійсною додаткову угоду № 3/70СП від 16.10.2015 до договору № 227/УПБ-70Д від 25.11.2004, укладену між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України та ТОВ "УВГП-Система".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що зміни в договір були внесені додатковою угодою за відсутності рішення Кабінету Міністрів України, з порушенням процедури, визначеної Порядком укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 %, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 296 від 11.04.2012. Вважає, що додаткова угода № 3/70СП від 16.10.2015 суперечить інтересам держави і суспільства, оскільки її умови призвели до ігнорування закріплених Конституцією України гарантій забезпечення соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.05.2019, залишеною без змін постановою Південно - західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019, позов заступника військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України до Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, Товариства з обмеженою відповідальністю "УВГП-Система", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Колективного підприємства "Будова", про визнання додаткової угоди до договору недійсною залишено без розгляду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 226 ГПК України.
22.11.2019 заступник військового прокурора Південного регіону України звернувся з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду Одеської області від 15.05.2019 та постанову Південно - західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019, в якій просить вказані судові рішення скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Підставами для скасування судових рішень зазначає, що суд апеляційної інстанції дійшов неправильного висновку про недотримання прокурором ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо повідомлення Міністерства оборони України про намір звернутись до суду з позовом. Стверджує, що на виконання вказаної норми права, прокурор до звернення до суду з позовом, направляв на адресу Міністерства оборони України лист № 05/3-3615вих-18 від 09.08.2018. Вважає, що ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" не містить вимог до форми, змісту вказаного повідомлення прокурора та способів його направлення стороні у справі. Зазначає, що суд першої інстанції, оглянувши у судовому засідані лист № 05/3-3615вих-18 від 09.08.2018, не виявив порушень прокурором ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Вважає, що з жовтня 2015 року Міністерству оборони України було відомо про факт порушення інтересів держави внаслідок укладення додаткової угоди № 3/70СП, однак, в порушення п.п. 4, 10 Інструкції з організації претензійної та позовної роботи, представництва інтересів у судах і виконання рішень судів у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України", затвердженою наказом Міністерства оборони України № 744 від 30.12.2016, не здійснило захисту інтересів держави та не звернулось до суду. Вказує, що господарські суди прийняли судові рішення, які суперечать ст. 131-1 Конституції України, ст. ст. 5, 11, 53, 74, 162, 226, 276 ГПК України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Посилається на постанови Верховного Суду у справі № 905/803/18, № 910/3486/18.
20.11.2019 ТОВ "УВГП-Система" подало до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Південно - західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019, в якій просить змінити резолютивну частину постанови шляхом доповнення її словами про відмову у задоволенні позовної заяви прокурора в повному обсязі.
Підставами для зміни постанови суду апеляційної інстанції зазначає, що позивачем не було надано доказів, що спірна додаткова угода суперечить інтересам держави і суспільства. Стверджує, що з додаткової угоди, навпаки, вбачається, що кількість квадратних метрів, що належить до передачі державі, збільшена. Вказує, що саме заступник прокурора своїми діями хоче зменшити на 735 кв м. площу житла, що підлягає передачі в державну власність, чим порушує інтереси держави.
У відзиві на касаційну скаргу Колективне підприємство "Будова" просить ухвалу Господарського суду Одеської області від 15.05.2019 та постанову Південно - західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 залишити без змін, а касаційну скаргу заступника військового прокурора без задоволення з наведених у відзиві підстав.
ТОВ "УВГП-Система" також подало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу заступника військового прокурора, в якій просить ухвалу Господарського суду Одеської області від 15.05.2019 та постанову Південно - західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Заступник військового прокурора у відзиві на касаційну скаргу ТОВ "УВГП-Система" просить залишити її без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення прокурора, представника позивача, дослідивши наведені у касаційних скаргах доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу заступника військового прокурора Південного регіону України необхідно задовольнити, а касаційна скарга ТОВ "УВГП-Система" підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Залишаючи позовну заяву заступника військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України без розгляду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 226 ГПК України, суди виходили з того, що заступником військового прокурора не було надано належних доказів того, що Міністерство оборони України не має можливості самостійно захистити права держави в цьому випадку чи неналежно здійснює такий захист. Також, апеляційний суд вказав, що прокурором не було дотримано порядку подання до суду доказу - попереднього повідомлення про намір прокурора звернутись до суду із відповідним позовом згідно з ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та доказів його направлення. Отже, суди дійшли висновку, що прокурором не дотримано всіх передбачених чинним законодавством заходів, які передують зверненню прокурора до суду для здійснення представництва інтересів держави.
Проте, повністю погодитись з такими висновками господарських судів неможливо виходячи з такого.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу. Неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.
Законом України від 02.06.2016 № 1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", який набрав чинності 30.09.2016, до Конституції України внесені зміни, а саме: Конституцію доповнено статтею 131-1, пункт 3 частини першої якої передбачає, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.