1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



05 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 807/2270/16

адміністративне провадження № К/9901/49047/18

Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:

судді-доповідача - Шишова О.О.,

суддів - Дашутіна І. В., Яковенка М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу

за адміністративним позовом Державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1 як державного реєстратора прав на нерухоме майно до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1 на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Гаврилика С.Є., суддів: Рейти С.І., Шешені О.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Глушка І.В., суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.)

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. Державний нотаріус Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1 звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України ( далі -відповідач) у якому позивач просив суд визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 04 жовтня 2016 року № 2866/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" - у частині тимчасово блокування доступу державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на три місяці - до 21 грудня 2016 року (пункт 5)".

2. Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що Наказом Міністерства юстиції України від 04 жовтня 2016 року № 2866/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 21 червня 2016 року за № 30133299, прийняте державним нотаріусом Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1; скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23 червня 2016 року за № 30183230, прийняте державним нотаріусом Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1.; скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14 липня 2016 року за № 30450794, прийняте приватним нотаріусом Мукачівського міського нотаріального округу Закарпатської області Машікою О.М.; тимчасово блоковано доступ державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Закарпатської області ОСОБА_1. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на три місяці - до 21 грудня 2016 року. Вищевказаний наказ у частині тимчасового блокування доступу позивача до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вважає протиправним і таким, що підлягає скасуванню з наступних підстав. Оскаржуваний наказ прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України від 21 вересня 2016 року, який не ґрунтується на вимогах закону, що підтверджується наступним. Так, позивач не була своєчасно повідомлена про дату, час і місце проведення засідання Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України, на якому було прийнято оспорюваний висновок. Таким чином ОСОБА_1 фактично була позбавлена права на надання пояснень. Висновок не містить невідповідності дій позивача законодавству у сфері державної реєстрації. Також ОСОБА_1 не було надіслано копію наказу Міністерства юстиції України, прийнятого за наслідками розгляду скарги ОСОБА_2 . Оскаржуваний наказ позивач отримала лише на свій запит на отримання публічної інформації. З оспорюваного висновку не вбачається які саме законодавчі акти, на думку відповідача, були порушені ОСОБА_1 .. Так, відповідачем було прийнято рішення про тимчасове блокування доступу позивача до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, однак не мотивовано які саме протиправні дії з боку ОСОБА_1 стали підставою для застосування до неї такого виду обмеження.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року у задоволені позовних вимог було відмовлено.

4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Міністерством юстиції України на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації правомірно прийнято Наказ №2866/5, яким, зокрема, застосовано до позивача мінімальний захід впливу - тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав на нерухоме майно за недотримання позивачем вимог пункту 7 частини 3 статті 10 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

5. Не погоджуючись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанції, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

5.1. Зокрема позивач зазначив, що судом першої та апеляційної інстанції не взято до уваги те, що відповідачем не було забезпечено об`єктивного розгляду скарги, оскільки не повідомлено своєчасно про час та місце розгляду скарги суб`єкта оскарження, не витребував додаткових документів, а лише обмежився доводами скарги з додатками та інформацією, що міститься в державних реєстрах.

5.2. Також скаржник наводить алгоритм дій щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, порядок оскарження таких дій, а також зазначає про відсутність підстав для задоволення скарги ОСОБА_2, оскільки дії, які вчинені нотаріусом є законними та правомірними.

5.3. Крім цього, скаржник у касаційній скарзі здійснює виклад обставин справи та надає їм відповідну оцінку, цитує норми процесуального та матеріального права, а також висловлює свою незгоду із оскаржуваними судовими рішенням щодо відмови у задоволенні позовних вимог.

6. Ухвалою Верховного Суду від 05 травня 2018 року, відкрито касаційне провадження за вказаними касаційною скаргою та установлено строк для подання відзиву.

7. Ухвалою Верховного Суду від 25 червня 2020 року відведено суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А., Кравчука В.М. від участі у розгляді справи №807/2270/16 на підставі заяви суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А., Кравчука В.М. про самовідвід.

8. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № від 30 червня 2020 року призначено повторний автоматизований розподіл цієї справи, у зв`язку постановленням ухвали про відведення судді-доповідача Стародуба О.П., суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.

9. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 30 червня 2020 року, визначено склад колегії суддів: Шишов О.О. - головуючий суддя, Дашутін І.В., Яковенко М.М.

10. Ухвалою Верховного Суду від 19 червня 2020 року справу прийнято до провадження.

11. Відповідач своїм правом подати заперечення на касаційну скаргу не скористався, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.

ІV. Установлені судами фактичні обставини справи

12. Судами попередніх інстанцій встановлено, відповідно до Свідоцтва про право на спадщину за законом 19 липня 2013 року ОСОБА_2 успадкувала квартиру, що розташована у АДРЕСА_1 (а.с.62-63).

13. 21 червня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_1 винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 30133299 про проведення державної реєстрації права власності квартири, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_3 . Реєстрацію права власності на дане нерухоме майно проведено на підставі рішення Берегівського районного суду Закарпатської області від 31 травня 2016 року у справі № 297/494/16-ц (а.с.68).

14. 23 червня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_1 винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 30183230 про проведення державної реєстрації права власності квартири, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу (а.с. 69).

15. 14 липня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Машіка О.М. винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 30450794 про проведення державної реєстрації права власності квартири, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу (а.с. 70).

16. Зазначені рішення про державну реєстрацію гр. ОСОБА_2 оскаржено до Міністерства юстиції України (а.с.52).

17. 21 вересня 2016 року Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації за наслідками розгляду скарги ОСОБА_2 від 09.08.2016, яка надійшла до Міністерства юстиції України 10.08.2016, на рішення та дії державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Берегівського районного нотаріального округу Закарпатської області ОСОБА_1., приватного нотаріуса Мукачівського міського нотаріального округу Закарпатської області Машіка О.М. прийнято висновок про задоволення вищевказаної скарги (а.с.32-36).

18. Комісією встановлено, що в Державному реєстрі прав наявні записи про державну реєстрацію права власності на квартиру АДРЕСА_1 за ОСОБА_2, яке виникло на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19 липня 2013 року, посвідченого приватним нотаріусом Мукачівського міського нотаріального округу Машіки О.М., зареєстрованого в реєстрі за № 1051. Водночас, з даних Державного реєстру прав слідує, що державним нотаріусом ОСОБА_1. відповідно до прийнятого нею 21 червня 2016 року рішення № 30133299 за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 16 червня 2016 року за №17301335 було зареєстровано перехід права власності на квартиру АДРЕСА_1 від ОСОБА_2 до ОСОБА_3 та внесено запис про право власності №15054088. При цьому підставою набуття такого права зазначено рішення Берегівського районного суду Закарпатської області від 31 травня 2016 року у справі № 297/494/16-ц. Водночас із наданих ОСОБА_2 на розгляд комісії в обґрунтування порушення прав доказів, зокрема листа Берегівського районного суду Закарпатської області від 25 липня 2016 року № 01-15/323/2016, установлено, що позовна заява ОСОБА_3 про визнання права власності на квартиру АДРЕСА_1 не надходила та, відповідно, рішення Берегівським районним судом не виносилось. Згідно частини 4 статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам. У межах процедури проведення державної реєстрації прав державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями (стаття 10 частина 3 пункт 1 вищевказаного Закону). Однак, державним нотаріусом ОСОБА_1. під час розгляду заяви № 17301335 та документів, доданих до неї, не було встановленого невідповідність поданих документів для проведення оскаржуваної державної реєстрації вимогам законодавства, що суперечить нормам частини 3 статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

19. На підставі вищевказаного висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерством юстиції України було прийнято Наказ № 2866/5 від 04.10.2016 про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яким:

1) задоволено скаргу ОСОБА_2 від 09 серпня 2016 року у повному обсязі;

2) скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 21 червня 2016 року за №30133299, прийняте державним нотаріусом Берегівської державної нотаріальної контори Берегівського районного нотаріального округу Закарпатської області ОСОБА_1.;

3) скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23 червня 2016 року за № 30183230, прийняте державним нотаріусом Берегівської державної нотаріальної контори Берегівського районного нотаріального округу Закарпатської області ОСОБА_1.;

4) скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14 липня 2016 року за № 30450794, прийняте приватним нотаріусом Мукачівського міського нотаріального округу Закарпатської області Машікою О.М.;

5) тимчасово блоковано доступ державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Берегівського районного нотаріального округу Закарпатської області ОСОБА_1. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно терміном на 3 місяці до 21 грудня 2016 року (а.с. 15).

20. Позивач, уважаючи прийнятий Міністерством юстиції України Наказ № 2866/5 від 04.10.2016 в частині тимчасового блоковання доступу державного нотаріуса Берегівської державної нотаріальної контори Берегівського районного нотаріального округу Закарпатської області ОСОБА_1. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно терміном на 3 місяці до 21 грудня 2016 року протиправним, звернулася до суду з метою захисту свого порушеного права.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції)

21. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюється нормами Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).

23. Частиною 1 статті 2 Закону №1952-IV визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяжень, про об`єкти та суб`єктів таких прав.

24. Положеннями частини1 статті 27 Закону №1952-IV передбачено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно, зокрема рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

25. Статтею 36 Закону №1952-IV визначено заходи, що вживаються у разі виявлення порушення законодавства під час реєстрації прав. Так відповідно до ч.1 цієї статті якщо під час проведення державної реєстрації прав у державного реєстратора виникає сумнів щодо справжності поданих документів, такий державний реєстратор зобов`язаний повідомити про це правоохоронні органи.

26. Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 7 Закону №1952-IV розгляд скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України здійснює Міністерство юстиції України.

27. Відповідно до частини першої та другої статті м37 Закону №1952-IV рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

28. Частиною 6 статті 7 Закону №1952-IV визначено, що за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову у задоволенні скарги; 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав; в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; д) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Рішення, передбачені підпунктами "а", "ґ", "д" і "е" пункту 2 цієї частини, приймаються виключно Міністерством юстиції України.

У рішенні Міністерства юстиції України чи його територіального органу за результатами розгляду скарги можуть визначатися декілька шляхів задоволення скарги.

29. Порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України визначається Кабінетом Міністрів України.

30. Постановою Кабінету Міністрів України №1128 від 25 грудня 2015 року затверджено Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації (Порядок №1128), пунктом 2 якого визначено, що для забезпечення розгляду скарг суб`єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (комісія), положення та склад яких затверджуються Мін`юстом або відповідним територіальним органом.

31. Наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 2016 року №37/5 затверджено Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, зареєстроване в Мін`юсті від 13 січня 2016 року за №42/28172 (Положення №37/5).


................
Перейти до повного тексту