ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 серпня 2020 року
м. Київ
справа № 819/1978/15
адміністративне провадження № К/9901/42480/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №819/1978/15
за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут" на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 травня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Ходачкевич Н.І., та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2017 року, постановлену у складі: головуючого судді Сеника Р.П., суддів: Сапіги В.П., Попка Я.С.,
в с т а н о в и в :
У липні 2015 року Державна служба геології та надр України звернулася до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут" про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5079 від 22.12.2009.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами проведення планової перевірки ТОВ "Добробут", в ході якої встановлено ряд порушень відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування, складено акт та припис про усунення у строк до 01.09.2014 порушень, які останнім у встановлений термін в повному обсязі не усунуто, у зв`язку з чим було винесено подання від 01.09.2014 №726-14/02 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.
Позивач вважає, що оскільки ТОВ "Добробут" допустило порушення законодавства в сфері надрокористування, то є підстави для вжиття заходів реагування шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5079 від 22.12.2009, наданого відповідачу.
Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2017 року позов задоволено.
Судами встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5079 вія 22.12.2009 з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної рядової повнотілої марки "75".
Наказом Державної служби геології та надр України від 24.06.2014 №198 затверджено план проведення перевірок надрокористувачів, зокрема ТОВ "Добробут".
30.07.2014 за результатами перевірки складено Акт №02-01/07/2014-33/п-149 перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), яким встановлено ряд порушень відповідачем норм законодавства у сфері надрокристування, а саме:
1. Відсутні Плани розвитку гірничих робіт на попередній та поточний роки, погоджені в установленому порядку.
2. Відсутні матеріали, які свідчать про реєстрацію гірничого відводу в органах державного гірничого нагляду.
3. Не виконується Угода про умови користування надрами а саме відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами.
4. Відсутній акт про передачу Ігровицього родовища для промислового освоєння.
5. Не виконується Угода про умови користування надрами в частині початку видобування суглинку в об`ємі 2,5 тис. м3/рік на рік не пізніше 15 місяців з дня дії дозволу (відповідно до форми 5-гр у 2013 році видобуто 1,2 тис.м3 суглинків).
6. Не виконується Угода про умови користування надрами в частині виходу на проектну потужність 7,5 тис. м3/рік не пізніше ніж 27 місяців з дня дії дозволу (відповідно до форми 5-гр у 2013 році видобуто 1,2 тис.м3 суглинків).
7. Не виконується п. 10.1 Угоди про умови користування надрами а саме до Держгеонадр України щороку не подається інформація про стан виконання Програми робіт.
8. Не виконуються рекомендації Протоколу ДКЗ України № 1472 від 13.03.2008: Користувачу надр проводити контроль якості сировини.
9. Не дотримуються показники проекту розробки родовища (проект - 5,0 тис. м3/рік, відповідно до форми 5-гр у 2013 році видобуто 1,2 тис.м3 суглинків).
Зазначений Акт перевірки підписано директором ТОВ "Добробут" ОСОБА_1
На підставі вищезазначеного акту планової перевірки від 30.07.2014 складено припис №672-14/02, яким встановлено строк до 01.09.2014 для усунення встановлених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.
ТОВ "Добробут" на припис від 30.07.2014 № 672-14/02 повідомило про часткове виконання пунктів Припису листом № 45 від 31.08.2014.
Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю направлено подання від 01.09.2014 №726-14/02 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5079 від 22.12.2009.
Листом від 03.10.2014 №13758/02/14-14 повідомлено ТОВ "Добробут", що наказом Держгеонадр України №310 від 26.09.2014, у зв`язку із невиконанням в установлений строк припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування, було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 №5079 та надано Позивачу 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення зазначених порушень.
Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.12.2015, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2017, відмовлено в задоволенні позовних вимог ТОВ "Добробут" про скасування наказу № 310 від 26.09.2014 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5079 від 22.12.2009.
Крім того, ТОВ "Добробут" на припис від 30.07.2014 №672-14/02 повідомило листом №50 від 30.10.2014 про результати виконання по кожному пункту припису та листом №142 від 18.04.2014 відповідач повідомив про виконання пунктів 1,2,4,8 Припису.
Наказом Держгеонадр України №380 від 28.11.2014 ТОВ "Добробут" продовжено термін усунення порушень до 01.02.2015, встановлений наказом Держгеонадр України №310 від 26.09.2014, про що позивача повідомлено листом від 19.12.2014.
Листом Держгеонадр України від 17.04.2015 №4064/13/15-15 відповідача було повідомлено про те, що згідно із ч.2 ст.26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку, та запропоновано у 15 денний термін з моменту відправлення зазначеного листа надати власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами родовища Ігровицьке від 22.12.2009 №5079, на що відповідач направив лист від 29.04.2015 №9 про не згоду на припинення права користування надрами.
Враховуючи, що ТОВ "Добробут" порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув виявлені порушення в повному обсязі, Державна служба геології та надр України звернулася до суду з даним позовом.
Суди приймаючи рішення про задоволення позову, виходили з того, що наявними у справі доказами підтверджуються обставини щодо порушення відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування, які встановлені актом перевірки №02-01/07/2014-33/п-149 від 30.07.2014, і дійсно мали місце та незважаючи на неодноразовість надання строку для їх усунення не були усунуті відповідачем в добровільному порядку в установлені строки та у повному обсязі, що свідчить про наявність підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
У касаційній скарзі відповідач заявив вимогу про скасування ухвалених у справі судових рішень та прийняття нового, про відмову в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права. Вказує, що Товариством вчинялись всі можливі дії з метою належного виконання припису. Зазначає, що всі недоліки, викладені в приписі були усунуті шляхом виконання необхідних робіт, що підтверджується відповідними документами, тому відсутні будь-які фактичні підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на надра.
У поданих запереченнях позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення.
Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Правовідносини між сторонами регулюються Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок), а також іншими Законами України (тут і далі в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року №391/2011 (чинне, на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно із пунктом 18 пункту 4 Положення, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Відповідно до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Згідно з частиною другою статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини восьмої статті 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Згідно із частиною першою статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Статтею 25 Кодексу України про надра встановлено, що права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України. Збитки, завдані порушенням прав користувачів надр, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до законодавчих актів України.
Згідно зі статтею 56 Кодексу України про надра до основних вимог в галузі охорони надр є:
забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр;
додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами;
раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів;
недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд;