ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2020 року
м. Київ
Справа № 903/498/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є.В.- головуючого, Кушніра І. В., Волковицької Н. О.,
секретар судового засідання- Астапова Ю.В.,
розглянувши касаційну скаргу Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь" на постанови Північно - західного апеляційного господарського суду від 20.02.2019 та 26.02.2019 у справі
за позовом Керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави до 1. Благодатної селищної ради, 2. Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь" про скасування рішення, визнання недійсним договору,
за участю представників:
позивача - прокурор Офісу Генерального прокурора - Савицька О. В,
відповідача-1 - не з`явилися,
відповідача-2 - не з`явилися,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Керівник Володимир-Волинської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Волинської області з позовом до 1) Благодатної селищної ради, 2) Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь" про (з урахуванням уточнень від 14.09.2018, які прийняті ухвалою суду від 16.10.2018)
-скасування рішення Жовтневої (Благодатної) селищної ради від 13.07.2015 № 30/09 "Про затвердження оцінки вартості майна нежитлового двоповерхового приміщення будівлі бувшої школи в смт. Жовтневе, яке перебуває у власності територіальної громади селища Жовтневе";
-визнання недійсним договору купівлі-продажу від 04.08.2015 нерухомого майна, укладеного між Жовтневою селищною радою та Волинським обласним благодійним фондом Карітас-Волинь;
-зобов`язання Волинського обласного благодійного фонду "Карітас-Волинь" повернути нежитлове приміщення, а саме приміщення колишньої школи загальною площею 1645,0 м2, розташованого за адресою: Волинська обл., м. Нововолинськ, смт. Благодатне, вул. Л. Українки, 3 у комунальну власність територіальної громади селища Благодатне в особі Благодатної селищної ради.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачами недотримано процедури, передбаченої Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств", яка передує підписанню договору купівлі-продажу, а тому наявні підстави для скасування рішення Жовтневої селищної ради від 13.07.2018 № 30/9, визнання договору купівлі-продажу нерухомого майна від 04.08.2015 недійсним і як наслідок повернення приміщення у комунальну власність. Зокрема, Жовтневою селищною радою за відсутності затверджених переліків об`єктів комунального майна, що підлягають приватизації шляхом викупу без проведення аукціону чи конкурсу, без здійснення підготовки об`єкта комунальної власності до продажу, всупереч статтям 8, 10, 11, 18-2 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств" та з перевищенням встановлених статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" повноважень, продано приміщення, чим позбавлено права інших суб`єктів отримати вказане приміщення у приватну власність та можливості надходження більшої суми коштів до місцевого бюджету.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. 19.06.2015 між Жовтневою селищною радою та Волинським обласним благодійним фондом "Карітас-Волинь" укладено договір № 51 оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади селища Жовтневого, з правом подальшого викупу.
2.2. Згідно з пунктом 1.1. якого орендодавець на підставі рішення № 25/7 від 24.10.2014 "Про оренду нежитлового приміщення" передає, а орендар приймає в безкоштовне орендне користування (з правом викупу по залишковій вартості) комунальне майно: двоповерхове нежитлове приміщення бувшої школи № 8 площею 1645,0 м2, розміщене за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, смт. Жовтневе, вул. Л. Українки, 3 що перебуває на балансі Жовтневої селищної ради, вартість якого визначена за розрахунком станом на 01.01.2015 і становить 583 512,00 грн. Майно належить орендодавцю на праві комунальної власності на підставі Свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого Реєстраційною службою Нововолинського міського управління юстиції Волинської області 08.06.2015, індексний номер 38675855. Державна реєстрація права власності проведена Реєстраційною службою Нововолинського міського управління юстиції Волинської області від 08.06.2015, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 652644207107.
2.3. Згідно з пунктом 1.2. договору майно передається в оренду з метою створення реабілітаційно-рекреаційного молодіжного центру.
2.4. Пунктом 10.1. договору сторони передбачили, що договір укладено на сорок дев`ять років і діє з 19.06.2015 до 18.06.2064.
2.5. На замовлення Жовтневої селищної ради міста Нововолинська Волинської області проведено оцінку приміщення загально-освітньої шкоди № 8 загальною площею 1645,0 м2, літери А-2, відповідно до якої ринкова вартість даного приміщення станом на 07.07.2015 складає 479 792,00 грн.
2.6. Рішенням від 13.07.2015 № 30/9 Жовтнева селищна рада затвердила оцінку вартості нежитлового приміщення двоповерхової будівлі бувшої школи смт. Жовтневе, що перебуває у власності територіальної громади загальною площею 1645,0 м2, яке знаходиться в оренді Волинського обласного благодійного фонду "Карітас Волинь" з правом викупу згідно договору НАО 271363 від 19.06.2015 в сумі 479 792,0 грн для відчуження шляхом продажу.
2.7. Пунктом 2 вказаного рішення Жовтнева селищна рада дала згоду на відчуження вищевказаного приміщення шляхом його продажу Волинському обласному благодійному фонду "Карітас-Волинь" для реконструкції під Регіональний центр Паліативної допомоги імені Святого рівноапостольного князя Володимира.
2.8. 04.08.2015 між Жовтневою селищною радою та Волинським обласним благодійним фондом "Карітас-Волинь" на підставі вищезазначеного рішення укладено договір купівлі-продажу, згідно з пунктом 1.2 якого відчужено приміщення колишньої школи, що знаходиться в смт. Жовтневе м. Нововолинська по вулиці Л. Українки, будинок 3, загальною площею 0,6220 га, кадастровий номер 0710745300:04:008:0017, згідно даних витягу №НВ-0701547512015, наданого Відділом Держземагенства у місті Нововолинську 29.07.2015.
2.9. У пункті 1.3 договору, сторонами визначено, що предмет договору належить продавцю на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно за номером: 9941881, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 652644207107 згідно даних витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.06.2015 за №38675855.
2.10. Згідно з пунктом 2.1 договору продаж приміщення здійснено відповідно до звіту про оцінку приміщення загально-освітньої школи № 8 загальною площею 1645,0 м2, літера А-2 за ціною 479 792,00 грн.
2.11. Відповідно до платіжного доручення Волинський обласний благодійний фонд "Карітас-Волинь" перерахував кошти в сумі 499 792,00 грн Управлінню Державної казначейської служби України у м. Нововолинську ГУДКСУ у Волинській області: 22905700018, Жовтневе С-Щ/Р 31030000, ЄКПО 37950540 з призначенням платежу, надходження від відчуження майна, що знаходиться у комунальній власності.
2.12. Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №126617181 сформованою 06.06.2018, договір купівлі-продажу приміщення колишньої школи, загальною площею 1645 м2, серія та номер: 2604, зареєстрований 04.08.2015 приватним нотаріусом Нововолинського міського нотаріального округу Волинської області на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 23394546 від 04.08.2015, форма власності приватна, власник - Волинський обласний благодійний фонд "Карітас-Волинь", код ЄДРПОУ 36875782.
3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3.1. Рішенням Господарського суду Волинської області (суддя Дем`як В.М.) від 12.11.2018 в позові відмовлено.
3.2. Рішення мотивоване тим, що в процесі розгляду даного спору прокурором не доведено, та не надано належних, допустимих та достовірних доказів наявності обставин, які можуть бути підставою для скасування рішення селищної ради та визнання недійсним договору, як і не доведено та не підтверджено порушення інтересів держави укладенням та виконанням такого договору сторонами.
3.3. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.02.2019 (колегія суддів у складі: Бучинська Г. Б., Мельник О. В., Філіпова Т. Л.) рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове рішення про задоволення позову.
3.4. Постанову мотивовано тим, що згідно положень Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств" приватизація майна здійснюється на конкурентних засадах, першочерговими способами якої є аукціон чи конкурс, а викуп, як спосіб приватизації, застосовується лише у виключних випадках, а саме: якщо об`єкт приватизації не продано на аукціоні або за конкурсом; власником прийнято рішення про приватизацію орендованого майна і орендар здійснив невід`ємні поліпшення орендованого майна в розмірі не менш як 25% вартості майна, за яким воно було передано в оренду.
Крім того, суд вважає, що прокурором обґрунтовано необхідність захисту інтересів держави у спірних правовідносинах.
3.5. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.02.2019 (колегія суддів у складі: Бучинська Г. Б., Мельник О. В., Філіпова Т. Л.) вирішено питання розподілу судових витрат.
4. Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги
4.1. Волинський обласний благодійний фонд "Карітас-Волинь" у касаційній скарзі просить постанови апеляційної інстанції скасувати, рішення суду першої інстанції залишити без змін. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням апеляційним господарським судом норм чинного законодавства, зокрема положень Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств".
Скаржник наголошує на помилковості висновку суду про неможливість віднесення спірного приміщення до категорії групи "Ж", а також зазначає, що приватизація майна відбулася зі збереженням соціально-культурного профілю його діяльності; судом не взято до уваги, що приймаючи рішення від 13.07.2015 № 30/9 Жовтнева селищна рада затвердила оцінку майна та фактично цим же рішенням визначила, що спірне нерухоме майно підлягає приватизації (продажу) шляхом викупу.
Скаржник також зазначає про відсутність порушення права держави, за захистом якого звернувся прокурор. При цьому прокурором взагалі не обґрунтовано в чому полягає порушення інтересів саме держави та необхідності їх захисту.
5. Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
5.1. Володимир-Волинська місцева прокуратура у відзиві просить постанови апеляційної інстанції залишити без змін.
6. Позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
6.1. Відповідно до частини 1 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
6.2. Переглянувши судові рішення у касаційному порядку на підставі встановлених фактичних обставин справи, враховуючи визначені ГПК України межі такого перегляду, суд касаційної інстанції виходить із такого.
6.3. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу. Як підкреслив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 01 квітня 2008 року № 4-рп/2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.