ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2020 року
м. Київ
справа №712/11484/17
адміністративне провадження № К/9901/50329/18, К/9901/50932/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Шарапи В.М., Стеценка С.Г.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №712/11484/17
за позовом ОСОБА_1 до Управління Черкаського обласного військового комісаріату (далі - Комісаріат), Міністерства оборони України (далі - Міністерство) про визнання протиправним дій суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами Комісаріату та Міністерства на рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 21 грудня 2017 року (ухвалене в складі: головуючого судді Мельник І.О.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Пилипенко О.Є., суддів: Глущенко Я.Б., Шелест С.Б.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Соснівського районного суду м. Черкаси з позовом до Черкаського обласного військового комісаріату (далі - відповідач-1, Комісаріат), Міністерства оборони України (далі- відповідач -2, Міністерство), в якому просив:
- визнати протиправними дії Міністерства, Комісаріату щодо не розгляду питання з призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги по інвалідності II групи, що настала внаслідок поранення (контузії) та захворювання, пов`язаної з виконанням обов`язків військової служби з 05.03.2014, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року №975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві";
- зобов`язати Комісаріат розглянути заяву позивача про призначення грошової допомоги внаслідок настання II групи інвалідності, пов`язаної з виконанням обов`язків військової служби, у розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, в порядку, передбаченому Постановою Кабінету Міністрів України №975 від 25.12.2013 та подати відповідні документи до Департаменту фінансів Міністерства оборони України;
- зобов`язати Міністерство розглянути питання щодо призначення та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги по інвалідності II групи, що настала внаслідок поранення (контузії) та захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року №975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" та ст. 16, 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" у розмірі встановленому законом для працездатних осіб на день встановлення інвалідності.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 21 грудня 2017 року, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року, позов ОСОБА_1 задоволений повністю.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що право ОСОБА_1 на призначення та отримання ним грошової допомоги виникло з моменту настання інвалідності, тобто з 05.03.2014. Це право гарантоване Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, який затверджений постановою КМУ № 975 від 25.12.2013.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу
У травні 2018 року Міністерством оборони України та Черкаським обласним військовим комісаріатом подані до Верховного Суду касаційні скарги, у яких відповідачі просять рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 21 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
У скарзі посилаються на те, що суди попередніх інстанцій невірно трактували норми матеріального права, допустили неповноту дослідження обставин по справі, що призвело до помилкових висновків.
Міністерство оборони України у своїй касаційні скарзі акцентує увагу на відсутності підстав прийняття рішення з приводу нарахування і виплати позивачу одноразової грошової допомоги, оскільки від Комісаріату не надходив висновок та документи щодо ОСОБА_1 .
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд ухвалами від 18 травня 2018 року та 19 червня 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційними скаргами Комісаріату та Міністерства.
Розпорядженням в.о. начальника управління забезпечення автоматизованого документообігу суду секретаріату Касаційного адміністративного суду від 17.07.2019 за №1009/0/78-19 призначено повторний автоматизований розгляд справи у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу від 18.07.2019 визначений новий склад суду, а саме: головуючий суддя: Тацій Л.В., судді: Шарапа В.М., Стеценко С.Г.
Ухвалою Верховного Суду від 29.07.2020 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що ОСОБА_1 з 25.10.1981 по 17.02.1984 проходив строкову військову службу у військовій частині, яка входила до складу Прикордонних військ КДБ СРСР.
На підставі наказу заступника Міністра оборони СРСР № 231 від 27.09.1983 позивач звільнений з військової служби. На даний час ОСОБА_1 є єфрейтором у запасі і з 22.02.1984 - прийнятий на облік Черкаським обласним військовим комісаріатом.
У зв`язку із захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язків військової служби ОСОБА_1 отримав ІІ групу інвалідності, що підтверджується довідкою МСЕК серії 10 АЛВ № 617915 від 17.03.2014 року.
Згідно виписки від 05.03.2014 з акту огляду медико-соціальної експертної комісії встановлено безстроково інвалідність ІІ-ї групи внаслідок поранення, ЗЧМТ, контузії і захворювання пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби під час участі в бойових діях.
Відповідно до витягу із протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв № 346 від 10.02.2014, захворювання колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.
ОСОБА_1 14.01.2016 в порядку, передбаченому ст. 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" (надалі - Порядок), звернувся із заявою про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності (з усіма передбаченими Порядком документами) до Черкаського обласного військового комісаріату та Міністерства оборони України.
На цю заяву Комісаріат надав відповідь від 27.01.2016 за № 6/8/5/152, відповідно до якої ОСОБА_1 роз`яснено, що одноразова грошова допомога позивачу має здійснюватись Державною прикордонною службою, а не Міністерством оборони України. Наведені доводи слугували підставою для відмови у направленні документів позивача на адресу Департаменту фінансів Міністерства оборони України.
У вересні 2017 року Комісаріат направив на адресу позивача лист за № 6/8/5/765, в якому послався на попередню відповідь, яка надана ОСОБА_1 27.01.2016.
Вважаючи вказані дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до ч. 3 ст. 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року N 460-IX (далі- Закон №460-IX, набрав чинності 08.02.2020) установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Касаційні скарги по справі № 712/11484/17 подані у травні 2018 року, розгляд касаційних скарг не закінчено до 08.02.2020, тому касаційні скарги розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності Законом №460-IX (із застосуванням норм КАС України в редакції, чинній до 08.02.2020).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційних скарг, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням ч. 4 ст. 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною п`ятою статті 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Відповідно до статті 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Статтею 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" передбачено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги, за приписами частини 9 статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 11 Порядку № 975 передбачено, що військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст, якому виплачується одноразова грошова допомога у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, подає уповноваженому органу такі документи: заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності чи часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності; довідку медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності або відсотка втрати працездатності із зазначенням причинного зв`язку інвалідності чи втрати працездатності. До заяви додаються копії: постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання; документа, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження; сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації; документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою).