1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



29 липня 2020 року

м. Київ

справа № 820/32/17

адміністративне провадження № К/9901/17574/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 820/32/17

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації

про визнання протиправним та скасування рішення

за касаційною скаргою Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації на постанову Харківського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Спірідонова М. О.) від 23 лютого 2017 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду (колегія у складі: головуючого судді Присяжнюк О. В., суддів Бартош Н. С., Ральченка І. М.) від 18 квітня 2017 року

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації від 30 листопада 2016 року № 5 в частині відмови у визначенні статусу ОСОБА_1, як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та зобов`язати відповідача видати позивачу відповідне посвідчення 3-ї категорії.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що відмова відповідача є необґрунтованою, протиправною та порушує його права. ОСОБА_1 вже звертався до суду з приводу оскарження дій відповідача та постановою Харківського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2016 року у справі № 820/2927/16, серед іншого, було зобов`язано Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації повторно розглянути питання щодо видачі ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Проте, відповідач повторно 30 листопада 2016 року прийняв рішення № 5 про відмову у визначенні такого статусу позивача та видачі відповідного посвідчення.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2017 року позов задоволено частково. Скасовано рішення комісії з питань визначення статусу осіб, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації від 30 листопада 2016 року № 5 в частині відмови у визначенні статусу ОСОБА_1, як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Зобов`язано відповідача повторно розглянути питання щодо видачі позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 надано до відповідача копію військового квитка та документи, що свідчать про направлення позивача на спеціальні збори по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у складі військової частини 57278, особовий склад якої приймав участь в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, а тому наявні підстави для визначення ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС. Поряд з цим, вимога про зобов`язання відповідача прийняти рішення та видати посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 3-ї категорії ОСОБА_1 задоволенню не підлягає, оскільки відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд не може перебирати на себе функції іншого органу державної влади.

5. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2017 року постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2017 року скасовано в частині зобов`язання відповідача повторно розглянути питання щодо видачі ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. В цій частині прийнято нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задоволено. Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації видати ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської АЕС, третьої категорії. В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2017 року залишено без змін.

6. Приймаючи таке судове рішення, суд апеляційної інстанції зазначив, що позивач неодноразово звертався до відповідача з питанням видачі йому посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії особи, проте отримував відмову, а тому для належного захисту прав позивача необхідно зобов`язати відповідача видати посвідчення позивачу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись частково з рішенням суду апеляційної інстанції, 10 травня 2017 року Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2017 року в частині зобов`язання відповідача видати ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської АЕС, третьої категорії та в частині стягнення з відповідача судового збору.

8. В обґрунтування своїх вимог зазначає, що судом апеляційної інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, не досліджено всіх обставин у справі. Так, судом не враховано, що на розгляд робочої групи позивачем не надані первинні документи, які підтверджують безпосередньо участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС із зазначенням днів виїзду в зону відчуження. Крім того, посвідчення ОСОБА_1 від 28 травня 1991 року № 897639 відповідно до п. 5 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 (далі - Порядок № 51) є недійсним, оскільки не було перереєстроване у встановленому законодавством порядку та не може прийматись до уваги, як таке, що підтверджує статус. Отже, підстав для встановлення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС не має. Також, скаржник вказує на те, що зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії по видачі посвідчення позивачу є формою втручання суду апеляційної інстанції в дискредиційні повноваження.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 12 травня 2017 року відкрив провадження за касаційною скаргою Департамента соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації.

10. 29 травня 2017 року на адресу Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_2, в яких останній просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції без змін.

11. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція КАС України.

12. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

13. На виконання вимог підп. 7 п. 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

14. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 березня 2020 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С. Г., судді: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В., справу передано головуючому судді.

15. Ухвалою Верховного Суду від 28 липня 2020 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 29 липня 2020 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 мав статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильський АЕС, що підтверджується копією посвідчення від 28 травня 1991 року НОМЕР_2.

17. Згідно архівної довідки Галузевого державного архіву від 27 жовтня 2015 року № 179/1/11773, підтвердити участь ОСОБА_1 в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в складі в/ч 57278 за період з 22 квітня по 07 вересня 1988 року не має можливості. Однак, згідно Переліку військових частин, установ, підприємств і організації, особовий склад яких приймав участь в роботах по ліквідації наслідків на ЧАЕС в зоні відчуження, затверджений Директивою начальника ГШ ЗС України № ДГШ-63 від 14 квітня 1993 року, зазначено, що особовий склад військової частини № 57278 приймав участь в роботах по ліквідації наслідків катастрофи на ЧАЕС в період з 13 травня 1986 року по 15 жовтня 1989 року. Документи в/ч 57278 знищені.

18. Поряд з цим, позивач з 22 квітня по 07 вересня 1988 року виконував урядове завдання по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі військової частини 57278, отримав дозу опромінення 4,96 БАР, що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_1, виданий Балаклійським районним військовим комісаріатом Харківської області 04 листопада 1975 року.

19. Також, відповідно до довідки Балаклійського районного військового комісаріату Харківської області від 15 грудня 2009 року № 4/688, виданої позивачу в тому, що він призивався на спеціальні збори по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в період з 22 квітня по 07 вересня 1988 року при військовій частині 57278.

20. Посвідчення ОСОБА_1 від 28 травня 1991 року НОМЕР_2 не було перереєстроване позивачем у встановленому законодавством порядку, у зв`язку з чим станом на теперішній час воно недійсне.

21. Позивач неодноразово звертався до відповідача з заявами про встановлення статусу особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи, у задоволенні яких йому було відмовлено.

22. Між тим, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2016 року у справі № 820/2927/16 позов ОСОБА_1 було задоволено частково. Скасовано рішення комісії з питань визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Департаменту соціального захисту населення Харківської області державної адміністрації від 05 лютого 2016 року в частині відмови у визначенні статусу ОСОБА_1, як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації повторно розглянути питання щодо видачі ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

23. 16 листопада 2016 року позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації з заявою про визначення йому статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачу відповідного посвідчення 3-ої категорії, на підтвердження чого надав копії необхідних документів.

24. 06 грудня 2016 року відповідач листом № С-3822/01-44/1 повідомив ОСОБА_1, що на засіданні робочої групи прийнято рішення (протокол від 30 листопада 2016 року № 5) про відмову йому у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

25. Вважаючи таку відмову відповідача протиправною та незаконною, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

26. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

27. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

28. Відповідно до ст. 9, 10 Закону України від 28 лютого 1991 року № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII) особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є, зокрема: 1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків; 2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

29. Учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

* Тут і надалі до військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.

30. Згідно п. 3 ч. 1 ст. 14 Закону № 796-XII для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, зокрема, учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали: у зоні відчуження в 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів.

31. За приписами ч. 1, 3, 4 ст. 65 Закону № 796-XII учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

32. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

33. Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

34. Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

35. Так, згідно п. 5 Порядку № 51 учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з 01 липня 1986 року до 31 грудня 1986 року від 1 до 5 календарних днів, у 1987 році - від 1 до 14, у 1988 - 1990 роках - не менше 30 календарних днів, на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або на їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році, віднесеним до категорії 3, видаються посвідчення зеленого кольору, серія А. При цьому у посвідченні на правій стороні по діагоналі зліва направо ставиться штамп фарбою червоного кольору "Перереєстровано" і на вільному місці виконується запис про дату перереєстрації. Починаючи з 01 жовтня 1998 року зазначене посвідчення без такого штампу вважається недійсним. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" і "Постраждалий від Чорнобильської катастрофи" (категорії 1, 2, З серії А) без відмітки про перереєстрацію, передбачену у абзаці першому пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 4 лютого 1997 року № 135, з тимчасовими вкладками затвердженого цією постановою зразка для осіб, які станом на 01 жовтня 1998 року не отримали відповідної довідки у Державному галузевому архіві Міністерства оборони, вважаються чинними до 01 травня 1 999 року.

36. Положеннями п. 10 Порядку № 51 встановлено, що посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на підставі одного з таких документів: а) посвідчення про відрядження в зону відчуження; б) військового квитка і довідки командира військової частини або архіву про участь у ліквідації наслідків аварії у зоні відчуження; в) довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження (із зазначенням кількості днів і населеного пункту).

37. Як зазначалось раніше, ОСОБА_1 для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС надав відповідачу копію військового квитка та документи, що свідчать про направлення позивача на спеціальні збори по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у складі військової частини № 57278, особовий склад якої приймав участь в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.


................
Перейти до повного тексту