ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2020 року
м. Київ
справа №823/501/17
адміністративне провадження №К/9901/33815/18; К/9901/33816/18
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:
судді-доповідача - Шишова О.О.,
суддів - Дашутіна І. В., Яковенка М.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу
за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції у Черкаській області, Державної екологічної інспекції України про стягнення середнього заробітку за час затримки у поновленні на роботі, провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами Державної екологічної інспекції у Черкаській області та Державної екологічної інспекції України на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 23 травня 2017 року (прийняту в складі: головуючого судді Гаврилюка В.О., суддів Гараня С.М., Тимошенко В.П.) та Київського апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2017 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Сорочко Є.О., суддів: Земляної Г.В., Федотова І.В.),
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У березні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції у Черкаській області, Державної екологічної інспекції України, у якому просив суд стягнути з Державної екологічної інспекції України через Державну екологічну інспекцію у Черкаській області суму середнього заробітку за час затримки у поновленні на роботі (посаді) за період з 22 грудня 2016 року по день прийняття судом рішення.
2. Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2016 у справі № 821/3861/15-а ОСОБА_1 поновлено на посаді начальника Державної екологічної інспекції у Черкаській області - головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області з 27 листопада 2015 року. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 16.08.2016 у справі № 823/850/16 стягнуто з Державної екологічної інспекції у Черкаській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 27 листопада 2015 року по 16 червня 2016 року включно у розмірі 26710,40 грн. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 22.12.2016 у справі № 823/1715/16 стягнуто з Державної екологічної інспекції у Черкаській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час затримки у поновленні на роботі за період з 17 червня 2016 року по 22 грудня 2016 року у розмірі 25728 грн 40 коп.
2.1. Станом на час звернення до суду судове рішення у справі № 821/3861/15-а в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Державної екологічної інспекції у Черкаській області - головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області, не виконане.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 23 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2017 року позовні вимоги задоволено частково.
3.1. Стягнуто з Державної екологічної інспекції у Черкаській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час затримки у поновленні на посаді за період з 23.12.2016 року по 23.05.2017 року включно у розмірі 19836,40 грн.
4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на час прийняття рішення по справі рішення суду про поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Державної екологічної інспекції у Черкаській області - головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області з 27 листопада 2015 року, не виконана, тому, відповідно до ст.ст.235, 236 Кодексу законів про працю України, є підстави для виплати незаконно звільненому працівнику середнього заробітку за час затримки виконання судового рішення.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Державної екологічної інспекції у Черкаській області та Державної екологічної інспекції України звернулись до Верховного Суду з касаційними скаргами, в яких просить скасувати постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 23 травня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2017 року та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
6. Державна екологічна інспекція у Черкаській області обґрунтовуючи доводи касаційної скарги вказує, на невірне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права в частині невзяття до уваги приписів ст.237 Кодексу законів про працю України та того факту, що відповідач не має можливості виконати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2016 у справі № 821/3861/15-а, оскільки відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" та Положення про Держекоінспекцію України начальник Державної екологічної інспекції у Черкаській області призначається на посаду Головою Держекоінспекцією України за погодженням з Міністром екології та природних ресурсів та Головою Черкаської обласної державної адміністрації. Скаржник зазначає, що він не є належним відповідачем у даній справі, а вина за невиконання вказаного рішення суду, в тому числі і матеріальна шкода, повинна бути покладена на Держекоінспекцію України.
7. Державна екологічна інспекція України у своїй касаційній скарзі наполягає на неможливості виплати позивачу середнього заробітку за час затримки виконання рішення про поновлення на роботі до моменту винесення наказу про його поновлення.
8. Позивач своїм правом подати заперечення на касаційну скаргу не скористався, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
9. Ухвалами Вищого адміністративного суду від 13.10.2017 та 16.11.2017 відкрито провадження за касаційними скаргами Державної екологічної інспекції у Черкаській області та Державної екологічної інспекції України на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 23.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2017.
10. Протоколами автоматизованого розподілу справ між суддями від 05.03.2018 визначено склад суду: Бевзенко В.М. (головуючий суддя), Шарапа В.М., Данилевич Н.А. (судді).
11. Розпорядженнями заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 29.04.2020 № 704/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Бевзенка В.М, що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг.
12. Протоколами повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 29.04.2020 визначено новий склад суду: Шишов О.О. (головуючий суддя), Дашутін І.В., Яковенко М.М. (судді).
13. Ухвалою Верховного Суду від 19 червня 2020 року справу прийнято до провадження.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
14. Судами попередніх інстанцій встановлено, Наказом Державної екологічної інспекції України від 27.11.2015 № 376-0 ОСОБА_1 звільнено з посади начальника Державної екологічної інспекції у Черкаській області - головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області за систематичне невиконання без поважних причин трудових обов`язків, покладених на нього трудовим договором, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 40 КЗпП України.
15. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2016 у справі №821/3861/15-а адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано наказ Державної екологічної інспекції України від 27.11.2015 №376-0 "Про звільнення ОСОБА_1 ", поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника Державної екологічної інспекції у Черкаській області - головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області з 27 листопада 2015 року; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
16. Станом на 22.12.2016 року, Державна екологічна інспекція України не виконала судове рішення у справі № 821/3861/15-а в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Державної екологічної інспекції у Черкаській області - головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області.
17. Позивач, уважаючи неправомірними дії відповідачів, а свої права порушеними, звернувся до суду з адміністративним позовом.
V. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Джерела правового регулювання
18. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набрав чинності 15 грудня 2017 року, обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
19. Відповідно до частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
20. Згідно із підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані й розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
21. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15.01.2020 №460-XI "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон №460-XI), яким до окремих положень КАС України унесені зміни.
22. Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №460-XI передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
23. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями КАС України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом №460-IX.
24. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
25. Стаття 235 Кодексу законів про працю України: у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. Рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, прийняте органом, який розглядає трудовий спір, підлягає негайному виконанню.
26. Стаття 236 Кодексу законів про працю України: у разі затримки власником або уповноваженим ним органом виконання рішення органу, який розглядав трудовий спір про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, цей орган виносить ухвалу про виплату йому середнього заробітку або різниці в заробітку за час затримки.
27. Стаття 14 Кодексу адміністративного судочинства України: постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання на всій території України.
28. Частина 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України: постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов`язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
29. Пункт 3 частини першої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України: постанови суду про поновлення на посаді у відносинах публічної служби виконуються негайно.