ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2020 року
м. Київ
справа № 826/13438/17
адміністративне провадження № К/9901/57112/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Уханенка С.А., Кашпур О.В.
розглянув як суд касаційної інстанції у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними матеріалами в адміністративній справі №826/13438/17
за позовом Державної авіаційної служби України до Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" про стягнення державного збору, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Державної авіаційної служби України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року, ухвалене в складі головуючого судді Васильченко І.П., постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року, ухвалену в складі: головуючого судді Шелест С.Б., суддів Кузьмишеної О.М., Пилипенко О.Є.,
УСТАНОВИВ:
І. Обставини справи
1. Державна авіаційна служба України (далі - ДАС України) звернулась до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (далі - ПАТ "Авіакомпанія "МАУ"), у якому просила стягнути до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях 79423426,38 грн.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до положень Бюджетного кодексу України та Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" надходження до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях є складовою частиною Державного бюджету України.
3. Водночас ПАТ "Авіакомпанія "МАУ", надавши у травні-грудні 2015 року послуги з перевезення пасажирів і вантажів та, отримавши від пасажирів і відправників вантажу державний збір (за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України; за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України), у порушення вимог чинного законодавства не перерахувало відповідні збори до Державного бюджету України в розмірі 79423426,38 грн.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. ДАС України формувало та пред`являло позивачеві рахунки-фактури на загальну суму 79423426,38 грн за періоди:
- травень 2015 року: рахунки-фактури №35 від 25 червня 2015 року на суму 7182867,72 грн; №91к від 25 червня 2015 року на суму 1307319,17 грн;
- червень 2015 року: рахунки-фактури №43 від 29 липня 2015 року на суму 239072,87 грн; №120к від 18 серпня 2015 року на суму 2059 859,58 грн;
- липень 2015 року: рахунки-фактури №49 від 25 серпня 2015 року на суму 257648,47 грн; №138к від 28 вересня 2015 року на суму 2185 290,23 грн;
- серпень 2015 року: рахунки-фактури №139к від 28 вересня 2015 року на суму 2184814,67 грн; №57 від 28 вересня 2015 року на суму 9436 881,73 грн;
- вересень 2015 року: рахунки- фактури №65 від 27 жовтня 2015 року на суму 8670948,56 грн; №164к від 18 листопада 2015 року на суму 1414761,19 грн;
- жовтень 2015 року: рахунки-фактури №72 від 30 листопада 2015 року на суму 8541898,19 грн; №169к від 03 грудня 2015 року на суму 1557768,59 грн;
- листопад 2015 року: рахунки-фактури №9 від 01 лютого 2016 року на суму 6636409,49 грн; №11к від 26 січня 2016 року на суму 1251273,85 грн;
- грудень 2015 року: рахунки-фактури №7 від 25 січня 2016 року на суму 7432482,51 грн; №10к від 25 січня 2015 року на суму 1064129,26 грн;
5. Суми зборів, зазначені у рахунках-фактурах, розраховані відповідачем на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 16 червня 1998 року №889, відповідно до якої постанову Кабінету Міністрів України від 28 вересня 1993 року №819 "Про затвердження Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях" (далі - Постанова №819) викладено у новій редакції та затверджено Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях (далі - Положення № 819).
6. У рахунках-фактурах позивачем застосовані ставки збору, що містяться у Додатку в колонці "Державні послуги" розділу ІІ "Експлуатація авіаційної техніки" в пункті 5 "Видача дозволів на експлуатацію повітряних ліній", яким встановлено наступні розміри державного збору за державну послугу - видачу дозволів на експлуатацію повітряних ліній:
7. - у межах України (у тому числі чартерні перевезення): під час подання заяви - 63,2 неоподатковуваних доходів на місяць; за видачу документа (свідоцтва, сертифіката тощо) - 25,4 неоподатковуваних доходів на місяць;
8. - міжнародних (за винятком чартерних перевезень): під час подання заяви - 140,8 неоподатковуваних доходів на місяць; за видачу документа (свідоцтва, сертифіката тощо) - 400 доларів США за маршрут.
9. У розділі "Додаткові показники коригування розмірів державного збору" передбачено, що державний збір збільшується з розрахунку:
10. - у межах України (у тому числі чартерні перевезення): за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту, на 0,5 доларів США; за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває, на 2,5 долара США;
11. - міжнародних (за винятком чартерних перевезень): за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту, на 2 долари США; за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває, на 10 доларів США.
12. ДАС України, посилаючись на те, що ПАТ "МАУ", надавши у травні-грудні 2015 року послуги з перевезення пасажирів і вантажів, не перерахувало до Державного бюджету України відповідні збори, звернулось до суду із цим позовом.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
13. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.
14. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, керувався тим, що установлені Постановою №819 ставки зборів, застосовані позивачем при формуванні та пред`явленні відповідачу рахунків-фактур, не створюють для останнього обов`язку щодо їхньої сплати, оскільки вони встановлені не законом, прийнятим Верховною Радою України, а підзаконним нормативно-правовим актом Кабінету Міністрів України.
15. Застосована позивачем ставка збору установлена в Додатку до Положення №819 як ставка збору за видачу дозволів на експлуатацію повітряних ліній, тобто збору за надання прав на експлуатацію повітряних ліній, передбаченого в переліку джерел формування Фонду в пункті 2 частини 5 статті 12 Повітряного кодексу України.
16. Оскільки позивач використав ставки державного збору, які не встановлені Податковим кодексом України, а визначені Положенням №819, такі збори не справляються після набрання чинності Законом №5203-VI та втрати у зв`язку з цим чинності пункту 2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
17. Суди попередніх інстанцій також посилались на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 січня 2017 року в справі №826/17492/16, що набрала законної сили, якою положення пунктів 5, 6 розділу II Додатку до Положення № 819 визнано незаконними і нечинними з 01 січня 2014 року (дата набрання чинності Законом № 5203-VI).
18. З огляду також і на те, що з 01 січня 2014 року норми Положення №819, на підставі яких позивач нарахував до сплати відповідачу оскаржувану суму, визнано нечинними, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про необґрунтованість позовних вимог.
ІV. Провадження в суді касаційної інстанції
19. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ДАС України подала касаційну скаргу.
20. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10 вересня 2018 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Стрелець Т.Г., суддів Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.
21. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ДАС України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року і постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року.
22. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 07 червня 2019 року №656/0/78-19 у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Стрелець Т.Г., призначено повторний автоматизований розподіл указаної справи.
23. За наслідками повторного автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Радишевської О.Р., суддів Кашпур О.В., Уханенка С.А.
24. У касаційній скарзі ДАС України, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права та недотримання норм процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
25. Касаційну скаргу скаржник мотивує тим, що сплату суб`єктами авіаційної діяльності державних зборів, зокрема за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України та за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, передбачено пунктами 3, 4 частини п`ятої статті 12 Повітряного кодексу України та Положенням №819. Указані збори не є податковими і висновки судів першої та апеляційної інстанцій про те, що їхня сплата не передбачена законом, є помилковими.
26. У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Авіакомпанія "МАУ", посилаючись на законність рішень судів першої та апеляційної інстанцій, просить залишити їх без змін.
V. Джерела права та акти їхнього застосування
27. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
28. Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, установлених законом.
29. Згідно з частинами першою-третьою статті 12 Повітряного кодексу України загальнодержавні витрати на авіаційну діяльність та участь України в міжнародних авіаційних організаціях здійснюються відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону про Державний бюджет України.
30. Загальнодержавні витрати на авіаційну діяльність - це витрати, пов`язані із забезпеченням виконання основних завдань внутрішньої та зовнішньої державної політики в галузі цивільної авіації, у тому числі державного регулювання науково-технічної, економічної, фінансової, кадрової та соціальної політики щодо використання повітряного простору України, нормативно-правового забезпечення авіаційної діяльності, забезпечення державного контролю та нагляду за безпекою цивільної авіації. Порядок використання коштів на авіаційну діяльність та участь України в міжнародних авіаційних організаціях визначається Кабінетом Міністрів України.
31. Відповідно до частин четвертої-шостої, восьмої-дев`ятої статті 12 Повітряного кодексу України для забезпечення реалізації основних напрямів державної політики у сфері авіаційної діяльності та використання повітряного простору України, утримання та забезпечення діяльності уповноваженого органу з питань цивільної авіації з метою виконання покладених на нього завдань і функцій, участі та представництва України у міжнародних авіаційних організаціях та інших заходах діє Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.
32. Надходженнями Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях є державні збори із суб`єктів авіаційної діяльності:
33. 1) за сертифікацію, реєстрацію, перереєстрацію об`єктів та суб`єктів авіаційної діяльності та супроводження їх діяльності;
34. 2) за надання прав на експлуатацію повітряних ліній;
35. 3) за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України;
36. 4) за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України;
37. 5) за вчинення офіційних дій, пов`язаних з наглядом у сфері цивільної авіації, у тому числі під час виконання польотів в інших державах за договорами фрахту/лізингу, які розраховуються залежно від кількості та маси повітряних суден, строків тимчасового базування за кордоном та регіонів виконання польотів;
38. 6) з авіаційної безпеки;
39. 7) з інших передбачених законом надходжень.
40. Кошти Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях в обсязі, затвердженому законом про Державний бюджет України на відповідний рік, використовуються на утримання штату працівників та інші витрати уповноваженого органу з питань цивільної авіації, пов`язані із забезпеченням виконання його функцій, на фінансування витрат на участь і представництво України у міжнародних авіаційних організаціях та інших заходах, визначених законодавством.
41. Платежі, що підлягають сплаті до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, є обов`язковими для всіх суб`єктів авіаційної діяльності.
42. Перелік, розмір і порядок сплати державних зборів, порядок використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях визначаються Кабінетом Міністрів України.
43. Відповідно до пункту 3 розділу ХІХ "Прикінцеві та перехідні положення" Повітряного кодексу України збори, які визначені пунктами 1 та 2 частини п`ятої статті 12 цього Кодексу, справляються до набрання чинності законом про адміністративні послуги та іншими законами, що регулюють справляння відповідних зборів відповідно до пункту 2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
44. Згідно з пунктами 2,4 Положення № 819 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) Фонд утворюється за рахунок: державних зборів за сертифікацію, реєстрацію і перереєстрацію повітряних суден, аеродромів, сертифікацію авіаційного персоналу та експлуатантів авіаційної техніки, сертифікацію юридичних і фізичних осіб, які виконують роботи, пов`язані з розробленням, виготовленням, ремонтом і технічним обслуговуванням авіаційної техніки, за видачу дозволів на бортові радіостанції тощо; державних зборів за видачу дозволів на використання комерційних прав (далі - державні збори), розмір яких затверджується Кабінетом Міністрів України; добровільних внесків юридичних і фізичних осіб; інших надходжень згідно з умовами законодавства України.