ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2020 року
м. Київ
справа № 803/133/17
адміністративне провадження № К/9901/41665/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Державного підприємства "Камінь-Каширське лісове господарство" до Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року (суддя Плахтій Н.Б.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2017 року (судді: Глушко І.В. (головуючий), Большакова О.О., Макарик В.Я.) у справі № 803/133/17,
У С Т А Н О В И В:
І. Суть спору
Короткий зміст позовних вимог
1. Державне підприємство "Камінь-Каширське лісове господарство" (далі - позивач, ДП "Камінь-Каширське лісове господарство") звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області (далі - відповідач, контролюючий орган, ГУ ДФС у Волинській області) про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення від 04.11.2016 №0002431400.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 04.11.2016 № 0002431400 було прийнято контролюючим органом всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки було прийнято відповідачем на підставі акту перевірки, в якому контролюючий орган дійшов безпідставних висновків, які ґрунтуються на припущеннях відповідача, щодо недотримання позивачем вимог податкового законодавства по господарським взаємовідносинам позивача з Компанією "ZORTEX BUSINESS LLP". Позивач зазначає, що у ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" відсутня прострочена дебіторська заборгованість по розрахунках із фірмою-нерезидентом "ZORTEX BUSINESS LLP" (Великобританія) по контракту від 03.07.2013 № ZB-KK-1, а тому нарахована відповідачем штрафна санкція за неподання Декларації про валютні цінності, доходи та майно, що належать резиденту України і знаходяться за її межами, у розмірі 170,00 грн є такою, що суперечить вимогам чинного законодавства.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2017 року, адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області від 4 листопада 2016 року № 0002431400.
4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення, діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки контролюючим органом не доведено та не надано належних та достатніх доказів на підтвердження наявності у ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" простроченої дебіторської заборгованості по розрахунках з фірмою-нерезидентом "ZORTEX BUSINESS LLP" (Великобританія) по контракту від 03.07.2013 № ZB-KK-1.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Волинській області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2017 року, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що згідно наказу ГУ ДФС у Волинській області від 26.09.2016 №1174, на виконання ухвали слідчого судді Луцького міськрайонного суду Волинської області в період з 26.09.2016 по 17.10.2016, посадовими особами ГУ ДФС у Волинській області за участю прокурора проведено позапланову виїзну документальну перевірку ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 15.08.2016 (фактично період з 01.07.2016 по 15.08.2016, так як період з 01.01.2016 по 30.06.2016 охоплений виїзною плановою документальною перевіркою). Перевіркою встановлені порушення позивачем вимог пункту 1 статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.1993 № 15-93 "Про систему валютного регулювання і валютного контролю", частини третьої статті 1 Указу Президента України від 18.06.1994 № 319/94 "Про невідкладні заходи щодо повернення в Україну валютних цінностей, що незаконно знаходяться за її межами", наказу Міністерства фінансів України від 25.12.1995 № 207 "Про затвердження форми декларації про валютні цінності, доходи та майно, що належать резиденту України і знаходяться за її межами", про що складено акт від 24.10.2016 №503/03-20-14-03/00991568.
Під час проведення перевірки контролюючим органом, зокрема, встановлено, що станом на 01.01.2016 у ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" наявна прострочена дебіторська заборгованість у сумі 91 944,60 дол. США по розрахунках із фірмою-нерезидентом "ZORTEX BUSINESS LLP" (Великобританія) по контракту від 03.07.2013 № ZB-KK-1 (дані актів попередніх перевірок). У період з 01.01.2016 по 15.08.2016 оплата по зазначеному контракту на надходила. В порушення вимог пункту 1 статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" не подано Декларації про валютні цінності, доходи та майно, що належать резиденту України і знаходяться за її межами станом на 01.04.2016 та станом на 01.07.2016.
7 листопада 2016 року позивачем було подано заперечення на акт перевірки від 24.10.2016 № 503/03-20-14-03/00991568, однак листом від 17.11.2016 № 5842/10/03-20-14-03-13 ГУ ДФС у Волинській області залишило його без розгляду, оскільки заперечення на акт подане позивачем без дотримання вимог, встановлених статтею 86 Податкового кодексу України.
На підставі вказаного акта перевірки 04.11.2016 ГУ ДФС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0002431400, яким до позивача застосовано штрафну санкцію за порушення термінів розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності та за порушення вимог валютного законодавства у розмірі 170,00 грн. Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до ДФС України, рішенням якого від 16.01.2017 № 749/6/99-99-11-01-02-25 скаргу ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" від 21.11.2016 залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення без змін.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 03.07.2013 між ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" як продавцем та фірмою "ZORTEX BUSINESS LLP" (Великобританія) як покупцем, укладено зовнішньоекономічний контракт № ZB-KK-1, предметом якого є поставка на умовах CPT, Одеса (згідно правил Інкторемс 2010) пиловника соснового в кількості 300 куб.м (в подальшому доповненнями до цього контракту було збільшено кількість поставки лісоматеріалів). Платежі за поставлену партію товару (100% передоплата) здійснюються в доларах США шляхом банківського переказу на валютний рахунок продавця. Поставка товару здійснюється залізничним транспортом. Зміни і доповнення до даного контракту дійсні тільки у тому випадку, якщо зафіксовані в письмовій формі і підписані сторонами. Після підписання контракту всі попередні переговори і переписка втрачають силу. Контракт та всі доповнення, які передані засобами факсимільного зв`язку, дійсні при наявності однієї оригінальної печатки. Строк дії контракту до 31.12.2013 (відповідно до доповнень до контракту строк дії контракту продовжувався до 31.03.2014, до 31.12.2014 та до 28.02.2015). До вказаного контракту вносились зміни і доповнення відповідно до умов додаткових угод від 17.10.2013 № 1, від 06.11.2013 № 2, від 11.11.2013 № 3, від 30.12.2013 № 4, від 15.01.2014 № 5, від 28.02.2014 № 6, від 28.02.2014 № 7, від 31.03.2014 № 8, від 09.04.2014 № 9, від 15.04.2014 № 10, від 06.05.2014 № 11, від 07.05.2014 № 12, від 02.06.2014 № 13, від 02.06.2014 № 14, від 15.07.2014 № 15, від 23.07.2014 № 16, від 14.10.2014 № 17, від 28.10.2014 № 18, від 14.01.2015 № 19.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що правомірність здійснення господарських операцій позивача із фірмою-нерезидентом "ZORTEX BUSINESS LLP" (Великобританія) по контракту від 03.07.2013 № ZB-KK-1 встановлено постановою Волинського окружного адміністративного суду від 07.12.2016 у справі № 803/1638/16 (рішення суду набрало законної сили) за позовом ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" до ГУ ДФС у Волинській області про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень-рішень. Під час розгляду вказаної адміністративної справи за № 803/1638/16 судом було встановлено, що на виконання умов контракту від 03.07.2013 № ZB-KK-1 позивачем протягом 2014-2015 років здійснювались поставки деревини, що підтверджується вантажними митними деклараціями (ВМД), рахунками-фактурами. Оплата за придбану деревину проведена шляхом перерахування на рахунки позивача у банках іноземної валюти у сумі 91 944,60 дол. США, про що свідчать платіжні доручення в іноземній валюті. Таким чином, досліджені судом первинні документи повністю підтверджують факт здійснення господарських операцій між ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" та фірмою "ZORTEX BUSINESS LLP" щодо поставки деревини протягом 2014-2015 років згідно з умовами укладеного контракту від 03.07.2013 № ZB-KK-1. Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року постанову Волинського окружного адміністративного суду від 7 грудня 2016 року у справі № 803/1638/16 за позовом ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень-рішень залишено без змін.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на порушення допущені позивачем при оформленні первинних документів, законодавства, що регулює порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті, а також на неврахування судами першої та апеляційної інстанції того, що Компанія "ZORTEX BUSINESS LLP" ліквідована 15.07.2014, а тому позивачем були отримані кошти від невідомого нерезидента, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.
8. Позивач надіслав заперечення на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін.
9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо повернення в Україну валютних цінностей, що незаконно знаходяться за її межами" від 18.06.1994 № 319/94 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Стаття 1.
Суб`єктам підприємницької діяльності України, незалежно від форм власності, у десятиденний строк: продекларувати у Національному банку України наявність (або відсутність) з визначенням сум усіх належних їм валютних цінностей, які знаходяться за межами України, в тому числі одержаних у результаті здійснення підприємницької діяльності за межами України; подати Головній державній податковій інспекції України декларацію щодо сум на їх рахунках у банках та інших іноземних фінансових установах, а також щодо сум надходжень валютних цінностей у вигляді доходів (дивідендів), одержаних у результаті здійснення підприємницької діяльності за межами України.