ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2020 року
м. Київ
справа № П/811/1368/17
адміністративне провадження № К/9901/67118/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Територіального сервісного центру №3542 регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року у складі судді Хилько Л.І. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08.11.2018 у складі колегії суддів: Чередниченка В.Є. (головуючого), Іванова С.М., Панченко О.М. у справі №П/811/1368/17 за позовом ОСОБА_1 до Територіального сервісного центру № 3542 регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області про визнання дій протиправними та стягнення грошових коштів, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з адміністративним позовом до Територіального сервісного центру №3542 регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області, в якому просила:
- визнати протиправними дії відповідача щодо витребування оплати за реєстрацію транспортного засобу з перезакріпленням реєстраційного номерного знаку в сумі 20391,15 грн.;
- стягнути з державного бюджету безпідставно сплачені грошові кошти в сумі 20391,15 грн.
2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 08.11.2018 позов задоволено.
2.1. Визнано протиправними дії Територіального сервісного центру №3542 регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області щодо витребування оплати за реєстрацію транспортного засобу з перезакріпленням реєстраційного номерного знаку НОМЕР_1 в сумі 20391,15 грн.
2.2. Стягнуто з Державного бюджету України на користь позивача безпідставно сплачені грошові кошти в сумі 20391, 15 грн. згідно квитанції № 18928708-1 від 21.06.2017.
3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
3.1. ТСЦ № 3542 РСЦ МВС в Кіровоградській області 16.03.2017 за заявою ОСОБА_1 було проведено реєстраційну операцію "100 - Первинна реєстрація ТЗ придбаного в торгівельній організації, який ввезено з-за кордону" по ТЗ Renault Duster, 2017 року випуску.
3.2. Номерний знак НОМЕР_1, який був раніше закріплений за транспортним засобом ТОYОТА Land CRUISER, 2009 року випуску, власником якого є ОСОБА_2, згідно до свідоцтва про реєстрацію ТЗ, серії НОМЕР_3, було перезакріплено за ТЗ ОСОБА_1 без відшкодування його вартості, про що проведено реєстраційну операцію "410 - перереєстрація при зміні номерного знаку" від 05.04.2017.
3.3. Листом 20.06.2017 відповідачем на адресу позивача було направлено вимогу про відшкодування завданих державі збитків у зв`язку із безоплатним закріпленням "платних" номерних знаків НОМЕР_1 за належним їй автомобілем Renault Duster. Також повідомлено, що у разі відмови реєстраційна операція "410 - перереєстрація при зміні номерного знаку" від 05.04.2017 буде скасована.
3.4. Відповідно до Квитанції № 18928708-1 від 21.06.2017 позивачем до бюджету було перераховано 20391,15 грн., призначення платежу: 11001345;515126;01; за послуги згідно рахунку №515126-323 від 19.06.2017 без ПДВ.
3.5. Вважаючи, що вказані кошти сплачені безпідставно, позивач звернулась до суду із вказаним позовом.
4. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги вказав, що номерний знак НОМЕР_1, який був раніше закріплений за транспортним засобом ТОYОТА Land CRUISER, 2009 року випуску, власником якого є ОСОБА_2, згідно до свідоцтва про реєстрацію ТЗ, серії НОМЕР_3, не вилучався. Відповідно до заяви гр. ОСОБА_2 від 10.03.2017, номерні знаки НОМЕР_1 були прийнятті на зберігання до ТСЦ № 3542 РСЦ МВС в Кіровоградській області на термін до 30.05.2017. При цьому, номерні знаки НОМЕР_1 не знищувались, тому виготовлення номерних знаків як нових не проводилось. 16.03.2017 ОСОБА_2 на ім`я начальника ТСЦ 3542 РСЦ МВС в Кіровоградській області подано заяву про закріплення номерних знаків НОМЕР_1 за ТЗ Renault Duster дружини ОСОБА_1, у зв`язку з чим проведено реєстраційну операцію "410 - перереєстрація при зміні номерного знаку" від 05.04.2017.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про відмову задоволення позовних вимог.
6. Касаційна скарга аргументована неправильним застосуванням судами норм матеріального та процесуального права. Вказує, що позивачка, здійснюючи реєстрацію транспортного засобу Renault Duster, 2017 р.в. мала сплатити всі необхідні платежі, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.07 №795 "Про затвердження переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання" та наказу МВС України від 29.10.07 №432 "Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів".
7. Позивач правом подачі відзиву на касаційну скаргу відповідача не скористалась.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
8. За змістом статті 34 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року №3353-XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них ТЗ здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. На ТЗ оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для ТЗ здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації. Єдині зразки державних номерних знаків та вимоги до них, у тому числі тих, що виготовляються за індивідуальним замовленням, встановлюються державними стандартами України.
9. Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби, ТЗ), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків установлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року №1388 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Порядок №1388).
10. За приписами пункту 3 Порядку №1388 державна реєстрація ТЗ проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану ТЗ установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).
11. У пункті 8 Порядку №1388 визначено, що державна реєстрація ТЗ проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду ТЗ, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
12. Згідно з абзацом першим пункту 16 Порядку №1388 номерний знак видається на зареєстровані в уповноважених органах МВС ТЗ.
13. Пунктом 33 Порядку №1388 передбачено, що перереєстрація ТЗ проводиться у разі, зокрема зміни їх власників. При перереєстрації ТЗ у разі зміни їх власників зняття з обліку таких ТЗ не проводиться.
14. Порядок здійснення центрами надання послуг, пов`язаних з використанням ТЗ, державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ, оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів та номерних знаків на ТЗ установлюється Інструкцією про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженою Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року №379 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Інструкція №379).