ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2020 року
м. Київ
справа № 826/5658/16
адміністративне провадження № К/9901/18896/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Шарапи В.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Страхова компанія "Форте Лайф" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про визнання незаконною та скасування постанови про накладення штрафу, провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Федорчука А.Б. від 30 січня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Межевича М.В., Земляної Г.В., Сорочка Є.О. від 5 квітня 2017 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2016 року приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Форте Лайф" (далі - ПАТ "СК "Форте Лайф", позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері у сфері ринків фінансових послуг, (далі - Нацкомфінпослуг, відповідач), в якому просило визнати незаконною та скасувати постанову відповідача від 30 березня 2016 року № 93/13-15/13/5 про накладення штрафних санкцій.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що не зважаючи те, що товариством сплачено штраф відповідачем в порушення вимог законодавства застосовано повторно штрафні санкції, а тому спірне рішення підлягає скасуванню.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 5 квітня 2017 року, адміністративний позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив того, що відповідач наділений правом повторного застосування заходу впливу шляхом зобов`язання порушника вжити заходів для усунення порушення, однак правом повторного застосування штрафної санкції Нацкомфінпослуг не наділено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2017 року та ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 5 квітня 2017 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Нацкомфінпослуг звернулася з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі Нацкомфінпослуг зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій не надано належної правової оцінки тому, що оскаржувана постанова винесена відповідачем у зв`язку з невиконанням розпорядження № 3078, оскільки позивачем не надано належних доказів виконання цього розпорядження. Вважає, що у силу статті 39, пункту 3 частини першої статті 40, пункту 2 частини першої статті 41 та частини першої статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Нацкомфінпослуг має право повторно застосовувати штрафну санкцію.
Від ПАТ "СК "Форте Лайф" подані заперечення на касаційну скаргу Нацкомфінпослуг, в яких зазначається, що доводи касаційної скарги є необґрунтованими та спростовуються наявними у матеріалах справи доказами; просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу подано до суду 27 квітня 2017 року.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15 травня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 826/5658/16, витребувано матеріали адміністративної справи та встановлено строк для подання сторонами заперечення на касаційну скаргу Нацкомфінпослуг, однак розгляд справи цим судом не було закінчено.
Ухвалою Верховного Суду від 23 липня 2020 року прийнято до свого провадження адміністративну справу № 826/5658/16 за касаційною скаргою Нацкомфінпослуг суддею-доповідачем Берназюком Я.О.
Учасниками справи подані клопотання про забезпечення участі їх представників у касаційному розгляді справи у судовому засіданні, у задоволенні якого відмовлено ухвалою Верховного Суду від 23 липня 2020 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у справі доказів встановлено, що відповідно до розпорядження Нацкомфінпослуг від 10 грудня 2015 року № 3078 "Про застосування заходу впливу до ПАТ "СК "Форте Лайф" (далі - розпорядження № 3078) постановлено зобов`язати останнє усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 31 грудня 2015 року.
Зазначене розпорядження винесене за наслідками розгляду справи про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, провадження в якій розпочато на підставі акта про правопорушення, вчинені ПАТ "СК "Форте Лайф" на ринку фінансових послуг від 6 жовтня 2015 року № 718/13-15/13/6 (далі - акт № 718) за наслідками розгляду скарги страхувальника ОСОБА_1 .
Відповідачем 16 січня 2016 pоку розпочато провадження у справі в зв`язку з тим, що позивачем не виконано вимоги розпорядження від № 3078, що підтверджується актом № 26/13-14/13/5 від 9 лютого 2016 року (далі - акт № 26), на підставі якого до позивача застосовано захід впливу, про що винесено постанову про накладання штрафної санкції № 32/13-15/13/5 (далі - постанова № 32) на суму 1 700,00 грн. При цьому, позивача зобов`язано повідомити про виконання/не виконання постанови про накладення штрафу у термін до 9 березня 2016 року.
Позивачем було добровільно сплачено штраф у розмірі 1 700,00 грн за невиконання розпорядження № 3078, про що 23 лютого 2016 року повідомлено відповідача.
Нацкомфінпослуг 15 березня 2016 року було складено акт про правопорушення, вчинені ПАТ "СК "Форте Лайф" на ринках фінансових послуг за № 135/13-14/13/5 (далі - акт № 135), у зв`язку з тим, що позивачем не надано підтверджуючих документів на виконання вимог розпорядження № 3078.
На підставі акта № 135 Нацкомфінпослуг 30 березня 2016 року застосувала до позивача заходи впливу, про що винесено постанову про накладання штрафної санкції № 93/13-15/13/5 у розмірі 3 400 грн.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2017 року та ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 5 квітня 2017 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятними з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження Нацкомфінпослуг у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (тут і далі - у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції надсилає фінансовим установам та саморегулівним організаціям обов`язкові до виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про фінансові послуги та вимагає надання необхідних документів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого від 23 листопада 2011 року № 1070/2011 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Положення № 1070/2011), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України. Нацкомфінпослуг здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг у межах, визначених законодавством.
Частиною першою статті 39 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" визначено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.