1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



24 липня 2020 року


м. Київ

справа № 823/2442/18

провадження № К/9901/67942/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управлення Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду у складі судді Кульчицького С.О. від 27 липня 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ключковича В.Ю., Ганечко О.М., Сорочка Є.О. від 21 листопада 2018 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управлення Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управлення Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови здійснювати щомісячні виплати ОСОБА_1 з 1 січня 2018 року у розмірі 100% обчисленої суми у відповідності до статей 51, 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", що становить 8091,00 грн, після здійснення перерахунку пенсії позивача;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управлення Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови здійснити розрахунок протиправно (незаконно) невиплаченої частини суми перерахованої з 1 січня 2018 року пенсії ОСОБА_1 з вини відповідача по момент відновлення прав позивача на пенсію у повному її розмірі та здійснити належну виплату (доплату) у належній сумі;

- зобов`язати Головне управлення Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснювати щомісячні виплати ОСОБА_1 з 1 січня 2018 року у розмірі 100% обчисленої суми у відповідності до статті 51, 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", що становить 8091,00 грн, після здійснення перерахунку пенсії позивача;

- зобов`язати Головне управлення Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити розрахунок протиправно (незаконно) невиплаченої частини суми перерахованої з 1 січня 2018 року пенсії ОСОБА_1 з вини відповідача по момент відновлення прав позивача на пенсію у повному її розмірі та здійснити належну виплату (доплату) у належній сумі.




Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.



3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" № 103, пунктом 1 якої, відповідно до частини 4 статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" Кабінет Міністрів України, постановив: перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

Відповідно до пункту 2 постанови №103 виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

Розмір грошового забезпечення за відповідною посадою станом на 1 березня 2018 року згідно з довідкою від 30 березня 2018 року № 2305005007, виданою Головним управлінням ДФС у Черкаській області, становить 13485,00 грн, а саме: 7890,00 грн - посадовий оклад; 1410,00 грн - оклад за спеціальним званням; 4185,00 грн - надбавка за стаж служби (45%). Розмір пенсії по інвалідності, обчислений згідно зі статтею 21 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" із цього грошового забезпечення становить 8091,00 грн (13485, 00 грн х 60%). Різниця між місячним розміром підвищеної пенсії та розміром пенсії, яку позивач отримував на 1 березня 2018 року, становить 4643,79 грн.

Головним управленням Пенсійного фонду України в Черкаській області позивачу здійснено перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", та здійснюється також і виплата такої перерахованої пенсії відповідно до положень пункту цієї постанови, а тому відсутня бездіяльність відповідача у спірних правовідносинах.




Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.




СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Черкаській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Згідно листа Головного управління Пенсійного фонду України у Черкаській області від 3 травня 2018 року № 342/К-10 на запит позивача щодо перерахунку розміру пенсії, розмір пенсії ОСОБА_1, яку він отримував на 1 березня 2018 року становив 3447,21 грн.

Розмір грошового забезпечення за відповідною посадою станом на 1 березня 2018 року згідно з довідкою від 30 березня 2018 року № 2305005007, виданою Головним управлінням ДФС у Черкаській області, становить 13485,00 грн, а саме: 7890,00 грн - посадовий оклад; 1410,00 грн - оклад за спеціальним званням; 4185,00 грн - надбавка за стаж служби (45%). Розмір пенсії по інвалідності, обчислений згідно зі статтею 21 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" із цього грошового забезпечення становить 8091,00 грн (13485,00 грн х 60%).

Різниця між місячним розміром підвищеної пенсії та розміром пенсії, яку позивач отримував на 1 березня 2018 року, становить 4643,79 грн (8091,00 грн - 3447,21 грн.). Отже, сума підвищення пенсії позивача становить (згідно пункту 1 постанови № 103): з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - 2321, 0 грн (4643,79 грн х 50%); з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 3482,84 грн (4643,79 грн х 75%); з 1 січня 2020 року - 4643,79 грн (100%).

Головне управління ДФС у Черкаській області повідомило позивача, що загальний розмір його пенсії до виплати з 1 січня 2018 року становить 5769,11 грн (3447,21 грн + 2321,90 грн).



6. Вважаючи, що відповідачем допущено бездіяльність щодо здійснення виплати належної позивачу пенсії з 1 січня 2018 року у розмірі 100% такої пенсії (8091,00 грн), ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.






ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до статті 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з моменту призначення пенсії виплата обчисленої пенсії проводилась за кожний поточний місяць загальною сумою у встановлений строк, у розмірі 100% її обчисленої суми, тобто у розмірі 3447,21 грн.

Право на виплату пенсії у розмірі 100% обчисленої суми встановлено законом.

Дане право надано всім категоріям осіб, які визначені Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та реалізовувалось позивачем протягом майже 5 років.

30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою збільшено розмір грошового забезпечення відповідних категорій осіб та встановлено дату набрання нею чинності з 1 січня 2018 року.

Отже, після прийняття постанови № 704 позивач мав сподівання на отримання майна (виплати збільшеної пенсії після її перерахунку) на умовах, у нормах і порядку встановленому Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", зокрема здійснення щомісячних виплат пенсії у розмірі 100% обчислено суми пенсії після її перерахунку відповідно до статті 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" № 103.

Пунктом 2 постанови № 103 постановлено рішення виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

Оглядом змісту судових рішень встановлено, що спір у справі № 823/2442/18 вирішено судами першої та апеляційної інстанції без дотримання правових висновків, висловлених Верховним Судом України у постановах Пленуму Верховного Суду України від 13 червня 2007 року № 8 "Про незалежність судової влади", від 1 листопада 1996 року "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя"; Конституційним Судом України у рішеннях від 14 грудня 2000 року № 15-рп/2000, від 1 грудня 2004 року № 19-рп/2004, від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005, від 12 квітня 2012 року № 9-рп/2012, від 27 лютого 2018 року № 1-р/2018 та Верховним Судом.

Обмеження щодо виплати позивачу пенсії у 2018 - 2019 роках лише частиною її обчисленої суми, що прописано у пункті 2 постанови № 103 та застосовано відповідачем у своїй діяльності, суперечить нормам Конституції України та нормам спеціального Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", які не скасовані та діють на території всієї України.

Є очевидним, що постанова № 103 в частині пункту 2 суперечить Конституції України та нормі статті 52 спеціального Закону (Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб") щодо виплати позивачу пенсії у повному її розмірі (100% її обчисленої суми) після здійснення перерахунку Відповідачем, а тому не підлягає до застосування як підстава для протиправної бездіяльності відповідача.


................
Перейти до повного тексту