ПОСТАНОВА
Іменем України
22 липня 2020 року
Київ
справа № 0840/2810/18
провадження № К/9901/9170/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Данилевич Н. А., Уханенка С. А.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року (суддя Калашник Ю.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2019 року (судді Бишевська Н.А., Добродняк І.Ю., Семененко Я.В.),
Суть спору та встановлені судами фактичні обставини справи.
1. У липні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради (далі - Департамент реєстраційних послуг), в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у відмові надати адвокату ОСОБА_1 . для ознайомлення та зняття фотокопій матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків "Соборний 153/12" (далі - ОСББ "Соборний 153/12") та зобов`язати відповідача надати адвокату ОСОБА_1. для ознайомлення та зняття фотокопій матеріали реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ "Соборний 153/12".
2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю спірної відмови, оскільки відповідно до Закону України від 05.07.2012 № 5076-VI "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі - Закон № 5076-VI) позивач як адвокат, має право, у тому числі, отримувати документи, їх копії, ознайомлюватися з ними.
3. У справі встановлено, що ОСОБА_1 є адвокатом з 28.10.2011 (свідоцтво №905). 12.09.2017 між позивачем та ТОВ "Надія" укладено договір про надання правової допомоги.
4. В рамках надання правової допомоги ОСОБА_1 звернувся до відповідача із адвокатським запитом від 26.02.2018 № 26/2/18-1, у якому з посиланням на статтю 20 Закону № 5076-VI просив надати для ознайомлення та зняття фотокопій з матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ "Соборний 153/12". До адвокатського запиту позивач надав копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, копію ордеру та договору про надання правової допомоги.
5. Відповідач листом від 03.03.2018 № 01-18/01/0562 відмовив позивачу у задоволенні адвокатського запиту з тих мотивів, що Департамент реєстраційних послуг виключно з технічних причин не має можливості надати запитувану інформацію та роз`яснив позивачу порядок надання прямого доступу до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у режимі реального часу.
6. Позивач, не погодившись із такою відмовою, подав міському голові м. Запоріжжя скаргу. У відповідь позивачу листом від 10.04.2018 № 04299/03-19/11 "Про розгляд скарги" повідомили, що витребування (вилучення) документів з реєстраційних справ здійснюється на підставі судового рішення, тимчасовий доступ до документів з реєстраційної справи здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, у порядку, визначеному КПК України.
7. Не погодившись з цією відмовою теж, позивач звернувся з позовом до суду.
Рішення судів першої та апеляційної інстанцій.
8. Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 04 жовтня 2018 року позов задовольнив повністю.
9. Визнав протиправною відмову Департаменту реєстраційних послуг щодо надання адвокату ОСОБА_1 для ознайомлення та зняття фотокопій матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ "Соборний 153/12".
10. Зобов`язав Департамент реєстраційних послуг надати адвокату ОСОБА_1 для ознайомлення та зняття фотокопій матеріали реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ "Соборний 153/12".
11. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 28 лютого 2019 року залишив рішення суду першої інстанції без змін.
12. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, спираючись на положення статей 24, 26 Закону № 5076-VI, дійшов висновку, що адвокат наділений особливим правовим статусом, тому відповідач неправомірно відмовив позивачу у наданні доступу до запитуваних документів (матеріалів реєстраційної справи ОСББ "Соборний, 153/12 у паперовому вигляді), щодо яких подано адвокатський запит.
13. Суд апеляційної інстанції зауважив також, що подання адвокатом адвокатського запиту є професійним правом адвоката, у зв`язку із наданням правової допомоги на підставі договору про надання правової допомоги.
14. На думку судів попередніх інстанцій, в контексті спірних правовідносин позивач як адвокат наділений достатнім обсягом повноважень для того, щоб ознайомитися з матеріалами реєстраційної справи.
Касаційне оскарження.
15. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
16. Зазначив про те, що його відповідь на адвокатський запит ОСОБА_1, які останній оспорює, ґрунтується на вимогах статті 30 Закону України від 15.05.2003 № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон № 755-IV), у зв`язку з чим переконує, що ознайомлення та зняття копій з документів, які містяться у реєстраційні справі, можна тільки на підставі ухвали слідчого судді, суду. Департамент реєстраційних послуг не мав законних підстав для того, щоб надати позивач у матеріали реєстраційної справи у паперовому вигляді, як того вимагав позивач.
17. Водночас, як пояснив відповідач, адвокату було роз`яснено, у який спосіб він може отримати доступ до матеріалів реєстраційної справи, яка його цікавить, за допомогою Єдиного державного реєстру.
18. Відповідач зауважив також, що суди попередніх інстанцій хибно інтерпретують пункт 3 Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, який затверджений наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016 № 1657/5 (далі - Порядок № 1657/5), зазначивши, що положеннями зазначеного нормативного акта передбачено можливість ознайомлення особи з матеріалами реєстраційної справи. У цьому зв`язку Департамент реєстраційних послуг пояснив, що в цій нормі йдеться про виготовлення копій документів, які обов`язково повинні бути засвідчені підписом та печаткою державного реєстратора.
20. Крім того, доводячи відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, спираючись на які суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку їх задовольнити, відповідач шляхом лінгвістичного аналізу статті 20 Закону № 755-IV висловив думку, що ознайомлюватися з документами та матеріалами адвокат має право тільки на підприємствах, установах та організаціях, а не в органах місцевого самоврядування.
21. Позивач надіслав пояснення з приводу касаційної скарги, у яких зазначив про те, що судові рішення першої та апеляційної інстанції законні та обґрунтовані, просить залишити їх без змін. З-поміж іншого підкреслив, що його адвокатський запит, адресований Департаменту реєстраційних послуг, відповідав вимогам статті 24 Закону № 5076-VI та мав бути розглянутий у встановленому порядку.
Релевантні джерела права.
22. Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 755-IV Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
23. За частиною першою статті 11 Закону № 755-IV відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.
24. Відповідно до частини другої статті 11 Закону № 755-IV відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді:
1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів до:
відомостей з Єдиного державного реєстру, які актуальні на момент запиту, необхідних для видачі документів дозвільного характеру та ліцензій, а також про видані документи дозвільного характеру та ліцензії, для укладення цивільно-правових договорів, у тому числі щодо наявності запису про державну реєстрацію припинення або перебування юридичної особи у стані припинення, державну реєстрацію припинення чи перебування у процесі припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, про місцезнаходження, види діяльності, центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному капіталі юридичної особи, якщо така частка становить не менше 25 відсотків, про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа, про юридичних осіб - правонаступників, про відокремлені підрозділи юридичної особи, про осіб, які можуть вчиняти дії від імені особи, у тому числі відомості про розпорядника майна, санатора, голову комісії з припинення, ліквідатора, управителя майна, наявність обмежень щодо представництва, про відкриття виконавчого провадження, - шляхом їх пошуку за повним чи скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом, реєстраційним номером облікової картки платника податків, серією та номером паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), перегляду, копіювання та роздрукування;
основних відомостей про громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, які актуальні на момент запиту, - шляхом їх пошуку за найменуванням та видом громадського формування, перегляду, копіювання та роздрукування;
результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі виписки та установчих документів, - шляхом їх пошуку за кодом доступу, перегляду, копіювання та роздрукування;
2) оприлюднення публічної інформації з Єдиного державного реєстру у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації";
3) безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих юридичною особою, фізичною особою - підприємцем та громадським формуванням, що не має статусу юридичної особи, для проведення реєстраційних дій, відомостей про результати їх розгляду, документів, що містяться в реєстраційній справі таких осіб в електронній формі, та відомостей про цих осіб, які актуальні на момент запиту та на визначену дату, - шляхом їх перегляду, копіювання та роздрукування;
4) документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі;
5) виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та в електронній формі;
6) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату;
7) суб`єктам приватного права може надаватися прямий доступ до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.
25. Кабінет Міністрів України може визначати інші форми надання відомостей з Єдиного державного реєстру та розмір плати за їх надання.
26. Згідно з частиною третьою статті 11 Закону № 755-IV банки, бюро кредитних історій на свій електронний запит отримують інформацію з Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у форматі бази даних, витягу та/або в іншій формі у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.
27. Відповідно до статті четвертої статті 11 Закону № 755-IV виписка формується за результатами проведення реєстраційної дії.
28. Виписки для проставлення апостилю, витяги в паперовій формі та документи, що містяться в реєстраційній справі, надаються протягом 24 годин після надходження запиту, крім вихідних та святкових днів.
29. Витяги в електронній формі надаються в режимі реального часу.
30. Згідно з частиною п`ятою статті 11 Закону № 755-IV витяги в паперовій та електронній формі мають однакову юридичну силу.
31. Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру, перелік додаткових відомостей, до яких надається безоплатний доступ через портал електронних сервісів, форма та зміст виписки, витягу визначаються Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру
32. Зміст виписки та витягу в частині відомостей про видані ліцензії додатково визначається Міністерством юстиції України спільно з уповноваженим органом з питань ліцензування (частина шоста статті Закону № 755-IV).
33. Відповідно до частини сьомої статті 11 Закону № 755-IV державні органи, у тому числі суди, органи Національної поліції, органи прокуратури, органи Служби безпеки України, а також органи місцевого самоврядування та їх посадові особи безоплатно отримують відомості з Єдиного державного реєстру з метою здійснення ними повноважень, визначених законом, виключно в електронній формі через портал електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру, крім випадків, передбачених цим Законом.
34. Відповідно частини першої статті 29 Закону № 755-IV реєстраційна справа формується в паперовій та електронній формі після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця і державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця.
35. За частиною третьою статті 29 Закону № 755-IV реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб`єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця:
щодо юридичної особи (крім громадського формування) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях;
щодо громадського формування, професійних спілок, їх організацій, об`єднань профспілок - у Міністерстві юстиції України, територіальних органах Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
36. Суб`єкт державної реєстрації, який провів реєстраційну дію, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи.
37. Порядок формування та зберігання реєстраційних справ визначається Міністерством юстиції України (частина шоста статті 29 Закону № 755-IV).
38. Відповідно до частин першої, другої статті 30 Закону № 755-IV витребування (вилучення) документів з реєстраційних справ здійснюється в порядку, визначеному законом.
39. Суб`єкт державної реєстрації, у якого зберігається реєстраційна справа, зобов`язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи, у паперовій та електронній формі у разі їх відсутності в Єдиному державному реєстрі. Копії документів у паперовій формі повинні бути пронумеровані, прошиті та завірені печаткою. До реєстраційної справи долучаються копія судового рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, а також копія опису вилучених документів.
40. За частиною третьою статті 30 Закону № 755-IV оригінали документів, вилучені з реєстраційної справи, надсилаються поштовим відправленням до суду або передаються безпосередньо особі, уповноваженій судом на їх одержання, і підлягають негайному поверненню суб`єкту державної реєстрації, у якого зберігаються реєстраційні справи, після проведення відповідних процесуальних дій.